Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

de ETX 70 AT

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

de ETX 70 AT

Hierbij start ik een topic volledig gewijd aan de ETX 70 AT . Men vindt op het forum hier en daar tussendoor wat informatie over deze kijker , daarom hier een topic om iets concreet te verkrijgen. De Lidl is ook deze dagen te koop en veel mensen zijn geďnteresseerd in de kijker. Ikzelf heb hem onlangs ook besteld.

En de anti-ETX 70 AT'ers die de telescoop langs alle kanten bekritiseren maar hem eigenlijk nooit in handen hebben gehad ,horen in dit topic niet op hun plaats. Alle kritiek van mensen die ervaring hebben met deze telescoop is natuurlijk wel welkom!
    "als blikken können töten, dan was Ionize er dit jaar niet bij"

Goed idee, sAm. zo blijft het forum wat overzichtelijker.

Kritiek (mits gefundamenteerd) hoort in dit topic natuurlijk ook thuis, maar laten we er geen "wel-goto-niet-goto" topic van maken.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Volledig mee eens. Het is niet de bedoeling van hier te lullen over de Autostar die erbij zit. Maar wel over de telescoop'prestaties' in het algemeen.

Ik heb ondertussen ook al wat fotozooi gevonden , gemaakt met een ETX 70 AT.

http://s91.photobucket.com/albums/k282/n_mukkavilli/

Commentaar

Na jarenlang niets meer met astronomie als hobby gedaan te hebben, besloot ik afgelopen voorjaar de draad weer op te pakken. Uit mijn jeugdervaringen wist ik nog dat astronomie vooral bestond uit het door een 5x24 zoeker langdurig zoeken naar objecten, die ik dan ook amper wist te vinden. Als ik wat gevonden had, stelde het beeld teleur omdat je aan 6 cm opening in een lichtvervuilde omgeving niet heel veel hebt. Begin dit jaar moest er daarom een nieuwe telescoop komen. Ik besloot daarom dat goto wel handig was en dat het bovendien een compacte telescoop moest worden, om het lichtvervuilde centrum van de stad waarin ik woon te kunnen ontvluchten. Daarnaast wilde ik niet teveel geld uitgeven. Een keuze voor een Meade ETX-70 lag daarom voor de hand en via een duitse internet-store schafte ik er één aan voor € 240.
        Ik heb 'm nu drie-kwart jaar gebruikt en moet zeggen dat 'ie mij prima bevalt. Ik heb 'm afgelopen zomer op vakantie meegenomen (hij past dus echt in een klein rugzakje!) en 'm in een paar mag 6.0 nachten gebruikt. Hij leverde mij mooie beelden van al die objecten die ik nooit kon vinden (zoals o.a. M27, M8, M17, M20, M13, de dubbel in Perseus en ga zo maar door). De goto zorgt ervoor dat je alles snel in het vizier hebt en de autostar weet tevens allerelei interessante gegevens op te hoesten over betreffend object (afstand, helderheid, ouderdom, etc.). Door de lage vergrotingen levert de ETX-70 prachtige 'breedbeeld' beelden op zonder daarvoor dure oculairen te moeten gebruiken. Zolang je maar onder de 50x blijft, heb je geen last van de blauwe halo's. Bij vergrotingen boven de 75 x is de koek echter wel op en wordt het beeld snel slechter. De ETX-70 heeft er bij mij voor gezorgd dat de interesse in astronomie weer terug is, maar heeft mij bovendien een behoorlijke aperture-fever bezorgd. Gelukkig is deze genezen na aanschaf van een mooie TAL.

Wat is nu de waarde van de ETX-70 voor een beginner en een gevorderde in de amateur astronomie ?

Beginner: je kan natuurlijk voor krap € 90 een mooie scope met zelfde opening bij de Lidl halen, maar weet wel dat het zonder kennis van de sterrenhemel of goede kaarten lastig zoeken is. Je moet je gezien de beperkte opening natuurlijk niet instellen op geweldige beelden (het blijft een 7-tje). Met de ETX-70 kan je een hoop lol beleven en als je 'm zat bent, zet je 'm weer op marktplaats (zo te zien is er altijd wel vraag naar deze kijker).

Gevorderde: groot pluspunt van de ETX-70 zijn de mooie breedbeeld-beelden en transporteerbaarheid. Mijn TAL kan niet mee op vakantie, maar de ETX schuif je makkelijk ergens tussen. De optiek is goed en zal je niet teleurstellen, maar weet wel dat je niet teveel boven de 50 x moet gaan.
        WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Origineel geplaatst door Ed
          Door de lage vergrotingen levert de ETX-70 prachtige 'breedbeeld' beelden op zonder daarvoor dure oculairen te moeten gebruiken.
          Mhh - ik zie anders wel nogal wat meer randastigmatisme in een goedkope Plössl dan in een TV Plössl op een ETX-70; ik vind dat die kijker baat heeft bij goede oculairs.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ed
            Beginner: je kan natuurlijk voor krap € 90 een mooie scope met zelfde opening bij de Lidl halen, maar weet wel dat het zonder kennis van de sterrenhemel of goede kaarten lastig zoeken is.
            Het is inderdaad wel lastiger zoeken op zo'n 70/700, want 700mm is al een tamelijk grote brandpuntsafstand. En natuurlijk, hij is veel minder transporteerbaar dan een ETX-70.

