Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

reiskijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

reiskijker

Ik ben op zoek naar een makkelijke 'reiskijker'. Ik heb op dit moment een Celestron C8 op een EQ3 montering, maar dat is mij te zwaar/groot
    Ik zie dat er een topic over de ETX-70, maar vraag me af welke alternatieven er nog meer zijn.
    Ik wil er maximaal 250 euro aan uitgeven.
    Wie heeft er ervaring met makkelijk te transporteren kijkers, welke ook nog snel staan en toch wat kunnen laten zien?

Wat dacht je van een kleine refractor op fotostatief? Past met drie oculairen in een koffertje van 38 x 25 x 17.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

EricB,

Ik heb een videocamerastatief, dus het is een goed idee. Blijft er meer geld over een een betere refractor :P .
      Ik zie dat je zelf een koppelstuk hebt gemaakt voor het statief.
      Weet jij of het mogelijk is een refractor op een statief te monteren.
      Echt handig ben ik niet om zoiets te maken.

Commentaar

Zoals je ziet is het tussenstuk bedoeld om te zorgen dat het het zwaartepunt van de kijker precies in de as van de verticale draaibeweging ligt. Anders is het veel te moeilijk om de kijker bij wat hogere vergroting goed te richten als je in de buurt van het zenit kijkt. Bovenop de statiefkop gemonteerd wil de kijker dan vooral hard naar beneden donderen.

Ik denk wel dat een kijker op een fotostatief alleen werkt als de kijker niet al te lang is en redelijk licht. Bovendien wordt het exponentieel lastiger werken bij hogere vergrotingen. Het kan, maar dan moet je veel oefenen.

Hoe je zo'n tussenstuk precies moet maken is anders voor iedere kijker en ieder statief, dus daar kan ik je niet over adviseren. Ik was trouwens een paar jaar geleden ook niet handig, maar ik heb een decoupeerzaag, een boormachine en een afspraak met de plaatselijke houtboer dat hij af en toe een paar stukken afval-multiplex voor me opzij legt. Daardoor kan ik gewoon beginnen, proberen en verbeteren. Dit tussenstuk is ook de vierde poging, over de eerste drie was ik niet tevreden.
        En geloof me, op deze manier heb ik veel meer plezier van de hobby dan als ik steeds op heldere nachten moest wachten
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Werken...
        X