Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dilemma

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dilemma

Beste collega astronomen..

Ik zit een beetje met een dilemma.
    Stel je hebt een 1000 tot 1500 euro te besteden.
    Wat ga je dan kopen?

Een refractor met max opening, hierbij denk ik zelf aan:
    Bresser Messier R-152 S
    Skywatcher Achromat 150/1200mm on EQ6 equatorial mount with dual axis motor drive
    Skywatcher Achromat 150/750mm on H-EQ5 equatorial mount with dual axis motor drive.
    Celestron Achromat 150/1200 on equatorial mount EQ6 with illuminated polar scope, dual axis motor drive and adjustable height steel tube tripod
    En er zijn er nog wel meer te noemen.

Of... Ik ga voor een ED refractor, hierbij denkend aan:

Orion ED refractor 100/900mm - optical tube with 2" crayford focuser and 1.25" adaptor, reddot finder en een goedkope mount.
    Skywatcher ED refractor 100/900mm - optical tube with 2" crayford focuser and 1.25" adaptor - with photo tripod adaptor, Orion Sky Pro as above, but incl. dual axis motor drive
    Meade 5000 serie ED APO 80mm met Skywatcher HEQ5
    En nog wel een aantal te noemen.

Of.. Ik ga voor een MAK:

Bosma - Maksutov-Cassegrain 150mm - MK 150 met een Astro-5 DX mount.
    Orion Optics OMC-140 on Celestron ADMfoto mount

Of ik ga voor de Celestron Schmidt-Cassegrain 150/1500mm with GoTo mount and tripod
    Tube can be removed from the mount.
    Incl. red dot finderscope

Wat ik belangrijk vindt is het beeld.
    Daarnaast moet hij makkelijk mee te nemen zijn op vakanties en makkelijk te pakken zijn als ik wil gaan waarnemen. (niet zoals mijn 12" lightBridge )
    En ik wil in de toekomst experimenteren met (digitale) fotografie.
    Het moet er 1 zijn die ik nooit meer weg wil doen.
    Wat ik me overigens afvraag is het volgende:
    Geeft een gewone 150mm refractor het zelfde beeld als een 80mm ED refractor? Buiten de kleurfouten

Ik heb bewust de prijzen er niet bij gezet ivm het eventuele vooroordeel..
    Hoe duurder hoe beter

Misschien als ik een keuze gemaakt heb, en het blijkt dat de Meade Lightbridge overbodig wordt, zet ik die hier bij tekoop

Alvast mijn dank voor jullie meedenken.. Ik kom er niet uit
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Hallo,

Ik denk dat je je eerst moet afvragen waarvoor je de telescoop precies voor wilt gaan gebruiken.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Helemaal gelijk Arend

Ik wil een allrounder. Dus zowel planeten als deepsky!
      Nu heb ik begrepen dat refractors met een kort brandpunt je de opening kan verkleinen voor een beter beeld op planeten, dat vindt ik ook prima.
      Dus een 150mm met zelf iets voor de lens maken naar 120mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
        Helemaal gelijk Arend

Ik wil een allrounder. Dus zowel planeten als deepsky!
        Nu heb ik begrepen dat refractors met een kort brandpunt je de opening kan verkleinen voor een beter beeld op planeten, dat vindt ik ook prima.
        Dus een 150mm -> 120mm
        Hoi,

nee, dat is niet waar. Wil je planeten goed gaan bekijken en fotograveren dan heb je juist wat aan lange brandpunten.(je heb juist een hoge vetgroting nodig! Daarnaast geld in principe
        hoe meer opening hoe meer licht en scheidend vermogen.

gr Arend
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Sorry maar ik heb het niet verzonnen.

Skywatcher Rich Field Refractor 150/750mm: On the down side this telescope is not particularly suited for viewing the moon and the planets. With a yellow filter or with the TS CC 1 variable colour filter you will still be able to see lots of details on these objects. Tip: You should stop down the telescope to about 120mm aperture - that way you get a better contrast, reduced false colour and more image sharpness.

Commentaar

Als het grab-'n'-go moet zijn, kom je bij de MCT's en SCT's uit. Zeker als je flink wat brandpuntsafstand wil, anders is een shorttube refractor ook nog te overwegen.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

OK, laten we maar met het goede nieuws beginnen: een allrounder bestaat niet, het wordt altijd een compromis.

Door jou genoemde criteria:

Goede beeldkwaliteit
              Makkelijk mee te nemen/vakantie
              Toekomst experimenteren met digitale fotografie
              Telescoop welke je niet meer weg wilt doen
              Budget 1000 - 1500 euro.

