Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

kritisch het nieuwe jaar in

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

kritisch het nieuwe jaar in

Beste mede amateurs,

Na een poosje rond gekeken te hebben op dit forum valt mij een
    paar zaken op.
    Hierbij wil ik me beperken tot de topic "telescopen en verrekijkers".

Het forum is bedoelt om ervaringen uit te wisselen en beginnende
    amateurs van een advies te voorzien.
    Zonder weer in te gaan op "wat is beter" vind ik dat de vele Dobson
    bezitters bijna altijd een Dobson adviseren aan startende amateurs.
    Uiteraard is dat uw goed recht alleen vind ik wel dat je dan wel
    precies moet weten wat b.v. een MC, SC of een goede lenzenkijker
    presteerd.
    En hier gaat het volgens mij vaak mis.

Als ik lees:

"De 90 mm Sky-Watcher lenzenkijker heeft een plastic focuser"

gaan mijn nekharen overeind staan.
    Hoe kan men als met dit al niet precies weet een oordeel hebben
    over een bepaalde kijker.

Of deze;

"Een 70 mm (lenzen) kijker laat de ringen van Saturnus niet gescheiden zien
    van de planeet".

Forum leden dit dit beweren hebben nooit door een goede lenzenkijker
    gekeken. (of MC , SC)
    De beginnende amateur krijgt door dit soort beweringen en verkeerd
    beeld van bepaalde kijkers.
    Als er geen Dobson word geadviseerd dan wordt de 70 mm Lidl lenzenkijker naar voren geschoven.

En nu ik er toch over begin denk ik dat dat ook niet altijd een
    representatief voorbeeld is.
    Deze kijker is redelijk en goedkoop maar niet meer dan dat.
    Een beginnende amateurs denkt al gauw dat alle 70 mm lenzenkijkers
    zo presteren.
    (zet hem maar eens naast een 70 mm oude Lichtenknecker)
    Ik denk dat de meer ervaren waarnemers onder ons wel weten wat
    ik bedoel.

Ik denk dat (vooral de Dobson bezitters onder ons) soms even wat
    verder moeten kijken alvorens iets te adviseren.
    Ook ik heb een Dobson (gehad) dus ik weet wel waar ik over praat.
    Sommige zaken zien er in theorie anders uit dan wat de praktijk
    laat zien.

Ik wens iedereen veel waarneem plezier met zijn of haar kijker en roep
    vooral gebruikers van andere kijkers dan de Dobson op, ook eens te
    reageren.
    Ze krijgen we een iets objectiever beeld van kijkers.

groet.

Bert
    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Hoi Bert, ik ben een beginner wat betreft de astronomie. Ik heb op verschillende fora mijn vraag gesteld: wat is voor mij de beste telescoop?
    En ik kreeg verschillende soorten telescopen op mijn bord geschoven.
    Figuurlijk dan.
    In elk geval wist ik toen niet goed wat ik moest doen.
    Na wat meer doorvragen kwam ik er toch al wel achter dat dat de Dobson voor mij waarschijnlijk het juiste antwoord was.
    Waarom de meeste Dobson bezitters een Dobson aanraden komt denk ik doordat het een relatief goedkope telescoop is die een goeie kwaliteit levert.
    Voor astrofotografie is het dan weer niet geschikt maar dat is meestal voor beginners ook geen must.

Commentaar

Beste Bert,

Ik kan me in principe wel vinden in bovenstaand verhaal, maar wil er echter het volgende nog even bij opmerken.

alleen vind ik wel dat je dan wel
      precies moet weten wat b.v. een MC, SC of een goede lenzenkijker
      presteerd.
      Een advies ten aanzien van een nieuw aan te schaffen telescoop geef je natuurlijk altijd vanuit je eigen ervaring. Bovenstaande opmerking zou in principe betekenen dat je alleen een advies zou kunnen afgeven indien je bekend bent met alle typen spiegel/lenzen en hybride kijkers en dat is natuurlijk niet erg realistisch.

