Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aankoop telescoop ook te gebruiken voor astrofotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aankoop telescoop ook te gebruiken voor astrofotografie

Ik ben van plan om binnenkort een telescoop te kopen. Ik heb er al 4 op het oog, alleen weet ik niet of ze geschikt zijn voor de dingen die er mee wil. Dit zijn de telscopen waar ik mijn oog op heb laten vallen:

CELESTRON 200 MM/F5 NEWTON
    MEADE ETX 125
    MEADE ETX 105 PREMIER EDITION
    MEADE ETX 105

De telescoop moet aan de volgende eisen voldoen:

hij wordt gebruikt voor het waarnemen van deepsky objecten, maar ook planeten
    hij moet geschikt zijn voor astrofotografie

Weten jullie misschien wat de meest geschikte telescoop is?

Ik dank jullie voor jullie antwoord.
    Mvg

Olivier

Obsession 18"
    ServoCat en ArgoNavis
    Celestron Advanced serie 8" Newton

De celestron is zonder volgmotoren neem ik aan?
    Als de celestron met volgmotoren wordt geleverd, of als deze los erbij worden gekocht, is dat volgens mij de beste keus. Dit ligt er wel een beetje aan welke montering en motorenset erbij zitten.

Verwacht van sowieso niet te veel van deepsky fotografie met deze telescopen.
    Planeten, zon en maan zijn goed te doen met deze telescopen (celestron mt motoren wel).
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Het belangrijkste onderdeel v.w.b. astrofotografie is de montering en niet de telescoop.

Van de door jou genoemde telescopen is met name de Celestron geschikt voor deepsky (waarnemen en fotografie), de Meade ETX modellen hebben hun sterke punten op name planeetfotografie en zijn weer niet echt bruikbaar voor (deepsky) astrofotografie vanwege lange brandpuntafstand en dus een "langzaam" systeem.

Maar nogmaals het belangrijkste is en blijft de montering (voor deepsky-fotografie).

Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

ik dank jullie voor jullie advies!!!
        Mvg

Olivier

Obsession 18"
        ServoCat en ArgoNavis

Commentaar

Ik ben zelf ook een beetje op zoek naar een telescoop die aan de eisen voldoet die jij noemt. Ik ben er alleen wel achter dat het wat veel gevraagd is om een telescoop te vinden die alle fronten goed presteert. Zowel visueel goed op deepsky en planeten en dan ook nog astrofotografie, is moelijk om in een telescoop te vinden.

Voor deepsky wil je een grote opening (je zit dan al gauw bij een spiegeltelescoop) met kort brandpunt wat resulteert in een lichtsterke telescoop (wat goed uitkomt bij astrofotografie). Voor planeten wil je liever een lang brandpunt omdat je planeten pas goed ziet bij hoge vergrotingen. Een refractor lijkt dan het meest geschikt omdat die ook nog eens het hoogste contrast biedt omdat er geen vangspiegel in de lichtweg zit. Voor astrofotografie van Deepsky is een snelle spiegeltelescoop het meest geschikt en voor planeten heb je weer meer aan een lang brandpunt refractor. Ik krijg het idee dat als je zowel deepsky als planeten wilt observeren en fotograferen je beter twee telescopen kunt hebben op een degelijke EQ-montering. Een snelle Reflector en een Refractor met lang brandpunt.

De ETX-en zou ik zelf niet nemen omdat de opstelling van deze telescopen azimutaal is en de volgmotoren niet nauwkeurig genoeg zijn om aan serieuze astrofotografie te doen.

Wilt je je overigens serieus met astrofotografie bezig houden dan denk ik dat je eerder duizenden euro's moet investeren dan honderden.

Mijn opties zijn op dit moment deze telescopen, waarbij ik mij eerst wil toeleggen op waarnemen van de lichtsterkere nevels en die later ook proberen te fotograferen. Het zijn beide Newtons op EQ-montering (H-EQ5 of misschien de ADM van Celestron). Voor planeten wil ik later een geschikte refractor bijkopen.

http://www.telescope-service.com/Celest ... html#NT150

http://www.teleskop-service.com/GSO/new ... .html#1507

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
            . Voor astrofotografie van Deepsky is een snelle spiegeltelescoop het meest geschikt en voor planeten heb je weer meer aan een lang brandpunt refractor.
            Nee
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Licht je antwoord eens to Nop...
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Oki
                'Het meest geschikt' is natuurlijk erg subjectief.