MAK's en SCT's zijn voornamelijk geschikt voor planeten en in geringere mate voor deepsky (voornamelijk kleine objecten). Beginnen met deepskyfotografie met dit type telescoop wordt een drama vanwege lange brandpuntafstanden.

15cm 1200mm achromatische refractors zijn nou niet bepaald wat je noemt "Grab & Go" - als je eenmaal zo'n torpedo hebt zien liggen doet het al pijn in je rug bij de aanblik. (en vergeet de wapenvergunning niet !).
              Bovendien is een 150/750mm achromaat een echte "kleurentelevisie" (CA !!) en niet bruikbaar voor planeten.

Dan hebben we nog de Newton's relatief allround, maar iets beter geschikt voor deepsky dan voor planetenwerk.

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk de montering die eronder komt. Daar zul je dan ook het grootste gedeelte van het budget in moeten steken (zeker als je later aan astrofotografie wil gaan denken !!)

Als ik zelf een grab & go set-up zou moeten kopen voor dit budget dan zou het er als volgt uitzien:

Montering: Vixen GP-E Astrofoto 898,-
              http://www.teleskop-service.de/Vixen...ierung.htm#GPE

Controller: MTS3-SDI meerprijs 80,-
              bij de GP-E Astrofoto wordt de MTS3-SLP geleverd, deze upgraden naar de MTS3-SDI (micro-stepping !)

Telescoop: Celestron 150/750 Newton (m. paraboolspiegel) 148,-
              http://www.teleskop-service.de/Celes...stro.htm#NT150
              (Deze eventueel upgraden met een 2" focusser)

Totaal: 1126 euro - 10% korting = 1013 euro.

Eventueel als alternatief een kleine (80mm) ED refractor ipv een kleine Newton. Zodra je naar een 90 of 100ED gaat, ga je over je budget van 1500,- euro heen met de genoemde montering.

Gr.

Raimond.
              i love astronomie

Commentaar

Geeft een gewone 150mm refractor het zelfde beeld als een 80mm ED refractor?
                Hetzelfde beeld in welk opzicht? Je vangt met een 150mm natuurlijk veel meer licht, dus op dat gebied zou je zwakkere objecten aan moeten kunnen en hoger kunnen vergroten.

Ik ben de laatste tijd rustig aan het kijken voor een toekomstig broertje voor mijn refractor, een broertje van het Newton type. Maar daarnaast zit ik ook weer te kijken naar nog wat anders, en zo kwam ik ook langs de Sky-Wachter ED's. Deze zou ik naast normaal gebruik ook als volgtelescoop kunnen gaan gebruiken. De 80mm zou daarin iets geschikter zijn, maar ook de 100mm weegt alsnog 2kg minder dan mijn 127mm. Met als geplande Newton een 250/1200mm is een ED met een focal ratio van F/9 ook nog eens een prima aanvulling op zo'n deeps-ky kanon.

@ralon73

De 100mm ED van Sky-Watcher kost 749,- en weegt rond de 3,5 kilo, dus er hoeft dan ook geen belachelijk zware montering onder. Dan red je het toch makkelijk met 1500,-?
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Sorry maar ik heb het niet verzonnen.

Skywatcher Rich Field Refractor 150/750mm: planets. With a yellow filter or with the TS CC 1 variable colour filter you will still be able to see lots of details on these objects. Tip: You should stop down the telescope to about 120mm aperture - that way you get a better contrast, reduced false colour and more image sharpness.
                  Er staat toch ook :On the down side this telescope is not particularly suited for viewing the moon and the planets ! :P

Ik ben nog altijd van mening dat je geen allround telescoop kunt hebben.
                  De beste weg is gewoon meerde telescopen voor meerdere doeleinden.
                  met 1500 euro moet dat te doen zijn.

gr Arend

Commentaar

Hetzelfde beeld in welk opzicht? Je vangt met een 150mm natuurlijk veel meer licht, dus op dat gebied zou je zwakkere objecten aan moeten kunnen en hoger kunnen vergroten.
                    Ik bedoelde meer qua scherpte.. Er wordt veel gesproken over het feit dat een 150mm refractor minder contrast geeft dan een 80-100 ED.
                    En als ik daardoor meer detail kan zien lijkt me dat toch een betere keuze.

