Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraagje over GALAXSTER spiegeltelescoop.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraagje over GALAXSTER spiegeltelescoop.

Ik heb onlangs een nieuwe spiegeltelescoop gekocht op marktplaats...
    Omdat ik een beginnerling ben zou ik graag willen weten waarom ik er geen ene biet door kan zien...
    Het is een:

Astronomische Spiegel-Teleskoop GX114F1000EQ GALAXSTER Newton-Reflektor

**Technische Gegevens:
    **Brandpunt f:1000 mm
    - Spiegeldiameter 114 mm (4,5")
    - Professioneel Kellner Oculair (1,25"): K10 mm, K25 mm
    - Vergrotingsfaktoren: F1000:25= 40-keer, F1000:10= 100-keer
    - dito met Barlow Lens (x2): 80-keer, 200-keer
    - Zoekertelescoop: 6x30
    - 1,25" Oculairaangsluiting
    - Äquatorial Montering, Mogelijkheid tot plaatsen van motordrive
    -incl. 2-keer Barlow-Lens, 1,5x Omkeerlens, solide Aluminium-Profiel
    -Statief .
    -Door de 1,5 omkeerlens is ook aardobservatie mogelijk.

Persoonlijk zegt mij alles niets, met de zoeker vind ik alles probleemloos, maar als ik dan door de telescoop zelf kijk zie ik helemaal niets...

Zal ff een link bijvoegen van de website van deze telescoop...

http://www.galaxster.com/index.htm

Is er iets wat ik misschien verkeerd doe?
    Ik heb hem al weer op marktplaats gezet, want ik kan er echt geen ene moer door zien...

Re: Vraagje...

Origineel geplaatst door Dieseltje
    Persoonlijk zegt mij alles niets, met de zoeker vind ik alles probleemloos, maar als ik dan door de telescoop zelf kijk zie ik helemaal niets...
    Heb je de zoeker en de telescoop uitgelijnd? Probeer dat eens uit op een kerktoren in de buurt, ofzo.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Nou moet ik beginnen met te zeggen dat het merk GALAXTER bij mij al van allerlei waarschuwingbellen doet rinkelen. Dit zijn typische Marktplaats/Ebay telescopen die niet best zijn.

Toch lijkt me het sterk dat je er echt helemaal niets door ziet... Probeer eens te omschrijven wat je door het oculair ziet wanneer je hem op een ster richt. (Waarschijnlijk staat de zoeker scheef en zal je niet door het oculair zien wat je door de zoeker ziet, probeer de scoop zonder zoeker op iets te richten)

EDIT: ?????? Op de site van Galaxter bieden ze ook TAL-telescopen aan! En dat is juist wel topkwaliteit!

EDIT 2: Dieseltje, zou je de topictitel kunnen aanpassen in iets specifiekers? "Vraagje over Galaxter spiegeltelescoop" bijv.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja, ik heb hem uitgelijnd, dus dat is het probleem niet...
        Ik woon vlakbij een kerktoren dus dat scheelt...
        Maar het lukt me gewoon niet om iets door de telescoop zelf iets te zien...
        Ik ben niet iemand die snel iets opgeeft, maar nu heb ik zoiets van...
        Had ik toch maar één gekocht met een lens...

Commentaar

Als je hem uitgelijnd hebt op de kerktoren wil dat toch zeggen dat je er iets kan doorzien. Hoe is het beeld van de kerktoren? Kan je het scherp krijgen of is het wazig? Weet je waar je je telescoop naartoe moet richten? Er zijn niet zoveel heldere nevels en met een kerktoren erbij zal er niet veel te zien zijn. Ik denk dat je verwachtingen te hoog zijn voor zo'n kleine telescoop.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Zelf denk ik dat je even aan de focusser moet draaien.
            Waarschijnlijk is het object uit of in focus.
            En dan ziet je helemaal niets..

Een 2e zou kunnen zijn dat je spiegel zo ontzettend scheef staat (uit colimatie) dat hij naar de binnenkant van de buis gericht is..

