Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bynostar spn 114-500

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bynostar spn 114-500

Hallo mensen,

Heeft er iemand ervaring met een Bynostar spn 114-500??
    Ik kan deze telescoop voor een klein bedrag overkopen.
    Ik ben een beginnend waarnemer, ik heb al wel ervaring met een verrekijker.
    Ik wil natuurlijk geen kat in de zak kopen.

Wat zijn de voor- en nadelen van deze kijker???

Groeten,

Martin

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat het een aardige beginnerstelescoop is. Verwacht er echter niet teveel van. Het is een Newton, dus je zult aardig wat dingetjes zien, zoals de ringen van Saturnus, de manen van Jupiter, wat sterrenhopen, maar verwacht niet spectaculaire dingen te zien, zoals nevels. Daarvoor is de telescoop niet goed genoeg.

Ik denk dat je voor de telescoop maximaal 100 euro moet geven. Wil diegene meer geld hebben, dan kun je het beste nee zeggen. Je kunt namelijk makkelijk aan tweedehands 114-900 Newton's komen voor rond de 100 euro.

Commentaar

hoi martin...

na mijn eerste plastic-telescoopje heb ik ook een tijdje een soortgelijke telescoop gehad, dus ik denk dat ik je wel wat tips kan geven.

allereerst: het formaat is prima! met een spiegel van meer dan 10 cm kunnen al heel veel leuke waarnemingen gedaan worden. uiteraard zijn de zwakkere deep-sky objecten nog niet zichtbaar, maar de maan, planeten en heldere deep-sky objecten (zoals sterrenhopen en de orion-nevel) komen echt mooi in beeld. daarbij komt dat dit formaat goed handelbaar is, waardoor je hem snel buiten zet (en de beste telescoop is diegene die je het meest gebruikt!). tevens is een dergelijke telescoop nog niet te duur, zodat je niet ontzettend veel geld uitgeeft aan een hobby, waarvan je nog niet 100% zeker weet dat je het wel leuk vind.

echter, er zijn een aantal dingen waar je echt goed op moet letten. in mijn ogen het belangrijkste aan een telescoop is de montering. ik had werkelijk-waar een hele slechte alt-azimuth montering, die alleen maar heel veel frustratie opwekte. nu heb ik net even op de site van Technolyt gekeken, maar hier kon ik alleen maar specificaties over de 114/500 vinden, maar ik ga er voor het gemak even van uit dat die niet zoveel verschilt van de 114/900.
      zorg ervoor dat je een redelijk stevige equatoriale onderstel erbij krijgt. dit is in het begin wel even lastig met opstellen, maar al snel merk je de voordelen van een equatoriale montering (je kunt sterren nl makkelijker in beeld houden). tevens zijn voor dit type telescopen equatoriale monteringen vele malen steviger dan alt-azimuth's.

verder: kijk naar de opening van je focuser. volgens mij zit er op de 114/900 gewoon een 1.25 inch (31.7 mm) opening, en dat is goed! ga twijfelen bij een oculairhouder van 0.96 inch (24.5 mm). in het laatste formaat zijn namelijk overwegend accesoires van mindere kwaliteit te koop, en de keuze is zeer beperkt. mocht je de hobby leuk vinden, en je gaat later een grotere/betere telescoop kopen, dan heb je vaak helemaal niets meer aan je 0.96 inch accesoires. dat terwijl zeer goede 1.25 inch accesoires een leven lang mee kunnen gaan en op iedere telescoop passen.

tenslotte: mocht nu blijken dat je niet voor de 114/900 gaat, maar wel een (eventueel nieuwe) telescoop wilt kopen, dan zou ik zeker ook de 114/500 overwegen. deze heeft namelijk 2 voordelen ten opzichte van de 114/900:
      * de telescoopbuis is korter, waardoor deze op iedere montering steviger zal zijn.
      * het gezichtsveld (hoeveel hemel je door de telescoop ziet) is groter, waardoor planeten e.d. makkelijker te vinden zijn (iets wat voor een beginner een voordeel zou kunnen zijn).

zo, ik hoop dat je hier iets aan hebt. mocht je nog vragen hebben over de montering of iets anders, da hoor ik het wel.

groetjes
      maarten
      Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Werken...
      X