Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Montering voor C11 Ota?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Montering voor C11 Ota?

Lieve kenners,
    Twijfel twijfel.......
    Een C11 hoort op een GM11 hoor ik u zeggen. Maar die GM11 is wat onhandig in gebruik heb ik me laten vertellen. Dan heb je ook nog doe knoepert van een CGE van Celestron, ook leuk. En de Vixen New Atlux! En last but not least de nieuwe EQ-6. Goedkoop, maar niet zo goed voor astrofotografie.
    Wat wil ik? Ik zoek een enigszins tilbare montering die ook leuk is voor astrofotografie. Primaire doel is waarnemen door het hele land.
    Dank alvast!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

GM11 klopt ze allemaal qua prestaties, daar is geen twijfel over. Op de 2de plaats komt de Antlux, goed maar niet super, PE is vergelijkbaar met die van een EQ-G (als je een goed exemplaar hebt, dus reken maar +-5" of ietsje meer) maar heeft betere besturing en afwerking.

De CGE lijkt me deels geldverspilling, kan enkel een hogere capaciteit bieden tov de EQ-G maar laat toch vaak elektronisch en mechanische gebreken zien.

Al bij al zou ik voor de G11 gaan. Kost het meeste maar kom je ook het verste mee denk ik.

Commentaar

Als je puur visueel waar wil nemen en planeetjes wil cammen is een eq-6 leuk.

De g-11 klopt de cge, maar op cloudynights zweren er een hele hoop mensen bij de cge! De eerste versies waren brul maar de nieuwere zijn wel weer goed. Je zal allebij de monteringen moeten gaan autoguiden als je langer gaat belichten (bij langere f-waardes).

En op de cge zit standaard goto....op de g-11 niet.

Commentaar

Origineel geplaatst door Kip
        Op de 2de plaats komt de Antlux, goed maar niet super, PE is vergelijkbaar met die van een EQ-G (als je een goed exemplaar hebt, dus reken maar +-5" of ietsje meer) maar heeft betere besturing en afwerking.
        Die vixen atlux is wel zeker beter dan de eq-6. Als ik een eq-6 met zo'n lage pe zou hebben zou er wel iets heel speciaals gebeurt zijn bij synta ...... En de pe-curve op de atlux is veeel gladder (minder sprongen in de lijn) dan die van de eq-6.

Commentaar

Hallo,

G11,G11,G11 !!!

Ik heb me laten vertelen dat de CGE niet door de meridiaan kan. Dan loopt hij vast tegen zijn eigen montering. (vraag maar aan robtics.) Die heeft er zelf een gehad.

Bij de G11 kun je ook goto kopen. :P

gr Arend
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Maar die GM11 is wat onhandig in gebruik heb ik me laten vertellen
            Kun je toelichten waarom de G-11 onhandig is in het gebruik ??
            Heb 'em zelf ook, maar kan me daar niet zoveel bij voorstellen.......

Als je puur visueel wilt waarnemen dan zou ik beslist voor een EQ-6 gaan, dat biedt de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Wanneer je vervolgens naar de prijzen van de kwaliteitsmonteringen (astrofotografie) gaat kijken kom je in volgorde van prijs als volgt uit:

Losmandy G-11 (non-goto)
            Celestron CGE
            Losmandy G-11 + Gemini
            Vixen New Atlux

Raimond.

p.s. Wanneer je een beetje gaat shoppen en prijzen gaat vergelijken kun je een nieuwe G-11 voor 2500 euro op de kop tikken (ja, gloednieuw !)
            i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
              Die vixen atlux is wel zeker beter dan de eq-6. Als ik een eq-6 met zo'n lage pe zou hebben zou er wel iets heel speciaals gebeurt zijn bij synta ...... En de pe-curve op de atlux is veeel gladder (minder sprongen in de lijn) dan die van de eq-6.
              Die EQ-G (EQ-6 met Goto er ineens op) exemplaren presteren soms in de buurt van +-5". Is eigenlijk kwestie van geluk hebben, je hebt er ook die +-15" draaien. En dat de PE-curve van de Antlux gladder is mag wel voor het geld, maar dat bedoelde ik eigenlijk met afwerking .

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73

Als je puur visueel wilt waarnemen dan zou ik beslist voor een EQ-6 gaan, dat biedt de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Wanneer je vervolgens naar de prijzen van de kwaliteitsmonteringen (astrofotografie) gaat kijken kom je in volgorde van prijs als volgt uit:

Losmandy G-11 (non-goto)
                Celestron CGE
                Losmandy G-11 + Gemini
                Vixen New Atlux

Raimond.

p.s. Wanneer je een beetje gaat shoppen en prijzen gaat vergelijken kun je een nieuwe G-11 voor 2500 euro op de kop tikken (ja, gloednieuw !)
                Bedankt voor de reacties mensen!

2500?
                De goedkoopste zag ik bij Robtics (2900)
                Komt nog een poolzoekertje bij (270 euro ????)
                Ook de gemini vind ik buitensporig duur. Maar de montering zelf is nog relatief betaalbaar.
                - De CGE valt af. Het schijnt idd wel dat de serie van 2005 en hoger beter is, maar de meridiaanproblematiek blijft
                - De Vixen is veel te duur.
                - De G8 is te licht voor de C11 (fotografisch)
                - De EQ6 (nieuwste versie), tja, daar hangt een leuk prijskaartje aan,
                moet nog wel wat aan getuned en gesleuteld worden, maar is natuurlijk wel een aantrekkelijk aanbod. De ´vorige´ EQ-6 is prima voor webcammen, maar niet voor lang belichten, zeker niet met lang brandpunt.