Een dergelijk advies hoeft ook geen enkel probleem te zijn, zolang er maar genoeg andere reacties komen van mensen die ervaring hebben opgedaan met verschillende telescoop types, zodat je alsnog zelf een wat evenwichtiger beeld kunt vormen en de voors en tegens van de verschillende telescopen tegen elkaar kunt afzetten.

En bij deze ga ik nog even een gewaagde opmerking posten en tevens even generaliseren :

Daarnaast ben ik van mening dat een groot (actief) deel van de forumbezoekers bestaat uit scholieren/studenten en vanuit de financiŽle situatie er een "voorkeur" bestaat voor de "value for money" telescopen en daarbij valt natuurlijk niet te ontkennen dat de Dobson de beste "value for money" optie is die men maar kan kopen........uiteraard behoort de 70mm Lidl ook tot deze categorie.

Ik heb zelf in de afgelopen 13 jaar dat ik in deze hobby actief ben ervaring opgedaan met Newtons/Dobsons, achromaten en apochromaten (helaas (nog) geen Mak-Cass, Mak-Newt of SCT's) echter, wanneer men binnen een bepaald budget op zoek is naar de meeste "value for money" dan komt men vrijwel automatisch uit bij een Newton.

Wanneer men specifiek op zoek is naar een telescoop welke geschikt is voor een concreet doel binnen astronomie/astrofotografie met bijbehorend budget, dan wordt het verhaal en advies natuurlijk geheel anders.

Mvg,

Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

Klopt Wolfje
        Maar er is meer tussen hemel en aarde.
        Het gaat mij erom dat als er een kijker word aangeraden op dit forum dit bijna altijd een
        Dobson is.
        Dat is prima!
        Je moet (vind ik) dan wel weten hoe andere kijkers presteren en dit zelf in de praktijk
        hebben ondervonden.

Commentaar

Ook dit klopt Ralon 73.

Maar als je kritiek hebt op kijkers (ook in de goedkoper klasse)
          Moet je wel weten waar je over praat.

Commentaar

Bert en de andere lezers een goed nieuw jaar, en laat een ding duidelijk zijn Bert ik ben het gloeiend met je eens.

Commentaar

Daar heb je dan ook gelijk in zuurmond, maar goed het is dan ook moeilijk te bepalen wie hier het beste advies kan geven.
              Iedereen heeft wel een mening of ervaring.
              Maar zodra je een paar meningen of ervaringen hebt gehoord dan zal je daar zelf een conclusie uit moeten trekken.

Commentaar

Het gaat niet om het "beste advies", want dat is er simpelweg niet.

Iedereen geeft een advies op basis van zijn of haar ervaringen met een bepaald type telescoop en daar is niks mis mee.

Het probleem is alleen dat er nooit adviezen/ervaringen gepost worden ten aanzien van Maksutov-Cassegrains/Newtons en SCT's, daardoor wordt het advies eenzijdig van aard en gaat meestal in de richting van Dobsons/(kleine)Achromaten en dat is jammer want daardoor wordt je de mogelijkheid ontnomen om een meer evenwichtige keuze te maken.

Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Nee de beste advies bestaat ook niet. Iedereen doet zijn/haar best om een zo goed mogelijk advies te geven.
                  Maar inderdaad ik denk dat we hier met ons allen nog niet alles weten wat er allemaal is.
                  Maar dat zal dan vanzelf wel komen toch

Commentaar

Goede telescopen hoeven niet duur te zijn, met wat geduld zijn er goede
                    2e hands aanbiedingen te vinden op o.a. Marktplaats,Ebay.de etc.

Mijn laatste aanwinsten zijn zeer goede lenzenkijkers van o.a Mizar en Polarex. De Mizar 68/1000mm is optisch een super kijker uit de jaren `70
                    uit de vorige eeuw en is soms te koop voor bedragen tussen de 90 en 150
                    Euro.Japans en vele malen beter dan bijvoorbeeld de Skylux 70mm.
                    Polarex kijkers tot 75mm zijn wat duurder maar dit is wel een goede investering.Wil je erweer vanaf dan krijg je erweer hetzelfde of soms zelfs
                    meer voor terug!

