Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bresser M. N-150, hoever kan ik kijken?!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bresser M. N-150, hoever kan ik kijken?!

Hallo Allemaal,
    ik moet me nog helemaal verdiepen in mijn kerstcadeau ( zie "voorstellen" http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=916&start=75 ), veel aan het lezen in de handleiding etc....maar ik sta gewoon helemaal te popelen en te springen van ongeduld!
    Boekjes kunnen veel vertellen, ik vertrouw jullie eerder, mijn vraag:
    Kan ik met mijn telescoop Deep Sky zien?
    Kan ik echt een paar nevels zien?
    Welke?
    Kleur en al?!
    Dat belooft t boekje namelijk.....ik kan het me bijna niet voorstellen....maar wat zou het gaaaaaaaaaaaaaaaaf zijn!!
    Wie heeft hetzelfde toestel en kan me wat foto's laten zien van wat ie kan?
    Het zal nog even duren voordat ik zover ben...veel te leren en oefenen en tijd hebben......ik kan gewoon niet wachten, ik wil het zo graag weten!!
    groetjes
    Suuske747
    Polarex 75/1200 - Polarex 60/700
    EQ6-pro
    SPC900NC/00
    Nikon;
    D70 - F80 - F50
    50mm/f1.8 - 105mm/f2.8 - 300mm/f4
    18~70mm/f3.5~4.5 DX, 35~80mm/f4~5.6, 70~300mm/f4~5.6, 80~400mm/f4.5~5.6

Hoi Suuske747,

Met de Bresser Messier N-150 is een goede kijker in huis gehaald. Met de Messier serie heeft Bresser een grote stap voorwaarts gemaakt.

Om even je vragen te beantwoorden: met een spiegeldiameter van 150mm kan je hartstikke veel zien. Naast de maan en planeten kan je met gemak vele nevels en sterrenstelsels bekijken. Bij heldere nevels zoals de Orionnevel kan je met dit soort kijkers wel een kleur herkennen, maar door deepskyobjecten te fotograferen in combinatie met verschillende filters ontstaan kleuren. Je zal dus bij de meeste deepskyobjecten geen kleur(en) herkennen, maar ondanks dat vinden de meeste waarnemers het toch fantastisch om dat soort dingen te zien (waaronder jij ook denk ik).

Patrick (ook actief op dit forum) heeft de Bresser Messier N-150 ook een tijdje in zijn bezit gehad, foto's en info zijn te vinden op zijn site: http://www.hemelspeurders.nl.

Hopelijk heb ik je zo een beetje kunnen helpen!

Commentaar

Hoi Suuske747,

Wat een enthousiasme zeg. Met de telescoop die je hebt gekregen moet er veel te zien zijn, maar verwacht zoals Freek al zegt geen kleuren. Alleen de Orionnevel wil nog wel eens kleur vertonen, en in sommige gevallen menen mensen in enkele nevels nog wel eens kleur te zien, wat echter vaak op wishful thinking word gegooid. Dat drukt de pret overigens verre van. De eerste keer kijken zal misschien even wennen zijn, maar al snel leer je te waarderen wat je ziet en gaat het zoeken, vinden en herkennen van objecten je een heleboel plezier opleveren. Objecten waar je het beste mee kunt beginnen zijn de wat grotere lichtsterke objecten. De maan is een zr dankbaar object om mee te beginnen, en je eerste blik op Saturnus of Jupiter zal je zeker bij blijven. Langzaam leer ik nu de 'vage vlekjes' zoals ze wel eens liefkozend worden genoemd op waarde te schatten, en zo gaat dat denk ik bij vele. Naast de maan, planeten en nevels zijn er natuurlijk ook nog andere sterrenstelsels en sterrenclusters om te bezichtigen. Goede voorbeelden hiervan zijn het Andromedastelsel en de dubbelcluster in Perseus, en deze zijn beide met gemak te zien in jouw telescoop. Het is ook zeer aan te raden om een zonnefilter aan te schaffen! De zon is een zeer interessant object, en al helemaal als er zonnevlekken te zien zijn. Kijk echter NOOIT znder filter naar de zon. Een lijstje met leuke objecten om mee te beginnen eer het eens helder is:

- M42, de Orionnevel in Orion
      - M45, de Pleiaden
      - NGC869 en NGC884, het dubbelcluster in Perseus
      - M31, het Anromedastelsel in Andromeda met begeleiders
      - De Maan
      - Saturnus
      - De Zon
      - Alcor en Mizar, een driedubbelstersysteem in de Grote Beer
      - Albireo, een dubbelstersysteem in de Zwaan