De meeste astrofotografen fotograferen deep sky met een loepzuivere refractor met korte brandpuntsafstand. Veel interessante deep sky objecten vereisen een groot beeldveld nodig. Kijk maar eens in het astrofotografiehoekje bij bijv de foto's van Maurice, Arend

Voor planeetfotografie zie je vaak dat (grotere) schmidt-cassegrains worden ingezet bij webcammen. Hier is juist de lange brandpuntsafstand+scheidend vermogen van een grotere opening een goede mix.

Ik adviseer Smily1 ook even goed te orienteren alvorens een lijstje met modellen te maken en vooral de montering bij het lijstje te zetten. Voor astrofotografie geldt: MONTERINGMONTERINGMONTERINGMONTERINGMONTERING
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Tja, ook fout natuurlijk!
                  De beste optie voor fotograferen is natuurlijk een telescoop alla Hubble.
                  Niet echt nuttig zo'n antwoord, maar dat geld ook voor de 'loepzuivere refractor'.
                  Wil je betaalbaar deepsky fotograferen kan je die vergeten. Een kleine (semi)apo is best grappig, maar de prijs/kwaliteit verhouding is compleet zoek (laag oplossend vermogen door beperkte opening,duur,niet kleur echt (binnen het spectrum van een ccd), te traag, hoge transmissie verliezen ..).
                  Je moet altijd een compromis sluiten, en je budget zal bepalen wat dan de beste keus is. Ik adviseer in ieder geval eerst te kijken hoeveel je wilt uitgeven (nu en in de toekomst), aan de hand daarvan te bepalen welke montering je kan kopen welke je uiteindelijke uitrusting nog goed kan dragen, en dan pas naar de telescoop+toebehoren te kijken zodat je budget niet overschreden wordt.
                  Vaak kom je dan uit bij bv. een 6" F5 newton (snel en goedkoop, let wel op dat je een grote vangspiegel nodig hebt + 2" focusser als je met een DSLR wilt werken). Later kan je dan naar een andere telescoop uitwijken (of er een koma korrektor bijkopen).

Commentaar

Bij die monteringen nog even: denk er aan dat de ETX-modellen voorzien zijn van een alt-azimuth montering. Ze zijn computergestuurd, en kunnen dus een waar te nemen object keurig volgen.
                    Er zit echter een addertje onder het gras: het beeld roteert! Hou de maan maar eens in de gaten als die z'n boog langs de hemel beschrijft. Als hij onder gaat is hij een stukje naar rechts gedraaid t.o.v. het moment van opkomst.
                    Bij visueel waarnemen is dat uiteraard geen probleem, maar met fotograferen natuurlijk wel. Uiteraard zijn hier weer oplossingen voor (een equatorial wedge of een field de-rotator), maar dat kost dan weer extra.
                    Een parallactische montering heeft dit bezwaar niet, omdat door het volgen om de poolas het beeld t.o.v. de kijker *niet* roteert.
                    Daarom: voor fotografie een stevige, nauwkeurige (!!!) parallactische montering.

Classic
                    Refrakth luvh

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                      Nee
                      Kijk ik zou natuurlijk ook het liefste willen werken met een WillamOptics Triplet APO en een C9,25 op een Losmandy GM-11 met een ATIK of SBig camera maar daar heb ik helaas het geld niet voor (en ik vind het persoonlijk eigenlijk ook onverantwoord om zo veel geld te investeren in astrofotografie als hobby die je maar een paar dagen per jaar goed kunt uitoefenen omdat het de rest van het jaar te bewolkt is of de seeing te slecht is).

Origineel geplaatst door rapsac
                      Je moet altijd een compromis sluiten, en je budget zal bepalen wat dan de beste keus is.
                      Binnen mijn budget (en mogenlijk ook die van smily01) van 500-600 euro zijn de voorbeelden die ik nu heb gegeven misschien zo gek nog niet. Ik heb overigens ook Polaris in Utrecht om een advies gevraagd die ze nog voor me zullen uitwerken, dus misschien komen die nog op wat anders uit.

