Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een refractor, maar welke?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een refractor, maar welke?

Oké, ik heb eens lang nagedacht omdat er toch echt een groot broertje moet komen voor mijn 60mm aldi-scope. Ik wil het liefst toch wel weer een refractor, omdat die gewoon vet makkelijk te vervoeren zijn. Mijn keuze is gevallen op de volgende scopes:
    Skywatcher 80/400mm Rich-Field (EQ-1)
    TS Rich Field Refractor 90/500mm Aperture(astro-3)

Bij die laatste wil ik er denk ik ook de TS Eyepiece Case bij kopen maar dat optioneel.

Nu mijn vraag, is die €100 euro die ik extra betaal het echt dubbel en dwars waard of kan ik beter de 80mm kopen?
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Ruben,

Op basis van welke criteria is de keuze op een van de 2 genoemde refractors gevallen ??

Wat verwacht je meer van de 80 en 90mm dan van de huidige 60mm (Aldi scope was toch 70mm ??) refractor ?

/Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Beide kijkertjes hebben bij lage tot middelmatige vergrotingen al last van kleurfouten. Maar uiteraard is de eerste vraag waar je hem voor wilt gebruiken. Als allround kijker (planeten [toch altijd leuk] en voor dubbel sterren en wat nevels, zou ik toch een refractor nemen met bijv. 900/1000mm focal length. De kleurfouten zijn veel minder en hogere vergrotingen zijn mogelijk. Met een 90/900 refractor kun je al heel leuke dingen doen. Ook vergen deze kijkers nog niet een te zware montering.

Wat betreft de TS oculairen. Ik heb er ook twee, maar vind ze van een middelmatige kwaliteit.
      Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Voor de prijs van die 90/500mm kan je mits opleg van 50 euro een 150mm newt kopen op een skyview montering .
        http://teleskop-service.com/GSO/newtoni ... .html#1507

Commentaar

Re: Een refractor, maar welke?

Origineel geplaatst door Ruben Kwast
          Oké, ik heb eens lang nagedacht omdat er toch echt een groot broertje moet komen voor mijn 60mm aldi-scope. Ik wil het liefst toch wel weer een refractor, omdat die gewoon vet makkelijk te vervoeren zijn.?
          Niet makkelijker dan bv. een Starblast (of meestal zelfs een Skyquest XT4.5 of zelfs XT6 - de tube mag dan al groter zijn, je sleurt geen montering op drievoet mee).

Ik zie je wel jouw 60mm vervangen door bv. een ED80, maar als tweede telescoop zou ik misschien iets meer complementairs kiezen...
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik wil de scope vooral gaan gebruiken om de objecten op de lijst van Messier eens te gaan proberen te vangen. Dobsons en andere newtons zijn natuurlijk ook heel tof en heel goed, maar ze zijn voor mij erg onpraktisch. Daarom wil ik dus graag een refractor.
            Zogenaamde false color is simpel te voorkomen door het gebruik van een geel filter, voor 15 euro is dit geen probleem. De 80mm heeft als voordeel dat ie vooral erg goedkoop is. De 90mm heeft als voordeel dat ie 26% meer licht verzameld dan de 80mm. Een kort brandpuntafstand zorgt ervoor dat je uiteraard niet geweldig ver kan vergroten, maja doe er een 10mm en barlow in en je kan al planeten zien. En een grote vergroting heb je eigenlijk alleen maar nodig voor planeten en hele verre melkwegstelsels.

Commentaar

De Celestron 90/1000 refractor (aka Firstscope 90) lijkt me een goede keuze

http://www.teleskop-service.de/Celestro ... .htm#CER90

Houd wel rekening met de verzendingskosten en de duitse BTW :smartass

Je kan nog altijd voor een Mak opteren
              Bresser Hunter 10-30x50
              Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Dobsons en andere newtons zijn natuurlijk ook heel tof en heel goed, maar ze zijn voor mij erg onpraktisch.
                In welk opzicht? Een kleine refractor inclusief montering en statief is lastiger te vervoeren dan een 10 inch Dobson! Een Dobson bestaat uit twee delen. De tubus leg je op de achterbank en de montering zet je in de kofferbak. Klaar.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
                  Houd wel rekening met de verzendingskosten en de duitse BTW
                  Duitse BTW?

We zitten toch in de EU?
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Voordelen:
                    -Je leert collimeren
                    -Geen kleurfout

Nadelen:
                    -Moeilijk te vervoeren zonder auto (denk ik)
                    -Planeten vliegen het beeldveld uit bij hoge vergrotingen
                    Bresser Hunter 10-30x50
                    Bresser Skylux 70/700

Commentaar

http://www.telescope-service.com/terms/ ... yment.html

VAT=Value added tax=Belasting Toegevoegde waarde=BTW

16% Duitse BTW

Totale Prijs= Prijs telescoop (of iets anders) X 1,16
                      Bresser Hunter 10-30x50
                      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Heb je als particulier geen ene moer mee te maken. BTW is inbegrepen in de prijzen van TS, en is betaald in de EU dus daarmee is de kous af.

Vanaf maandag is de BTW ook in Duitsland 19%, trouwens.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.
                        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Dingen die ik ben vergeten te vertellen:
                          - Ik ben 15 en heb dus geen auto tot m'n beschikking.
                          - De prijzen op TS.com zijn na mijn weten allemaal incl. VAT
                          - Ik ben dus ook niet van plan een dob uit elkaar te schroeven zodat ik ermee naar de achtertuin kan...

Newtons zijn heel tof enzo en ik ga er ook nog echt wel een keer een kopen, maar nu is het voor mij gewoon heeeel erg praktisch om een kleine lichte scope te hebben.

Ik zal mijn ouders nog eens aan het hoofd zeuren of er echt geen ruimte is voor een dob, is toch wel heel stoer...

Commentaar

Koop een elfje

http://www.teleskop-service.de/Astro/Re ... or.htm#114
                            http://www.teleskop-service.de/Celestro ... tm#1141000

ff offtopic : 'k ben nu ook 15 sinds 19 december 8)
                            Bresser Hunter 10-30x50
                            Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Newtons zijn heel tof enzo en ik ga er ook nog echt wel een keer een kopen, maar nu is het voor mij gewoon heeeel erg praktisch om een kleine lichte scope te hebben.

Ik zal mijn ouders nog eens aan het hoofd zeuren of er echt geen ruimte is voor een dob, is toch wel heel stoer...
                              Een newton zal niet heel veel zwaarder zijn dan een refractor. Wel wat dikker. Een dob geeft je het meeste voor je geld, maar die zijn er pas vanaf 8". Een 130mm bresser newt voldoet ook aan je prijsklasse. Ook een leuke scope. Hij is licht van gewicht, vangt meer licht dan een kleine refractor.

Commentaar

Werken...
                              X