Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TMB Burgess Planetary of 102mm refractor op EQ2

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TMB Burgess Planetary of 102mm refractor op EQ2

Op advies van Nop ( ) een nieuw topic dan!

Ik wil het 7mm TMB Burgess Planetary oculair gaan aanschaffen.

Een draaikont zoals ik ben heb ik marktpaats ook maar es afgespeurd...

Ik kwam een 102mm Bresser refractor tegen op MP die ik kan kopen voor ongeveer hetzelfde bedrag. Ik ben altijd al gesharmeerd geweest door 'grote'refractors.. dus ik ga sowieso bij die man kijken.

Een nadeel is dat hij op een EQ2 staat. Hier zijn meerdere oplossingen voor;
    - op een dobson mount zetten (al in bezit, dat word een primeur!) De bouwtekening zit al in mijn hoofd
    - sparen voor een nieuwe montering...
    - enz enz.

Wat denken jullie van deze actie?

@ Roel... deze is van jou geweest... was jij degene die de coating heeft
    vermoord???
    Maar het was wel een lekkere kijker dus. Vertel me eens wat van je ervaringen ermee. Waarom heb je hem weg gedaan bv?
    Stond hij al op een EQ2? Was dat niet verschrikkelijk wiebelig?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

De coating was al beschadigd, maar niet door mij! Het beeld was prachtig, vooral op planeten. Bij erg hoge vergrotingen last van chomatische abberatie, maar met een Baader Contrast Booster had ik daar nauwelijks last van.
    Toch geeft mijn Dob betere beelden op planeten. Minder contrastrijk, maar meer details door de grotere opening.
    Door zijn lengte is ie erg onhandig in het gebruik, je bent continu de hoogte van het statief aan het instellen, en zelfs in de hoogste stand moet je op je kinieen om in het zenit te kijken. Origineel stond ie niet op een EQ-2 maar op een EQ-3 (die ik nog steeds heb). Ik verkocht de kijker als OTA, maar de koper wilde graag de EQ-2 er bij hebben die ik ook los te koop had staan, ondanks dat ik heb gezegd dat deze montering er toch te licht voor is. Ik ben dat ding trouwens zelfs nog bij hem komen brengen met de Kadett (ik was toen toch in Den Haag)!!!

Maar waarom wil je dat ding kopen? Echt grabbel en ga kun je hem net noemen, je Dob geeft betere beelden en de montering ga je ook niet gebruiken...
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik wil graag een 'grote' refractor voor erbij. Ik vind refractors nu eenmaal super..
      De dob zal er inderdaad nooit uitgaan hoor!

Maar de Dob is helemaal niet grabbel en ga. Dat is meer ga en hernia

Hij is echt voor ernaast dus.
      En dit is een prikkie, een kleine investering. Een goede montering eronder (een skyvieuw a 180 euro bv) en voila! Maar was de coating echt weg of gewoon beschadigd Roel?

Commentaar

Oordeel zelf. Het ziet er gruwelijk uit... maar het had geen merkbare invloeden op het beeld.

Commentaar

au! Dat moet pijn gedaan hebben voor de dader..

De coating is weg inderdaad en niet verkleurd...

Commentaar

Hij is er inderdaad afgepoetst, volgens mij zat het nog aan de binnenkant ook, dus de prutser heeft eerst de lens eruit gehaald en lekker lopen boenen. Ik heb zelf de lens ook eens uit elkaar gehad om te kijken wat er nou precies mis mee was, maar het is echt alleen de coating en geen krasjes. (ik weet natuurlijk niet of de huidige eigenaar er ook nog iets mee gedaan heeft).

Commentaar

Hij is in ieder geval goed schoongemaakt, ik zie geen stof liggen.
              IMHO: een refractor van 10cm vind ik niet groot :P (enkel boven de 15cm zijn ze groot)
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Grrr... ik was van plan ze beide maar te gaan halen, maarrrrrrr onze vriend Murphy heeft een wet naar zich vernoemd gekregen en die treed natuurlijk weer eens op..

Dus moest ik toch kiezen en heb ik na veel 5-en en 6-en toch maar voor de TMB Burgess 9mm Planetary gekozen...

Maar die refractor komt nog wel een keer!!! I can assure you!

Commentaar

Ik weet zeker dat je de juiste keuze gemaakt hebt
                  Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
                  X