De G11 lijkt inderdaad de beste keuze. Ik heb gister op een astrofotografieavondje C11 geroepen en ´montering´ en alle astrofotografen riepen ´G11´ in koor. Dat opgeteld bij jullie reacties..
                Tja.
                Maar ik bestudeer nog wel de EQ-6 optie. Ik vind hem (de componenten) wel enorm zwaar. Ik hoop dat de G11 wat meer modulair is opgezet, ik loop liever 5x heen en weer dan dat ik in 2x de hernia inschiet.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Origineel geplaatst door ralon73

Losmandy G-11 (non-goto)
                  Celestron CGE
                  Losmandy G-11 + Gemini
                  Vixen New Atlux

Raimond.

Bedankt voor de reacties mensen!

2500?
                  Komt nog een poolzoekertje bij (270 euro ????)
                  Ook de gemini vind ik buitensporig duur. Maar de montering zelf is nog relatief betaalbaar.
                  - De CGE valt af. Het schijnt idd wel dat de serie van 2005 en hoger beter is, maar de meridiaanproblematiek blijft
                  - De Vixen is veel te duur.
                  - De G8 is te licht voor de C11 (fotografisch)
                  - De EQ6 (nieuwste versie), tja, daar hangt een leuk prijskaartje aan,
                  moet nog wel wat aan getuned en gesleuteld worden, maar is natuurlijk wel een aantrekkelijk aanbod. De ´vorige´ EQ-6 is prima voor webcammen, maar niet voor lang belichten, zeker niet met lang brandpunt.

De G11 lijkt inderdaad de beste keuze. Ik heb gister op een astrofotografieavondje C11 geroepen en ´montering´ en alle astrofotografen riepen ´G11´ in koor. Dat opgeteld bij jullie reacties..
                  Tja.
                  Maar ik bestudeer nog wel de EQ-6 optie. Ik vind hem (de componenten) wel enorm zwaar. Ik hoop dat de G11 wat meer modulair is opgezet, ik loop liever 5x heen en weer dan dat ik in 2x de hernia inschiet.
                  Beste Nob,

je mag best eens komen kijken hoor naar mijn G11. Kun je gelijk eens even kijken en voelen hoe zwaar hij is.

gr Arend
                  Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ah! Dat is aardig. Aanbod neem ik graag aan. Ergens in januari spreken we wat af ok?

Commentaar

Ah! Dat is aardig. Aanbod neem ik graag aan. Ergens in januari spreken we wat af ok?
                      Prik maar een aantal opties. Zeg ik wel of dat mogelijk is.

gr Arend

Commentaar

Ik heb zelf een keer een C14 op een G11 gezien, want een monstermontering was dat zeg!!
                        Daar valt een EQ-6 bij in het niets.

Maar een G11 is wel leuk speelgoed natuurlijk
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend
                          2500?
                          Bij Rui Tripa = http://www.perseu.pt

Polarscope voor 198 euro, verzendkosten +/- 80 euro.

Heb de mijne ook bij Rui gekocht en kan de service van harte aanbevelen.

Groeten,

Raimond.

p.s. Bij TS kan het overigens ook stukken goedkoper dan op de website staat, kwestie van onderhandelen.
                          i love astronomie

Commentaar

Re: Montering voor C11 Ota?

Lieve kenners,
                            Twijfel twijfel.......
                            Een C11 hoort op een GM11 hoor ik u zeggen. Maar die GM11 is wat onhandig in gebruik heb ik me laten vertellen. Dan heb je ook nog doe knoepert van een CGE van Celestron, ook leuk. En de Vixen New Atlux! En last but not least de nieuwe EQ-6. Goedkoop, maar niet zo goed voor astrofotografie.
                            Wat wil ik? Ik zoek een enigszins tilbare montering die ook leuk is voor astrofotografie. Primaire doel is waarnemen door het hele land.
                            Dank alvast!
                            Hoi Norbert,

De G-11 (het is overigens G-11 en GM-8, vraag me niet waarom) is ooit ontworpen door Losmandy voor Celestron en lijkt mij de beste keus (http://www.company7.com/library/celestron/cg11rv.html). De Vixen Atlux heeft een bijzonder goed mechaniek (kleine PE), maar is erg duur en is minder stabiel dan de G-11. De Takahashi E-200 is ook een goede kandidaat, maar ook erg duur en je bent in Nederland verplicht de statiefpoot aan de noordzijde iets verder uit te schuiven i.v.m. het beperkte poolhoogte bereik van de Takahashi monteringen. De EQ-6 vind ik een klasse minder dan de hiervoor genoemde monteringen. Maar voor visueel waarnemen een prima, betaalbare montering.

Met vriendelijke groet,

Maurice
                            Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Bedankt voor jullie tips en adviezen! Geweldig forum toch Het wordt een G11 als het enigszins vertilbaar is! Dank!

Commentaar

Werken...
                              X