Origineel geplaatst door ikzelf
                      Wil je je overigens serieus met astrofotografie bezig houden dan denk ik dat je eerder duizenden euro's moet investeren dan honderden.
                      Maar wat oefenen met astrofotografie op heldere objecten zoals de Orion-nevel en Andromeda zou toch nog wel mogenlijk kunnen zijn voor minder ?

Commentaar

Binnen mijn budget (en mogenlijk ook die van smily01) van 500-600 euro zijn de voorbeelden die ik nu heb misschien zo gek nog niet. Ik heb inmiddels ook Polaris in Utrecht om een advies gevraagd die ze nog voor me zullen uitwerken, dus misschien komt er nog wat anders uit.
                        Zou je dat advies eens willen posten ? - ben er wel erg nieuwsgierig naar......

Maar wat oefenen met astrofotografie op heldere objecten zoals de Orion-nevel en Andromeda zou toch nog wel mogenlijk kunnen zijn voor minder lijkt mij.
                        Natuurlijk kun je wat oefenen op heldere objecten als M42 en M31 (wat overigens geen makkelijk object is om te fotograferen). Probleem is alleen dat het ontzettend verslavend is en je al gauw betere resultaten wil gaan halen......

/Raimond.
                        i love astronomie

Commentaar

Re: aankoop telescoop ook te gebruiken voor astrofotografie

Origineel geplaatst door smily01
                          Ik ben van plan om binnenkort een telescoop te kopen. Ik heb er al 4 op het oog, alleen weet ik niet of ze geschikt zijn voor de dingen die er mee wil.
                          Hallo "Smiley1",

Als je toe wilt werken naar deepsky fotografie, adviseer ik om, zoals Norbert ook al aangaf, vooral te investeren in een goede montering. Als ik het allemaal opnieuw zou moeten doen, zou ik kiezen voor een Vixen GP als volgplatform voor een camera met telelens (piggyback fotografie). Als telescoop 13,5 of 15 cm Newtonkijker van Vixen. Je moet hier wel wat meer geld voor uittrekken dan je misschien in gedachte had, maar je kunt in deze hobby beter doorsparen voor betere kwaliteit (goedkoop = duurkoop).

Voordat je door de telescoop gaat fotograferen, is het verstandig eerst opnamen te maken vanaf een vast statief en volgens met een camera meeliftend bovenop de telescoop. Deze manier van deepsky fotografie noemen we piggyback ("paardje rijden") fotografie. De telescoop wordt louter gebruikt als volgkijker. Je kunt mijn website bezoeken om voorbeelden te bekijken.

In plaats van een 13 tot 15 cm Newtonkijker, zou je ook kunnen kiezen voor een 7 tot 9 cm lenzenkijker. Omdat lenzenkijkers in deze prijsklasse over het algemeen lichtzwak zijn (d.w.z. groot f-getal), zijn ze alleen niet zo geschikt voor deepsky fotografie. Dan heb je een kijker nodig die lichtsterker is dan f/7, anders worden de belichtingstijden onpraktisch lang.

We leven in het digitale tijdperk. Voor deepsky fotografie is een omgebouwde Canon 350D (of 400D) momenteel d digitale camera. Met een Meade DSI ga je een heel andere richting uit. Beperkt beeldveld, noodzaak tot gebruik van laptop in het veld. Film is wat mij betreft nog steeds niet uitgestorven. Kodak Ektracrome (of Elite Chrome) 200 is een prima astrofilm vanwege de hoge roodgevoeligheid. Een tweedehands, mechanische, analoge body kost tegenwoordig niets meer. Ga op zoek naar een Olympus OM-1 body met wat leuke lenzen.

Astrofotografie is niet even in een paar regels samen te vatten. Je kunt heel veel onderwerpen en thema's belichten (letterlijk en figuurlijk). Alles samenvoegen (van waarnemen tot fotograferen) in n telescoop, gaat je niet lukken. Je moet keuzes maken en later je uitrusting uitbreiden als je meerdere aspecten van de hobby wilt beoefenen.

Een goed inleidend boek over astrofotografie, ook als naslagwerk, vind ik Wide Field Astrophotography van Robert Reeves. Reeves heeft ook een nieuwe editie geschreven speciaal voor digitale astrofotografie, maar die heb ik nog niet gelezen.