Als ik nou een gewone shorttube refractor met een opening van 150mm voor deepsky koop zou ik daarbij een 80-100mm ed voor het planeten werk kunnen kopen (of andersom)
                    Dobby eruit en daarvoor een goede mount kopen waar ik beide op kan monteren.. En dat is dan voor het echte waarnemen.

Of sla ik nu helemaal de plank mis?

Commentaar

Ik zou voor de 140mm omc of de 150mm mak gaan als ik jou was.
                      Hoog contrast, hoge scherpte, geen CA, licht, klein en je kan met bv een GP-DX of zelfs een GP-E een goede set maken!

Die voldoet bijna aan al je eisen behalve dan de toekomstige deepsky-astrofotografie. Maan en planeten fotograferen met een MCT gaat super!

PS. Arnoud heeft nog een goeie GP-DX te koop staan Dan kost het je nog minder . . .
                      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ralon heeft een goed verhaal. !!
                        helemaal mee eens.

Ik zou gaan voor een C6 en een een shorttube refractor.
                        Ik heb nog een megrez 80 mm triplet ED te koop met nieuwe dubbele focusser. ! :P

gr Arend

Commentaar

De Skywatchers 150mm & 120mm zijn zeker niet grab & go. De F5 heeft een te grote kleurfout.
                          ED80 heeft een te kleine opening voor visueel gebruik IMHO
                          De ED100 is licht en geeft hele scherpe beelden.
                          Een 150mm Mak is draagbaar en ideaal voor planeten maar weegt toch 6Kg! Heb je dus een zwaardere montering nodig. ook niet vergeten: F12. Ik zou wel niet de Bosma nemen.
                          Ik zou echter een C6 aanraden (wordt dikwijls vergeten), is een F10 telescoop, weegt minder, en geeft door de betere coating veel heldere deepskybeelden dan de Mak.
                          Zoek maar eens op het CN forum de C6 op.
                          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Re: Dilemma

Wat ik belangrijk vindt is het beeld.
                            Daarnaast moet hij makkelijk mee te nemen zijn op vakanties en makkelijk te pakken zijn als ik wil gaan waarnemen. (niet zoals mijn 12" lightBridge )
                            En ik wil in de toekomst experimenteren met (digitale) fotografie.
                            Het moet er 1 zijn die ik nooit meer weg wil doen.
                            Ed 80
                            - Makkelijk mee te nemen
                            - Licht van gewicht
                            - 0,0 kleurfouten
                            - Geschikt voor fotografie
                            - Voor je budget kan je er nog een leuke montering bijhalen
                            - Eenmaal een refractor in huis....nooit meer eruit (imho)

Ik heb m hier ook en kan er tot nu toe alleen nog maar lof over spreken. En wat betreft de 80mm en 100mm versie. De 100mm is wat minder goed geschikt voor fotografie vanwege de relatief lange brandpuntsafstand. Hij is daarom ook langer en dus wat minder goed mee te nemen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                              De 100mm ED van Sky-Watcher kost 749,- en weegt rond de 3,5 kilo, dus er hoeft dan ook geen belachelijk zware montering onder. Dan red je het toch makkelijk met 1500,-?
                              Houd er wel rekening mee dat de Tubus van de 100ED bijna een meter lang is. Dus dan mag er wel een stevige montering onder. Een GP-E is overigens de lichtste montering van Vixen die "out-of-the-box" geschikt is voor astrofotografie.

Origineel geplaatst door SkyGuy
                              - 0,0 kleurfouten
                              Dat vind ik een dappere bewering. ED is niet gelijk aan 0,0 kleurfouten, er is wel degelijk een (geringe) resthoeveelheid aan kleur zichtbaar. Bovendien moet je onderscheid maken tussen visueel en fotografisch gebruik, de kleurcorrectie kan visueel volkomen in orde zijn, terwijl fotografisch er nogal wat kleur te zien is. Dit staat overigens los van het feit of het hierbij om een doublet of triplet gaat, maar is afhankelijk van de kwaliteit en onderlinge afstemming van de mix van de glassoorten die er gebruikt zijn.

Origineel geplaatst door SkyGuy
                              Voor je budget kan je er nog een leuke montering bijhalen
                              Een "leuke" montering of een montering die ook later voor astrofotografie geschikt is ?? - Een 100ED in combinatie met een Vixen GP-E gaat je niet lukken voor het genoemde budget.

Wanneer je aan fotografie wil gaan doen moet je nou eenmaal investeren in een solide montering.

Gr.

Raimond.
                              i love astronomie

Commentaar

Werken...
                              X