Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Problemen met de Meade/Lidl LXD 75

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Problemen met de Meade/Lidl LXD 75

Ik wil hierover toch een nieuw topic beginnen en dan bedoel ik de problemen met de Lidl LXD 75 Newton.

Afgelopen week heb ik de telescoop met montering aangeschaft en nu doet zich bij mij hetzelfde probleem voor als bij vele anderen (o.a. in Ierland). Na het initialiseren van Auto Star begaf de RA motor het. Het display gaf ook motorstoring aan. Het lijkt een beetje op een software probleem.

Meer LXD 75 bezitters met dit probleem?

O ja, ik heb geen zin in deze toestanden dus ik lever het geheel weer in. Tenzij iemand nog met een oplossing komt.
    Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Batterijen leeg? Losse schroefjes?

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Neen. Ik heb hem net uitgepakt en geinitialiseerd. De RA motor deed het even, daarna niet meer.
      Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Voeding kan heel vaak voor een probleem zorgen, controleer dat dubbel.

Commentaar

Batterijen zijn splinternieuw en zitter er goed in.

Commentaar

Volgens het Ierse forum ligt het aan de aandrijving (worm gear), waarbij in sommige gevallen een tandwieltje gebroken is.

"As I suspected, the worm gear inside the mount is broken.
            This is why the (old) and replacement drive constantly did a
            'stop-start, stop-start' motion (as the Teeth on the RA ring slipped out of place)
            untill the motor finally burned out or shorted under the stress.
            So at this stage I'd need a second replacement RA drive and now a
            replacement worm gear to fix it.
            Thanks but no thanks.
            I want my 600 snoots back. "

Ik zal het Sevice Center om een nieuwe montering vragen. Maar misschien is het beter om alles maar weer in te leveren. Want dit is geen kwaliteit!

Commentaar

Re: Problemen met de Meade/Lidl LXD 75

Origineel geplaatst door cjboer
              Meer LXD 75 bezitters met dit probleem?
              ik heb er geen last van.

O ja, ik heb geen zin in deze toestanden dus ik lever het geheel weer in. Tenzij iemand nog met een oplossing komt.
              het schijnt dat lidl een goede omruil garantie heeft
              dus ik denk dat je hem binnen een maand gewoon terug kan brengen en een nieuwe kan krijgen via een of andere regeling.

suk6 !!!

-BaN-
              Meade LXD75 6"
              Samsung GX-1L 18-55
              Orion Shory Plus 2x Barlow
              Plossl series 500 4mm , 6.5mm
              Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Ik zal Meade Duitsland nog vragen om alleen een nieuwe montering en anders gaat alles terug. Overigens valt het statief mij toch wat tegen. Niet echt solide en stevig. Maar de montering an sich is juist erg solide.

Commentaar

Ik zal Meade Duitsland nog vragen om alleen een nieuwe montering en anders gaat alles terug. Overigens valt het statief mij toch wat tegen. Niet echt solide en stevig. Maar de montering an sich is juist erg solide.
                  raar hoor mijn statief is juist wel mega stevig :S
                  heb je wel de boel vast gezet ? pen er helemaal in en dan die borgplaat vast draaien met die ring ?

-BaN-
                  Meade LXD75 6"
                  Samsung GX-1L 18-55
                  Orion Shory Plus 2x Barlow
                  Plossl series 500 4mm , 6.5mm
                  Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Wat de 1 stevig vindt hoeft de ander niet stevig te vinden natuurlijk.

Wel jammer dat die aandrijving zo slecht is!
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Heb je de scope goed uitgebalanceerd want anders kan de motor overbelast raken, Mischien zijn ze beveiligd tegen oververhiting. Anders is het wel balen natuurlijk!
                      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Ik heb redelijk wat ervaring met telescopen en heb de telescoop eerst uitgebalanceerd e.d. Al na 10 seconden hield de RA motor ermee op.