Maar probeer eerst de focusser eens

Succes

PS: Gefeliciteerd met je aankopen!
            Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Woon je toevallig (midden) in een stad? Dan zul je uberhaupt niet al te veel kunnen zien door de lichtvervuiling. Als je hem op een heldere ster richt, wat zie je dan? Als je scoop optisch in orde is dan zul je óf een helder lichtpuntje zien óf een vage cirkel met een gat er in (donut-achtig), wat betekent dat je nog niet goed gefocused hebt en zul je wat aan de focuser moeten draaien.
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Nee, ik woon in een dorpje op de veluwe, maar wel in het centrum...
                En lichtvervuiling is er nihil...
                Ik weet niet of er iemand is, die hem eventueel voor mij zou kunnen uitlijnen...
                Want de gebruiksaanwijzing wat er bij zat, is heel erg vaag en onduidelijk...

En het zou kunnen zijn dat mijn verwachtingspatroon te hoog lag/ligt...
                Maar had hem persoonlijk gekocht om onze planeten eens te bezichtigen...
                Nevels zou ook leuk zijn, maar nu ben ik al blij als ik er überhaupt iets doorheen kon zien...

Commentaar

Origineel geplaatst door Dieseltje
                  Nee, ik woon in een dorpje op de veluwe, maar wel in het centrum...
                  En lichtvervuiling is er nihil...
                  Ik weet niet of er iemand is, die hem eventueel voor mij zou kunnen uitlijnen...
                  Want de gebruiksaanwijzing wat er bij zat, is heel erg vaag en onduidelijk...

En het zou kunnen zijn dat mijn verwachtingspatroon te hoog lag/ligt...
                  Maar had hem persoonlijk gekocht om onze planeten eens te bezichtigen...
                  Nevels zou ook leuk zijn, maar nu ben ik al blij als ik er überhaupt iets doorheen kon zien...
                  waar heb je naar gekeken.
                  het viel mij namelijk erg tegen toen ik naar een ster keek en alleen een wit licht puntje zag.
                  saturnus was daar integen een hele ervaring

-BaN-
                  Meade LXD75 6"
                  Samsung GX-1L 18-55
                  Orion Shory Plus 2x Barlow
                  Plossl series 500 4mm , 6.5mm
                  Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Zelf wou ik ook Saturnus gaan bekijken omdat hij 's nachts nu te bewonderen is...
                    Dus ik om 3 uur in de ochtend Saturnus opgezocht met mijn zoeker...
                    Maar kreeg door de telescoop zelf niets te zien...
                    Zelfs geen lichtpuntje...
                    Ik had de telescoop een kwartier van tevoren al buiten gezet (ivm condens) dus daar lag het ook niet aan...
                    Of had ik kwa condens misschien nog langer moeten wachten?

Commentaar

HEB JE DE STOFKAP ER WEL AFGEHAALT.......
                      The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
                      met statief + volgmotoren.

Commentaar

ik zie dat je 40 en 100x zoom hebt
                        je moet dan wel erg goed richten met de telescoop anders mis je je doel
                        het kan zijn dat je zoeker scheefstaat waardoor je naast saturnus hebt gekeken.

had je de zoeker al goed ingesteld ?

-BaN-
                        Meade LXD75 6"
                        Samsung GX-1L 18-55
                        Orion Shory Plus 2x Barlow
                        Plossl series 500 4mm , 6.5mm
                        Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Wat bedoel je precies met "niks zien"? Echt helemaal niks of hier en daar een ster? Helemaal niks zien is lichtelijk vreemd. Wat zie je als je aan de focusknop draait?
                          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik neem aan dat dieseltje met niks ook gewoon echt NIKS bedoeld. De enige twee plausibele redenen die ik hier heb gezien is dat hij niet goed gefocused is, of dat de spiegel veel te scheef staat. Beide zou je zelf op kunnen lossen dieseltje. De eerste door aan je focus te draaien, en de tweede door gewoon op internet te zoeken (bijvoorbeeld op dit forum) hoe collimeren in zijn werk gaat. Succes!
                            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                              Ik neem aan dat dieseltje met niks ook gewoon echt NIKS bedoeld. De enige twee plausibele redenen die ik hier heb gezien is dat hij niet goed gefocused is, of dat de spiegel veel te scheef staat. Beide zou je zelf op kunnen lossen dieseltje. De eerste door aan je focus te draaien, en de tweede door gewoon op internet te zoeken (bijvoorbeeld op dit forum) hoe collimeren in zijn werk gaat. Succes!
                              Ik denk dat dit het geval is...
                              Het is geen eitje om het te collimeren heb ik al gezien...
                              Maar zal kijken hoever ik kom...

Commentaar

Werken...
                              X