Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lidl Telescoop LDX 75 uitlijnen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lidl Telescoop LDX 75 uitlijnen

Hai

Ik heb met interesse de andere post gelezen over de lidl telescoop en een hoop hiervan opgestoken, mij rest nog een vraag..

Het monteren van de telescoop is in principe een fluitje van een cent,
    maar indien ik de telescoop plaats in de beugels zoals op de tekening, oftewel, de viewfinder recht bovenop de telescoop, zeg maar even op de stand 12 uur. En ik kijk door de lens van de telescoop staan de objecten allemaal op 11 uur (op z'n kop). Draai ik de telescoop (in de beugels) rechtsom (als je ervoor staat, viewfinder gaat naar 1 uur, lenshouder naar 3 uur) staat het beeld op z'n kop op 12 uur. Maar dit kijkt nogal onhandig daar de lenshouder dan bijna horizontaal staat. Het uitrichten van de viewfinder is dan haast ook niet mogelijk omdat deze dan helemaal rechts in z'n houder zit, ipv netjes in het midden.

Kan hier iets aan gedaan worden? ik ben nog niet zo vrij geweest om aan alle schroeven achterop, cq voorin te gaan lopen draaien.

Oja, voorts kan ik de telescoop niet helemaal horizontaal op 0 graden krijgen, breedtegraad schaal, de stang van het gewicht zit dan tegen de poot van het statief aan klinkt dit bekend ?

bij voorbaat dank
    Frank
    M.v.gr. Frans

frankie welkom op het forum

ik snap hem niet helemaal . wil je met de viewfinder het beeld rechtop krijgen ?

of zit je viewfinder soms op de verkeerde plek ?

-BaN-
    Meade LXD75 6"
    Samsung GX-1L 18-55
    Orion Shory Plus 2x Barlow
    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

De kijker gewoon zó in de ringen draaien, dat de zoeker en de focusseerbuis ("kijkbuis") op een comfortabele plek zitten.

wat de orientatie van het beeld betreft… Zie hier.

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Alien en Bananiel

Dank voor de snelle reactie,

Babaniel, nee hoor ik probeer niet het beeld rechtop te krijgen.
        Tis allemaal een beetje moeilijk uit te leggen maar het antwoord van Alien is wel een goede start om het wat makkelijker te verwoorden.

Indien ik inderdaad de kijker in de ringen zo draai dat de zoeker
        en de focusseerbuis op een comfortabele plek zitten, en ik kijk dan in de
        lens staan alle objecten op 11 uur, ipv "gewoon" ondersteboven.
        M.v.gr. Frans

Commentaar

Tja, dat hangt van de stand van je vangspiegel af. Net als een zenithspiegel spiegelt je vangspiegel het beeld om één as. En de stand van je scoop (en dus je focusseerbuis) bepaalt de stand van die as ten opzichte van het object, en dus de uiteindelijke orientatie van het beeld.

Een tweede (zenith)spiegel parallel aan je vangspiegel draait het beeld dan weer naar "gewoon" ondersteboven, en haaks je vangspiegel kan-ie zelfs voor een "normaal" rechtop beeld zorgen.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Re: Lidl Telescoop LDX 75 uitlijnen

Origineel geplaatst door frankie
            Oja, voorts kan ik de telescoop niet helemaal horizontaal op 0 graden krijgen, breedtegraad schaal, de stang van het gewicht zit dan tegen de poot van het statief aan klinkt dit bekend ?
            Ja. Maar je leeft niet dicht bij de evenaar (en daar wordt de drievoet anders gemonteerd om de tegengewichten niet te laten interfereren, maar dat geeft een minder stabiele opstelling), dus heb je er geen last van, toch?
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: Lidl Telescoop LDX 75 uitlijnen

Origineel geplaatst door sixela
              Origineel geplaatst door frankie
              Ja. Maar je leeft niet dicht bij de evenaar (en daar wordt de drievoet anders gemonteerd om de tegengewichten niet te laten interfereren, maar dat geeft een minder stabiele opstelling), dus heb je er geen last van, toch?
              klopt, viel me alleen op bij het uitlijnen van de viewfinder met de telescoop zelf. Ik wilde een paal z'on 800 meter verwijderd nemen als referentiepunt maar kon de buis niet helemaal horizontaal krijgen vanwege de stang tegen het statief. Ik heb het moeten doen met een
              een schoorsteen ;-)