Hij geeft wel veel betere beelden op vergrotingen boven de 50x, en presteert ook beter met goedkopere Plössls (dat maakt die Skylux zonder meer beter als maan- en planetenkijker).
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Voor het geld (uitgaande van de Lidl-prijzen) is de ETX-70 een leuk scoopje om erbij te hebben, wat mij betreft. Ik was dan ook (ooit) van plan er een te kopen, mocht er weer een Lidl-aanbieding zijn. Dit keer kwam de LXD daartussen, wellicht kan ik er volgende maand nog een op de kop tikken, met heel veel mazzel.

Er is veel slechts over te zeggen, maar uiteindelijk ook genoeg goeds. En mits de verwachtingen niet te hoog gespannen zijn, kun je met zo'n telescoopje een hele hoop lol beleven.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.
              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Weet er iemand of je de Autostar eigenlijk kan bewerken of updaten ; zoals bijvoorbeeld nieuwe objecten toevoegen...

Commentaar

Het is natuulijk ook wat je gewend bent. Ik had eerst een eenvoudig tasco scoopje. Toen ik de etx70 kocht was dit voor mij een hele vooruitgang, dat ding kwam voor mijn gevoel behoorlijk professioneel over in vergelijking met mijn oude 50/700 kijker.

Nu ben ik verwend met een lxd75 newton 6". Het is dus ook allemaal relatief gezien.
                  Wat een pest die mist, zei de pessimist
                  Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Origineel geplaatst door sAm
                    Weet er iemand of je de Autostar eigenlijk kan bewerken of updaten ; zoals bijvoorbeeld nieuwe objecten toevoegen...
                    De Autostar #494 kun je updaten met een #506 Astrofinder-kabeltje en de
                    bijgeleverde software.

Commentaar

etx70

Hey!

Ik heb de ETX70 nog maar een weekje,
                      en heb hem nog niet kunnen uittesten wegens slecht weer.
                      Maar zodra ik de eerste resultaten heb, zal ik ze hier posten!

Dennis Put, Brielle

Commentaar

Dennis,
                        Meer info over de ETX 70 en wat je ermee kan zien vind je op Weasner's Mighty ETX-site (http://www.weasner.com/etx/menu.html) en er staan wat reviews op cloudy nights.

Op http://astrosurf.com/l60/en/L60_deep_sky.html staan wat tekeningen die gemaakt zijn m.b.v. een 6 cm refractor, de ETX 70 levert vergelijkbare beelden.

Veel plezier met je ETX.
                        WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

re

Bedankt voor de link!

Commentaar

Enige wetenswaardigheden omtrend de ETX70 494 autostar controller:
                            (na 2 jaar ervaring met deze telescoop)
                            Voor mensen die de telescoop met de computer willen gaan besturen.

Je kunt de autostar 494 controller die bij de ETX70 geleverd wordt NIET upgraden.
                            Dit kan alleen met het optionele 495 en 497 model.

Autostar 495 en 497 kunnen wel met de ETX70 gebruikt worden.

Je hebt de duurdere 506 kabel nodig om de ETX70 met een computer te kunnen besturen.
                            Deze kabel bevat de noodzakelijke elektronica (seriele UART) voor de 494 ETX70 controller.
                            Maar je kunt de autostar dan nog steeds NIET upgraden.

De goedkopere 505 kabel is gemaakt voor de 495 en 497 autostar.
                            Deze autostars hebben nl de benodigde elektronica aan boord die de
                            494 (ETX70) controller niet heeft.
                            Je kunt deze kabel dus niet gebruiken met een standaard ETX70.

De 495 autostar kan gratis geupdate worden naar een 497 model dmv software.
                            Het is dus interesanter om een updatable 495 autostar (op ebay $70) op de kop te tikken, en gelijk naar een 497 model te updaten, dan een 506 kabel ( €50 ) voor de ETX70 aan te schaffen.
                            Je kunt nl de benodigde 505 kabel zelf maken (info op measner site).
                            Je kunt de 506 kabel niet zelf maken!

Mijn ervaringen met de ETX70 506 kabel is niet best.
                            De kabel werd 9 van de 10 keer niet herkend door de software of
                            de verbinding (serieel) werd konstant verbroken.
                            Getest met 3 verschillende computers en verschillende astro software.
                            Uit pure frustratie heb ik toen een 495 controller gekocht.
                            daarna nooit geen problemen meer gehad.

Commentaar

Je kunt de #494 wel degelijk UPDATEN( dwz nieuwe objecten inbrengen),
                              maar niet UPGRADEN(nieuwe firmware inbrengen).

Commentaar

Werken...
                              X