Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eindelijk een telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eindelijk een telescoop

Na meer dan een jaar op dit forum rondgekeken te hebben en inmiddels aardig de sterrenbeelden te kunnen vinden met het blote oog en geregeld met de verrekijker een blik geworpen te hebben op het grote donkere daarboven heb ik vandaag toch eindelijk een telescoop weten te scoren.

Bynolyt Bynostar SPN130-900

Dat is de telescoop die ik nu gekozen heb, lijkt me een perfecte telescoop om mee te beginnen. Het is er een die zijn sporen al verdient heeft en meer ervaring heeft dan zijn nieuwe eigenaar (ik zei de gek).

Na hem vanavond uit de auto te hebben gehaald moest ik even heel goed nadenken hoe hij ook al weer inelkaar moest, maar na puzzel werk is het geluk zonder in de handleiding te zoeken...

Helaas is het zwaar bewolkt en kan ik nog niet veel meer dan toch de documentatie eens door lezen. Dat ga ik nu dan ook maar even doen, ik laat mijn first light zeker weten hier. :smartass
    2 wide field oculairs 10mm en 20mm (voor vergrotingen van 90x en 45x)

Ik heb zelf nog niks over je scoop gelezen maar ik wil je in elk geval heel veel plezier ermee wensen en hopenlijk wordt het binnenkort eens helder 's avonds of 's nachts!

Commentaar

Gefeliciteerd met je aankoop en heel veel plezier ermee...

Tjonge, ik ben nog steeds aan het rondspeuren. Er is ook zoveel te koop he...
      Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker
      Celestron C9,25 (D=235mm F=2350mm) op EQ6 Montering
      Vixen 114 mm op EQ3 montering

Commentaar

Origineel geplaatst door soulkeeper

was de lidl (LXD75 6") aanbieding niets voor je ?

-BaN-
        Meade LXD75 6"
        Samsung GX-1L 18-55
        Orion Shory Plus 2x Barlow
        Plossl series 500 4mm , 6.5mm
        Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

@Hout

De scoop die je gekocht heb is er een van de Synta fabriek net zo als Skywatcher, Helios en de Orion reeks, niet te verwarren met de Engelse Orions.
          Gewoon goede kijkers je zal er zeker veel plezier van hebben.

Commentaar

Re: Eindelijk een telescoop

Origineel geplaatst door Hout
            Na meer dan een jaar op dit forum rondgekeken te hebben en inmiddels aardig de sterrenbeelden te kunnen vinden met het blote oog en geregeld met de verrekijker een blik geworpen te hebben op het grote donkere daarboven heb ik vandaag toch eindelijk een telescoop weten te scoren.

Dat is de telescoop die ik nu gekozen heb, lijkt me een perfecte telescoop om mee te beginnen. Het is er een die zijn sporen al verdient heeft en meer ervaring heeft dan zijn nieuwe eigenaar (ik zei de gek).

Na hem vanavond uit de auto te hebben gehaald moest ik even heel goed nadenken hoe hij ook al weer inelkaar moest, maar na puzzel werk is het geluk zonder in de handleiding te zoeken...

Helaas is het zwaar bewolkt en kan ik nog niet veel meer dan toch de documentatie eens door lezen. Dat ga ik nu dan ook maar even doen, ik laat mijn first light zeker weten hier. :smartass
            Gefeliciteerd met je aankoop, maar et telescoopje is een spherische spiegel. De nachtiel is dat met een spherische spiegel de focussing van de sternjes niet aal punte kan in een fokus punct gebracht werden. Omdat de steren om rand sind niet sharp. Dit is niet die self qualiteit als die parabolic sistem. Maar ik wil je veel plezier ermee wensen.
            Robert

HoO Germany
            Heinsberg
            near Roermond

Commentaar

Hmmm, de importeur melde mij indertijd per email dat de spiegel wel parabolisch was...
              Ik heb er nooit wat van gemerkt, waarschijnlijk omdat het een F/7 kijker is. Hoe langer namelijk de brandpuntsafstand, hoe minder last van sferische abberaties.
              Trouwens.. Een TAL 150 f/8 Newton heeft ook een sferische spiegel, en deze kijkers staan bekend om hun kwaliteit!
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gefeliciteerd met je scope . Ga je veel plezier aan beleven!

Commentaar

Congrats, veel plezier ermee!

Commentaar

Gefeli Hout! We lezen je verslagen wel!
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      Hmmm, de importeur melde mij indertijd per email dat de spiegel wel parabolisch was...
                      Ik heb er nooit wat van gemerkt, waarschijnlijk omdat het een F/7 kijker is. Hoe langer namelijk de brandpuntsafstand, hoe minder last van sferische abberaties.
                      Trouwens.. Een TAL 150 f/8 Newton heeft ook een sferische spiegel, en deze kijkers staan bekend om hun kwaliteit!
                      Omdat het spiegel is indertijd parabolisch en de importeur schrijvt u dat, dann het u een goed spiegel. U kant niet vergleichen de kwaliteijt von de russische optiken met de chinesischen. Een sferische spiegel van een Tal telescoopije is een wel goed kwaliteit
                      Robert

HoO Germany
                      Heinsberg
                      near Roermond

Commentaar

Bij kleinere spiegels is de afwijking tussen sferisch en parabolisch sowieso minimaal. Merk je niks van.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.
                        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door bananiel
                          Origineel geplaatst door soulkeeper

was de lidl (LXD75 6") aanbieding niets voor je ?

-BaN-

Nee niet echt. Ik zoek een betere telescoop.
                          Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker
                          Celestron C9,25 (D=235mm F=2350mm) op EQ6 Montering
                          Vixen 114 mm op EQ3 montering

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                            Bij kleinere spiegels is de afwijking tussen sferisch en parabolisch sowieso minimaal. Merk je niks van.

,xtG
                            .tsooJ
                            belive me, u kan merken de afwijking tussen sferisch en parabloisch 8)
                            greets
                            Robert

HoO Germany
                            Heinsberg
                            near Roermond

Commentaar

Origineel geplaatst door HoO_Germany
                              belive me, u kan merken de afwijking tussen sferisch en parabloisch 8)
                              greets
                              Nee, bij kleine spiegels van tot 11 tot 15cm maakt het weinig uit. Bij grotere spiegels (20cm en hoger) met een kleine F-waarde merk je het wel.

Commentaar

Werken...
                              X