Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

luxon.....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

luxon.....

Hallo allemaal voor iedereen een fantastisch 2007
    Ik ben nieuw hier en eigenlijk gelijk al een broeiende vraag

Mijn man is erg blij met zijn kadootje een luxon telescoop voor het bekijken van de maan en misschien meer

Een beginners dingetje om te kijken hoe hij het gaat vinden en daarna misschien verder te sparen voor een betere

Nu zijn dan toch eindelijk de wolken weg en kon hij zijn ding gaan uitproberen........een hoop gemopper vanaf de zolder was beneden te horen......hij ziet dus niets door dat ding

in de zoeker met kruisje is de maan prima te zien op normale grote, maar door de oculair (allemaal geprobeerd) totaal niets

De gebruiksaanwijzing is zo sumier dat we daar niet verder mee komen....wie O wie kan ons verder helpen??
    Jeetje we waren juist zo blij dat die wolken eindelijk eens weggeblazen waren

Hellluuuppppppp

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties

Hoi, als ik het goed heb moet je je zoeker aanpassen aan wat je ziet door je oculair. Dus met je oculair moet je de maan zoeken en dan de zoeker "het kruisje" daarop aanpassen.
    Maar ik weet niet of dat nu wel wil omdat het donker is.
    Meestal is het makkelijker als het licht is, om het dan af te stellen door middel van het richten op een hoog object op afstand (kerktoren of flatgebouw)

Commentaar

Ik denk dat de zoeker niet parecies parrallel staat met de kijker zelf!

Je kunt de maan proberen op te zoeken zonder zoeker (gebruik daarvoor het oculair met het grootste getal). Wanneer je hem eenmaal in beeld hebt kun je de zoeker verstellen (terwijl je dat doet niet de grote kijker verdraaien. Je kunt dit ook doen met behulp van een kerktoren overdag, bij gebrek aan de Maan...
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

oh maar dat is een super snel antwoord
        wij hebben het dus andersom en verkeerd gedaan, wij dachten nou we richten het kruisje erop en kijken maar
        ik hoop maar dat het nog even helder blijft zodat we straks kunnen gaan genieten, ik hoop maar dat het lukt

Ook zitten er een aantal hulpstukken bij waar wij niet weten waar ze voor dienen, lang leven de beknopte beschrijving

maar we gaan aan de slag hartstikke bedankt

Commentaar

Origineel geplaatst door Von
          Ook zitten er een aantal hulpstukken bij waar wij niet weten waar ze voor dienen, lang leven de beknopte beschrijving
          Daar zijn wij weer voor, he? Het is trouwens wel makkelijker om eerst je telescoop even goed te verkennen voordat je direct gaat waarnemen. Haastige spoed...
          Maar ik begrijp ook dat je van de spaarzame heldere momenten gebruik wil maken!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hopenlijk lukt het jullie nog!

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Origineel geplaatst door Von
              Daar zijn wij weer voor, he? Het is trouwens wel makkelijker om eerst je telescoop even goed te verkennen voordat je direct gaat waarnemen. Haastige spoed...
              Maar ik begrijp ook dat je van de spaarzame heldere momenten gebruik wil maken!
              ja vanavond is zeer spaarzaam en er is weer regen op komst dus dachten we nu moet het gebeuren
              Door de bewolking hebben we juist veel tijd gehad te "verkennen" alleen door de beknopte beschrijving die erbij zit kwamen we niets verder

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolfje
                Hopenlijk lukt het jullie nog!
                ja hoor ik ben net als een gek naar boven geroepen door mijn man (Ron)
                en inderdaad de maan was zeer goed zichtbaar, nu nog even scherp stellen en van de week een sterrenkaart 2007 ergens zien te bemachtigen en het hobby vieren kan gaan beginnen

fijn dat jullie zo snel te hulp schoten!

Commentaar

Saturnus staat ook op het punt op te komen. Wat zijn eigenlijk de specificaties van de Luxon en wat voor accesoires hebben jullie erbij als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                    Saturnus staat ook op het punt op te komen. Wat zijn eigenlijk de specificaties van de Luxon en wat voor accesoires hebben jullie erbij als ik zo vrij mag zijn dat te vragen?
                    ahum en waar en hoe laat is saturnus te bekijken
                    van de accesoires die erbij zitten zal ik even wat foto's maken
                    Het is de luxon van de kijkshop, jullie zullen je onder andere nu wel rot lachen om ons
                    het type is: luxon andromeda 76 - 700

Commentaar

specificaties zijn: F700/76 mm
                      oculair 20mm, 12.5mm en 4mm
                      toebehoren: barlowlens 2x zoekerscoop 5x24 ommekeerlens, vergroting bij 20mm = F700:20 = 35 x

Commentaar

dit zijn de acc. die erbij zitten waarvan we nog niet uit hebben kunnen knobbelen waarvoor ze zijn:

Commentaar

Zijn twee barlows en een zaklamp (?).

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
                            Zijn twee barlows en een zaklamp (?).
                            een zaklamp

Commentaar

1 Barlow en volgens mij een ring om 0,98 inch oculairs te kunnen gebruiken. En een omkeer lens T18 mm.
                              Danubia/Dörr Saturn 45
                              114 /900mm Newton
                              Meade ETX-70AT (Geen Lidl)

Commentaar

Werken...
                              X