Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ik onder de 10.4m GranTeCan telescoop!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ik onder de 10.4m GranTeCan telescoop!

Hallo allemaal!
    Ik zit op het moment op La Palma om waar te nemen met een 2,5m telescoop. Gisteren was het helaas bewolkt, maar vannacht gaat het goedkomen. Om 1:45 gaat de Maan onder en dan ga ik de sterrenhemel hier eindelijk in volle glorie zien.
    Vandaag ben ik op bezoek geweest bij andere telescopen. O.a bij de 10,4 meter GranTeCan telescoop, die geloof ik volgend jaar in gebruik gaat en dan de grootste op deze aardkloot zal zal zijn. Op onderstaande foto zie je mij onder de telescoop staan. De telescoop lijkt misschien klein, maar hij is echt HUGE!!!!!!
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Heb ik volgend jaar ook in mijn tuintje staan .

Nuja, veel succes nog met het waarnemen, laat eens weten hoe het is om door een 2.5m te kijken. Ik ben in ieder geval stikjaloers .

Commentaar

Re: ik onder de 10.4m GranTeCan telescoop!

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
      De telescoop lijkt misschien klein, maar hij is echt HUGE!!!!!!
      Zeker als je naar die trappen kijkt aan de rechterkant.. Gefeliciteerd Jeffrey.. ik ben jaloers om te mogen spieken daar...

10meter, gewoon dik 400 inch..
      "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Helemaal goed Jeffrey en een mooie foto, de kijker weer me je gaat waarnemen is dat soms de Isaac Newton? ik ben best wel jaloers.

Commentaar

Hmm die montering is een beetje wankel.......

Commentaar

Nice!!!
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Nogal een brute telescoop! Misschien heb ik iets gemist, maar binnen welk kader gebruik je die telescoop eigenlijk? Ik ben wel benieuwd!

Oh, enneh... wat is de volgfout van zo'n montering eigenlijk?
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Vraag 1; hoe krijg jij dat voor elkaar om daar lekker aan de slag te gaan met een monsterlijke 2,5meter telescoop??
                Vraag 2: hoe krijg jij het voor elkaar dat WIJ daar lekker aan de slag kunnen gaan met diezelfde telescoop?

Groet en veel plezier !

(ik heb begrepen dat qua sterrenlucht La Palma de overtreffende trap is van Puimichel-Zuid Frankrijk. Kan me haast niet vooorstellen,maar klopt dat?)
                Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik sluit me aan bij vraag 2 van Harro!

Trouwens: je hebt pas echt een telescoop als je een trap erbij nodig hebt.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Die je even doe groeten aan Felix! Zeg maar van Arnold Tukkers. Succes daar.
                    Carpe Diem

Commentaar

Whooo Jeffrey, een telescoop waar je een compositiefoto voor nodig hebt om hem erop te krijgen. Volgens mij beleef je daar je 'finest hour!'. Ik sprak een half jaartje geleden nog een aio die het allemaal maar niks vond, maar ik weet zeker dat JIJ het daar naar je zin hebt! Clear Skies! En we rekenen op je verslagje
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ten eerste wens ik je HEEEL VEEL kijkplezier!!

Ten tweede had ik nog paar vragen; hoe kijk in godsnaam door een 2.5m telescoop? gebruik je dan ook oculairs? Hoe groot moeten die wel zijn?
                        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                        - EQ3, aandrijving + poolzoker
                        - Bresser 10x50
                        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Dit soort kijkers zijn vaak alleen voor fotografische doeleinden. Waar bij "onze" scoopjes de vangsiegel zit, bevindt zich zich bij deze kijkers een camera. Een vangspiegel zou te veel centrale obstructie veroorzaken. Wel jammer eigenlijk...

Commentaar

Dat is wel jammer ja, maar hoe zit het met de 1meter telescoop in Puimichel dan?
                            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                            - EQ3, aandrijving + poolzoker
                            - Bresser 10x50
                            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Hmm, ik denk dat ik me vergist heb, die grote kijker van Jeffrey's foto is hoogstwaarschijnlijk geen Newton. Waar de camera zit weet ik niet en ook niet of ie visueel te gebruiken is...

Commentaar

Werken...
                              X