Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bynostar spn 114-500

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bynostar spn 114-500

Hallo mensen,

Heeft er iemand ervaring met een Bynostar spn 114-500??
    Ik kan deze telescoop voor een klein bedrag overkopen.
    Ik ben een beginnend waarnemer, ik heb al wel ervaring met een verrekijker.
    Ik wil natuurlijk geen kat in de zak kopen.

Wat zijn de voor- en nadelen van deze kijker???

Groeten,

Martin

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het een aardige beginnerstelescoop is. Verwacht er echter niet teveel van. Het is een Newton, dus je zult aardig wat dingetjes zien, zoals de ringen van Saturnus, de manen van Jupiter, wat sterrenhopen, maar verwacht niet spectaculaire dingen te zien, zoals nevels. Daarvoor is de telescoop niet goed genoeg.

Ik denk dat je voor de telescoop maximaal 100 euro moet geven. Wil diegene meer geld hebben, dan kun je het beste nee zeggen. Je kunt namelijk makkelijk aan tweedehands 114-900 Newton's komen voor rond de 100 euro.

Commentaar

hoi martin...

na mijn eerste plastic-telescoopje heb ik ook een tijdje een soortgelijke telescoop gehad, dus ik denk dat ik je wel wat tips kan geven.

allereerst: het formaat is prima! met een spiegel van meer dan 10 cm kunnen al heel veel leuke waarnemingen gedaan worden. uiteraard zijn de zwakkere deep-sky objecten nog niet zichtbaar, maar de maan, planeten en heldere deep-sky objecten (zoals sterrenhopen en de orion-nevel) komen echt mooi in beeld. daarbij komt dat dit formaat goed handelbaar is, waardoor je hem snel buiten zet (en de beste telescoop is diegene die je het meest gebruikt!). tevens is een dergelijke telescoop nog niet te duur, zodat je niet ontzettend veel geld uitgeeft aan een hobby, waarvan je nog niet 100% zeker weet dat je het wel leuk vind.