Ook heb ik enkele jaren geleden een Celestron C8 op Marktplaats gekocht
                    voor slechts 300 Euro ( Orange Tube met zeer veel toebehoren ) en na weer eens wat anders te willen voor een zeer mooie winst weer verkocht.
                    Op deze manier hoeft het allemaal niet veel te kosten en kan je vanalles
                    eens uitproberen tot dat je weet wat voor jouw het meest geschikt is.

Mijn nieuwste kijker is een onlangs op Ebay aangeschafte refractor van maar liefst 85 jaar oud gemaakt door Gustav Heyde Dresden. Het is een
                    65/900mm kompleet met oculairen en alles in een fraaie eiken kist.
                    In zeer goede staat en optisch ook super.Voor iets meer dan 200 Euro
                    gekocht en als ik hem weer kwijt wil is dat ook geen probleem.

Dus beter een goede 2e hands kijker dan zo'n glimmend nieuw geval uit
                    China/Taiwan.Mijn eerste kijker was een 127mm Meade Newton uit Taiwan
                    maar viel erg tegen.Vandaar mijn overstap op de goede/uitstekende 2e hands telescopen uit Japan en Duitsland.

ClassicScopes
                    WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

Ik kan heel ver met je meegaan in die gedachte Classic Scopes, ik heb ruim 30 jaar geleden een Polarex NS133 gehad een absolute top kijker in afwerking en optiek. maar ik heb in de jaren daarna diverse andere kijkers gehad, van onder meer Pollux, Celestron, Bresser en tegenwoordig Skywatcher.
                      Ik vind het een beetje kort door de bocht gaan om dan meteen te zeggen dat de Polarex zonder meer de beste was optisch gezien dan, ik heb recentelijk mijn 9cm Skywatcher verkocht omdat ik weer een tijdje met een Newton wil gaan werken en niet omdat hij slecht was sterker nog ik vond hem rond uit goed, ok het is allemaal wat goedkoper uitgevoerd dan van Polarex maar het ding voldeed gewoon.
                      Op dit moment werk ik nog met een 13cm F5 newton (219 euro) van Skywatcher en een 7cm Lidl scoop (60 Euro) en het zijn voor mij zonder disscusie goede kijkers.
                      Laten we eerlijk zijn de tegenwoordig glas soorten en slijptechnieken zijn denk ik toch wel wat beter ondanks het feit dat het volledig automatisch gaat.

Commentaar

Hoi Sidney,

Polarex kijkers zijn zeker niet de beste! Alleen in een direkt vergelijk zie je het verschil wat betreft de optische prestaties.Waar het mij omging in mijn betoog is dat je voor niet al te veel geld een optisch
                        beter produkt kunt kopen dan bijvoorbeeld een 70mm Skylux.

Heb je eenmaal door een zeer goede achromaat gekeken dan wil je niet anders meer ! Of ja misschien
                        een apo,maar die vallen buiten het budget van de meesten onder ons.

Commentaar

@ Classic Scopes

Apo??? probeer eens een Tal lenzen telescoop een kennis van me heeft er een EN dat noem ik nu nog eens "value for money".
                          http://www.grootven.be

Commentaar

Heb ik ook gehad.Prima kijker wat de lens betreft! Afwerking minder,buis was van gerold blik!
                            De focusser had veel speling.
                            Maar voor de optische prestaties niets dan lof !

Commentaar

Mag het even on-topic?
                              Zuurmond, ik wil niet kritisch het nieuwe jaar in. Waarom niet? Ik heb er geen zin in om hier de schriftgeleerde uit te gaan hangen en elk model, elk ontwerp kritisch te beoordelen en af te wegen en als een soort scoopgoeroe met het eindoordeel te komen.
                              Wat ik om me heen zie is mensen die enorm blij zijn met hun 8 inch dobson en hun lidlscoopje.
                              Dan zeggen mijn eenvoudige hersenen: kopen dat ding, want je kunt je er geen buil aan vallen.
                              Dat is namenlijk een prima grond om beginners te adviseren.
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X