Mijn algehele indruk van de set is toch niet helemaal positief. Nogmaals de montering is erg solide, maar de steel pipes vind ik erg licht en de motoren maken extreem veel lawaai. De reflector is in z'n geheel in China gemaakt. Dit terwijl de optiek van de originele Meade reflectoren in Irvin, CaliforniŽ wordt gemaakt. Waarschijnlijk heeft Meade een goedkopere zending telescopen voor o.a. Lidl gemaakt.

Als laatste mis ik, en dat vind ik erg vreemd, een serienummer. Ik kan me vergissen, maar dat kan ik nergens vinden. Ik heb meerdere Meade telescopen gehad, maar deze hadden allemaal een serienummer. Dat lijkt me ook logisch bij garantie en reparaties.

Maar goed voor die 599 euro heb je, als het werkt, een redelijke set met Go To.

Tja en ik woon op Schiermonnikoog, een eiland. Dus dat wordt weer sjouwen met de LXD 75 naar de Lidl. Ik zal dan ook een vergoeding voor de door mij gemaakte kosten (boottochten) e.d. vragen of anders juridische afdwingen.

Maar eerst wacht ik de reactie van Meade Duitsland af op mijn verzoek om een nieuwe montering.

Al met al niet echt positieve ervaringen, vooral uiteraard vanwege het feit dat de RA motor ermee ophield.

Commentaar

Tja en ik woon op Schiermonnikoog, een eiland. Dus dat wordt weer sjouwen met de LXD 75 naar de Lidl. Ik zal dan ook een vergoeding voor de door mij gemaakte kosten (boottochten) e.d. vragen of anders juridische afdwingen.
                          Ik ben bang dat je dat kunt vergeten..
                          Het is volledig je eigen verantwoordelijkheid.

Ik heb de LXD afgelopen zondag bij Daniel gezien en ik moet zeggen dat de montering er best solide uitziet en voelt.
                          Ook het statief gedeelte vond ik van goede kwaliteit.

De Scoop zelf vond ik tegenvallen.
                          Goedkope focusser en volgens mij slecht te collimeren ivm de boutjes die je alleen met de hand kan draaien.

Maar goed, als ik jou was zou ik blij zijn wanneer je hem mag ruilen cq je geld terug kan krijgen.
                          Ga geen juridische stappen ondernemen, dan ben je je geld wat je terug krijgt meteen weer kwijt... (en waarschijnlijk nog veel meer)

Succes!
                          Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Ik heb alles nog weer een keer geprobeerd maar het werkt dus niet. Ook heb ik de motoren even van nabij bekeken. Als ik dat vergelijk met de motoren van de Meade LX10 die ik heb gehad, is dit toch echt tweede rangs materiaal. Vooral het enorme lawaai dat ze produceren, vind ik erg storend.

Alles gaat weer in de doos en zo spoedig mogelijk terug naar de Lidl. Dan betaal ik liever iets meer voor echte kwaliteit.

Ik had, gelet op mijn ervaringen met Meade tot nu toe, verwacht dat de montering en telescoop van een redelijke kwaliteit zouden zijn. In mijn geval is dat dus duidelijk niet het geval en daarom gaat dit zootje weer terug naar de leverancier.

Commentaar

Zelfde probleem dus bij een kennis van mij die zo'n Lidl-LXD75 had gekocht!
                              Spul gaat subiet terug, vervanging hoeft niet meer, het vertouwen is weg.
                              Behalve dit probleem dat na een paar dagen optrad was ook 1 van de poten van de driepoot verkeerd gemonteerd zodat die te ver naar buiten ging en zat het plastic kastje van de RA-motor slecht zodat de montering vastliep op dit kastje bij ronddraaien om de RA-as.
                              Meade heeft wat mij betreft wel afgedaan. Met dit soort chinees namaakspul stellen ze weer een heleboel enthousiaste beginnelingen teleur!

Lang leve Celestron!
                              Bob
                              C14 (+ Intes MK67, Astrophysics Starfire 132mm, Zenitstar 80mm)
                              http://www.bobhogeveen.nl
                              50cm Dob, 30cm Dob, C14, AP Starfire 132mm, Zenitstar80

Commentaar

Werken...
                              X