Op Internet is ook veel informatie te vinden. Begin bv. eens deze documenten door te lezen (nr. 4 en 5):
                          http://www.astronomie.be/philv/publications.html

Voordat je geld uitgeeft, eerst veel lezen en afwegingen maken.

Veel succes!

Maurice
                          Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                            Oki
                            'Het meest geschikt' is natuurlijk erg subjectief.

De meeste astrofotografen fotograferen deep sky met een loepzuivere refractor met korte brandpuntsafstand. Veel interessante deep sky objecten vereisen een groot beeldveld nodig. Kijk maar eens in het astrofotografiehoekje bij bijv de foto's van Maurice, Arend
                            Nevels, ja, kleine melkwegen en planetaire nevels,...

Maar Nop heeft gelijk - de generalisaties in het bericht waar-ie op antwoordde zijn uit den boze - ook in het tweede deel, want voor planeten heb je vooral veel apertuur nodig, en dat wordt bij lange achromaten nogal lastig, veel lastiger dan als er spiegels zijn.

Voor astrofotografie geldt: MONTERINGMONTERINGMONTERINGMONTERINGMONTERING
                            Zeker voor lange belichtingstijden.

.................................................. ..........................................

Origineel geplaatst door Maurice Toet
                            Voordat je door de telescoop gaat fotograferen, is het verstandig eerst opnamen te maken vanaf een vast statief en volgens met een camera meeliftend bovenop de telescoop.
                            Het is ook belangrijk om te beseffen hoe tijdrovend fotografie met lange brandpuntsafstanden en lange belichtingstijden is, en wat voor een leercurve d'r aan vast zit; er zijn veel mensen die een telescoop kopen "ook voor astrofotografie" die na een tijdje snel door hebben dat het een andere hobby (of eerder levenstaak) is en visueel blijven observeren.

.................................................. ..........................................

Origineel geplaatst door ralon73
                            Probleem is alleen dat het ontzettend verslavend is en je al gauw betere resultaten wil gaan halen......
                            Tja, ik heb al kennissen verloren aan de Donkere Zijde. Ze lijken net Borgs met al die draden die naar de scoop lopen, uit de laptop die aan hun handen is vergroeid (ook 's anderendaags als ze de beelden bewerken).

Terugkomen doen ze nooit, dus 't zal wel verslavend zijn . Je kunt ze wel eventjes tot enige vorm van communicatie dwingen door even met je groene-laserzoeker naar het object te wijzen waar ze mee bezig zijn of even te struikelen over hun montering, maar dat is niet echt aan te raden.

Ik heb je berichten even samengevoegd [skyguy]
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedank voor jullie reacties

Misschien moet ik mijn vraag hier iets nuanceren. Het moet wel een telescoop zijn die geschikt is voor astrofotografie, maar dat is niet het belangrijkste doel. Dat is namelijk het waarnemen van objecten.

Ik heb trouwens een budget dat tot maximaal EUR 1500 gaat.

Dit is trouwens de beschrijving die op het internet staat van de

CELESTRON 200 MM/F5 NEWTON

Spiegeltelescoop op zeer zware montering en statief, met motoren en GoTo systeem. Allround telescoop, voor planeten, maar meer nog voor deepsky, lost bolhopen op en toont structuur in gasnevels, laat talrijke melkwegstelsels zien. Parabolische hoofdspiegel met brandpunt 1000 mm. Focus.inrichting voor 2" en 1,25" oculairs. Plssl oculair 20 mm. Zoeker 8x50. Relatief kleine vangspiegel waardoor ook de planeten detailrijk zijn. Zware montering Celestron Advanced Mount (CAM) met motoren op twee assen en goto systeem voor het automatisch opzoeken van tienduizenden objecten, met autoguider. Stalen driepoot statief. Dit instrument is prima fotografisch inzetbaar, vooral met korte belichting: o.a. door middel van een webcam. Met een optionele volgkijker zijn ook langere belichtingstijden mogelijk.
                              Mvg

Olivier

Obsession 18"
                              ServoCat en ArgoNavis

Commentaar

Werken...
                              X