Wat ik verder, net als Freek, wel mee wil geven is dat er een groot verschil is tussen foto's en wat je gaat zien. Dat geld met name voor nevels en sterrenstelsels. Omdat deze objecten lichtzwak zijn, worden er voor foto's lange belichtingstijden gebruikt. Hierdoor word het gefotografeerde object veel beter zichtbaar, en geeft het zijn structuur bloot. Door ook nog eens met filters of verschillende kleurkanalen te werken leid het gehele plaatje tot een indrukwekkende foto. Goede voorbeelden hiervan zijn de foto's van Arend van der Salm, Arnaud en ralon73 op dit forum in 'Eigen beeldmateriaal'. Mieleveldhuis maakt erg mooie foto's van de zon.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
        met een spiegeldiameter van 150mm kan je hartstikke veel zien. Naast de maan en planeten kan je met gemak vele nevels en sterrenstelsels bekijken. Bij heldere nevels zoals de Orionnevel kan je met dit soort kijkers wel een kleur herkennen,
        Nu wil ik niet meteen lullig overkomen op kerst ... maar kleur in een 15cm kijker alleen op een foto . zelfs in me 35cm zie je nog geen kleur in Orion of de Halternevel.
        Wil je kleur zien moet je over gaan op fotografie of een kijker kopen /bouwen van minimaal 50cm.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
          Origineel geplaatst door Freek
          met een spiegeldiameter van 150mm kan je hartstikke veel zien. Naast de maan en planeten kan je met gemak vele nevels en sterrenstelsels bekijken. Bij heldere nevels zoals de Orionnevel kan je met dit soort kijkers wel een kleur herkennen,
          Nu wil ik niet meteen lullig overkomen op kerst ... maar kleur in een 15cm kijker alleen op een foto . zelfs in me 35cm zie je nog geen kleur in Orion of de Halternevel.
          Wil je kleur zien moet je over gaan op fotografie of een kijker kopen /bouwen van minimaal 50cm.
          Nou, ik heb al verschillende verhalen gelezen van mensen met een 15cm of hoger die een groene kleur hebben kunnen herkennen in de Orionnevel.

Commentaar

a-ha! Dat zijn nou nog eens antwoorden waar je wat aan hebt! Hartstikke duidelijk! Weer wat geleerd! Zal meteen alles even opschrijven!
            Aangezien fotografie (naast mijn hondje, 450ltr Aquarium en een full-time baan) een van mijn grote hobby's is, gaat Astrofotografie er ook echt wel van komen!! Fijn te horen dat ik dan wel van die schitterende dingen kan kan zien, al is het maar op de foto!
            Jeetje....ik heb wel nog veel te leren en oefenen voordat ik zo ver ben.....maar oooh wat spannend! Ik had het hem nooit zelf gekocht, veel geld en lichtvervuilde omgeving waar we wonen. Maar ik vind het toch wel ontzettend gaaf om het ding nu te hebben!!

Even een heel andere vraag. Hebben de oculairs eigenlijk de mogelijkheid om aangepast te worden aan de zichtsterkte van de persoon die er door kijkt? Heb het zo 1,2,3 niet kunnen lezen in de handleiding.
            Ik heb namelijk een verrekijker waarbij dat kan. Aangezien ik -4.00 en -3.75 heb....en met bril kijken door een oculair is nou niet bepaald prettig....
            Polarex 75/1200 - Polarex 60/700
            EQ6-pro
            SPC900NC/00
            Nikon;
            D70 - F80 - F50
            50mm/f1.8 - 105mm/f2.8 - 300mm/f4
            18~70mm/f3.5~4.5 DX, 35~80mm/f4~5.6, 70~300mm/f4~5.6, 80~400mm/f4.5~5.6

Commentaar

Gewoon bril afzetten en focus aanpassen. Geen probleem.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.
              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky

Ik dacht ook dat het zo was, tot er hier een groot aantal mensen zei dat ze een groene kleur in M42 konden zien met telescopen vanaf 15cm. Terwijl ik dat nog niet gezien had met een 20cm. Een paar weken geleden eens naar M42 gekeken met de 100ED en de 15cm Maksutov. Bij de Maksutov kon ik een heel lichte groene kleur zien. Maar met de 100ED was de kleur veel duidelijker (wss door het groter beeldveld). Het kan dus wel.
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hallo,

Hierbij even een fotootje. Ik heb geprobeerd om een foto zo te bewerken
                  dat je een idee wat je gaat zien door je kijker als je naar de halternevel kijkt (m27)

Je ziet twee foto's (mijn slechtste opname trouwens van m27)
                  Recht van een langbelichte opname en links een visueele benadering.

De foto is gemaakt met een 150 mm newton. Aleen deze had een brandpunt van 750 mm.

Ik hoop niet dat dit een teleurstelling wordt . Maar dit is wat je kunt verwachten.

m.vr.gr.,
                  Arend
                  http://www.inhetdonker.nl
                  Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Even voor de duidelijkheid Suuske, het gaat dus om het RECHTER vlekje op de foto. Het lijkt nu net n foto Arend.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                      Even voor de duidelijkheid Suuske, het gaat dus om het RECHTER vlekje op de foto. Het lijkt nu net n foto Arend.
                      Hmmm,
                      De ene is kleur de ander kant z/w.

gr Arend
                      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Klopt maar op bij mij is de overgang niet zo heel duidelijk.
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

tja, dat rechter vlekje te herkennen zal nog even duren... maar is M27 dan ook minder goed te zien? dan bijv. de Orion nevel die in het lijstje stond van Steem die goed te zien zijn met mijn telescoop.
                          teleurstelling? nee, hoor....er is nog zoveel te ontdekken als beginner, eer ik daar eens aan toe ben...

Commentaar

Neem hier eens een kijkje voor waarnemingen van de Orionnevel:
                            http://www.deepskylog.be/deepsky/result ... tname=M+42

Voor andere objecten moet je hier hun naam opgeven:
                            http://www.deepskylog.be/deepsky/query_objects.php

Vb. M27 voor de Halternevel. En ja, de Orionnevel ziet er 1000 keer beter uit.
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Suuske747
                              (naast mijn hondje, 450ltr Aquarium en een full-time baan) een van mijn grote hobby's is....
                              Sorry beetje offtopic, maar dat lijkt wel op een jonge Bobtail?
                              In dat geval hou je ng minder tijd over als hij ouder wordt.
                              (wat dacht je van 2x per week 2 uur borstelen, ik weet er alles van..)
                              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
                              Auteur:Ik

Commentaar

Werken...
                              X