Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focal reducer met R200SS

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focal reducer met R200SS

Ik ben aan het proberen om M42/M43 in een keer vast te leggen.
    Voor deze poging (zie plaatje) heb ik gebruik gemaakt van een R200SS, een Meade DSI en een Atik 1:2 focal reducer.
    Om de heldere sterren is duidelijk een afbeelding te zien van het vangspiegel spinneweb. Van dit effect heb ik geen last als ik de focal reducer weglaat (maar dan past die nevel er weer niet in!).
    Heeft iemand dit eerder gezien, en eventueel suggesties om er van af te komen?

FYI: dit is een composite van vier plaatjes (op 1, 15, 30 en 60 sec. belichtingstijd), gecombineerd m.b.v. Paint Shop Pro versie 8.

Classic
    Refrakth luvh

Een focal reducer op een f/4 scoop ?

Commentaar

Waarom gebruik je een focal reducer op een F/4 als ik vragen mag?

Commentaar

Om een fatsoenlijke hoeveelheid beeldveld te krijgen met die DSI. Die heeft een vrij kleine chip, vandaar.
        Uit het commentaar tot dusver leid ik af dat het niet direct voor de hand ligt om bij een R200SS een focal reducer te gebruiken... Maar ja, zo'n ding is nu eenmaal (zeer aanzienlijk!) goedkoper dan een camera met een tweemaal zo grote chip.
        Dus: waarom zou ik dus eigenlijk *geen* focal reducer moeten gebruiken? Ik kan me niet voorstellen dat je dat bij dit soort buizen altijd doet op straffe van spinnewebben ...

Classic
        Refrakth luvh

Commentaar

Origineel geplaatst door Classic
          Om een fatsoenlijke hoeveelheid beeldveld te krijgen met die DSI. Die heeft een vrij kleine chip, vandaar.
          Uit het commentaar tot dusver leid ik af dat het niet direct voor de hand ligt om bij een R200SS een focal reducer te gebruiken...
          Komt omdat je dieptescherpte bijna niks is op f/2. Had je hl precies scherpgesteld? Is de focus niet tijdens de opname een beetje bewogen?

Indien niet, dan is het waarschijnlijk een (niet schergestelde) veelvoudige reflectie die terug op de sensor valt samen met het correcte hoofdbeeld.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik zou in eerste instantie de focus ook checken .
            Ik ben wel benieuwd hoe deze combo presteert , en hoe de reducer de coma beinvloed .
            Hmmm , ik heb hier nog een paar van die verrekijker lenzen liggen , misschien valt zoiets ineen te steken .

Commentaar

Ik heb dit gecontroleerd, en de focussering was OK. Uit focus krijg ik op een gegeven moment "donuts" te zien, en dat is hier niet het geval: midden in de spinnenwebben is een heldere punt te zien.
              Dat is trouwens wel mooi met die R200SS: de afdekkap heeft twee gaten, en die vormen een heel handig (en gevoelig) scherpstel-hulpmiddel. Uit focus krijg je van een ster twee beeldjes naast elkaar. Breng je die door te focusseren tot dekking, dan sta je scherpgesteld.
              Ik had al gezien dat na verwijderen van de reducer de spinnenwebben weg zijn. Ik wil ook nog eens checken wat er gebeurt als ik de comacorrector er uit haal.
              Refrakth luvh

Commentaar

Origineel geplaatst door Classic
                Ik heb dit gecontroleerd, en de focussering was OK. Uit focus krijg ik op een gegeven moment "donuts" te zien, en dat is hier niet het geval: midden in de spinnenwebben is een heldere punt te zien.
                Maar er is *ook* een beeld dat niet scherp is - waarschijnlijk een dubbele reflectie. Maar ja, op f/ verwacht je wel, met de hoek voor het inkomend licht, nogal wat van de antireflectiecoatings.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                X