Frank
              M.v.gr. Frans

Commentaar

frankie ik denk dat je je telescoop nog even moet afstellen op 52 graden
                er staat een heel mooi stukje over hoe het moet in de manual
                als je er niet uit komt hoor ik het wel

-BaN-
                Meade LXD75 6"
                Samsung GX-1L 18-55

Commentaar

kan iemand mij vertellen hoe je de verlichte poolzoeker moet gebruiken op de lxd75??? ik kan het nergens vinden hoe ik em er mee moet uilijnen
                  alvast bedankt
                  -Meade LXD75 mount
                  -Meade 150mm f5
                  -Meade 130mm f7.9
                  -Meade ETX-70
                  -Canon Eos350d

Commentaar

Kijk hier eens is wel voor een Celestron, maar dat maakt niet uit.

Ook interessant kan dit zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door redalkmaar
                      kan iemand mij vertellen hoe je de verlichte poolzoeker moet gebruiken op de lxd75??? ik kan het nergens vinden hoe ik em er mee moet uilijnen
                      alvast bedankt
                      ik zie dat je uit alkmaar komt ...

add me even op msn of stuur me een pm.. dan doen we even een meeting
                      uitleggen via het forum is een stuk moeilijker dan even laten zien

-BaN- die ook uit alkmaar komt
                      Meade LXD75 6"
                      Samsung GX-1L 18-55

Commentaar

ok bedankt zal ik doen
                        ik heb nog wel wat vragen maar dat komt later

greetz red
                        -Meade LXD75 mount
                        -Meade 150mm f5
                        -Meade 130mm f7.9
                        -Meade ETX-70
                        -Canon Eos350d

Commentaar

Voor mij is het ook de eerste keer dat ik met de verlichte poolzoeker wil werken. Op de eerste plaats zit hij op een moeilijke plek om erdoorheen te kunnen kijken. Moet hij daar blijven zitten of kan ik hem op de een of andere manier aan mijn 6x30 zoeker vastmaken??

Tevens als ik erdoorheen kijk, ook bij daglicht, blijft het helemaal donker. Eigenlijk ook logisch want de achterkant zit dicht. Het beschermkapje heb ik er wel afgehaald

Voor velen van jullie zal het wel allemaal logisch zijn maar ik kom er dus helemaal niet wijs uit.

Ik heb ook het hierboven vermelde instructiefilmpje bekeken maar dat gaat over de uitlijning en ik kom nog niet eens tot de voorbereiding...
                          Wat een pest die mist, zei de pessimist
                          Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Origineel geplaatst door Tal Shiar
                            Voor mij is het ook de eerste keer dat ik met de verlichte poolzoeker wil werken. Op de eerste plaats zit hij op een moeilijke plek om erdoorheen te kunnen kijken. Moet hij daar blijven zitten of kan ik hem op de een of andere manier aan mijn 6x30 zoeker vastmaken??
                            Nee, anders zou je ook je zoeker kunnen gebruiken natuurlijk. De reden dat de poolzoeker daar zit is zodat je montering zelf goed uitgelijnd staat op de pool en je declinatie-as dus goed loopt.
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Tal Shiar

Voor velen van jullie zal het wel allemaal logisch zijn maar ik kom er dus helemaal niet wijs uit.

Ik heb ook het hierboven vermelde instructiefilmpje bekeken maar dat gaat over de uitlijning en ik kom nog niet eens tot de voorbereiding...

Ik begrijp hoe je je voelt. Best lastig.
                              Als je scoop gemonteerd is moet je hem wel haaks op de as zetten waar je poolzoeker in zit (de RK as). Dan kun je door de poolzoeker kijken.

Ook ik heb het eerder genoemde filmpje goed bekeken en kwam tot de conclusie dat in mijn LXD de poolzoeker zelf niet eens goed uitgelijnd was.
                              Ik ben daar best een tijdje mee aan het stoeien geweest voordat ik de poolzoeker zelf in lijn had met de RK as. Het is denk ik so-wie-so van belang dat je je scoop goed uitlijnt. Zoals al eerder hier geschreven, lastig te omschrijven.
                              Groet, Jan

Commentaar

Werken...
                              X