Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

polarex-refractors, the classic-ones...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

polarex-refractors, the classic-ones...

Hallo, mede-kijkers.
    Via allerlij sites probeer ik informatie te vinden over de werking en bouw van een "weight-driven" uurwerk van de vroegere polarex-refractors.
    Ik heb de foto-equatoriaal de 4" en de 6", beiden op de bekende zwarte kolom en loodzware montering, maar alleen met de electrische aandrijving.
    Nu achteraf wil ik toch nog de gewicht-aandrijving te maken, zoals het ooit hoorde.
    Ik vind echter geen foto's of tekeningen van deze "drives".
    Heeft iemand misschien een idee waar egens in nederland ook nog een klassieke grote polarex staat met gewichtaandrijving?????
    (het waren en blijven schitterende kijkers......)
    Groet,
    alex. [/b]
    Ik concentreer mij nu op het onderdeel astrofotografie met mijn Newtonkijker (130 mm)

Volgens mij had Classicscopes(lid van het forum) ook een paar van deze refractors staan. Die kan je wel wat meer vertellen denk ik.

Welkom trouwens.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

@ Alex

Ik kan je niet helpen maar als je er ooit een tegen komt moet je het me zeker laten weten, ik heb 32 jaar geleden ooit de NS133 van Polarex gekocht en ben zo stom geweest om hem voor een habbekrats weg te doen .
      Kijk eens onder Unitron op Google ik geloof dat deze nog wel te krijgen zijn in Amerika, best mogelijk ook de drive die je zoekt.

Commentaar

Hallo Alex B,

Kleine (sterren)wereldje toch maar!Ik ben degene aan wie je de 4"Polarex had verkocht (dacht ik)maar ineens ging de koop van jouw kant niet meer door terwijl we al een deal hadden..........

Maar goed ik heb inmiddels een prachtige 'weight driven' 4"Polarex op de
        kop getikt.

Ik wil graag een keertje jouw 6"Polarex bewonderen en dan neem ik de
        'weight drive'mee en kan je het een en ander bekijken.

Kun je alvast een fototje plaatsen van jouw 6"Polarex?

Groeten,

ClassicScopes
        WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

hallo,

je zou ook eens Harrald kunnen mailen. Hij is de gene die op vaak marktplaats en te-les-koop adverteerd. Hij zoekt dan oude messing kijkers enzo. Hij is een echte verzamelaar en heeft ook vele telescopen en onderdelen. Wie weet hbeeft hij nog wat.

gr Arend
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Wat een schitterend ding! Meer foto's!

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

@classic scopes,

mischien een idee om foto's te plaatsen van jou weight driven polarex, ik vind dat echt een schitterend exemplaar!
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Kan iemand iets meer over het 'weight-driven' systeem vertellen? Het klinkt ingenieus, en lekker analoog (lees je mee, Roel?).
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Wel, werkt ongeveer (of eigenlijk: precies) zoals een mechanische klok, net zoals een "gewone" gemotoriseerde telescoop werkt als een elektische kloků

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Dus met een slinger, onrust e.d.? Waarbij de wijzer van de klok wordt gespeeld door de OTA. Lijkt me best delicaat! Hoe wordt er bijvoorbeeld omgegaan met veranderingen van het gemonteerde gewicht? Zo'n mechanisme moet vrij zwaar uitgevoerd zijn wil het geen last hebben van 'feedback' van de OTA, lijkt me.
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ik heb volgens mij nog zo iets staan. Werkt met een tegengewicht en een regulator om de snelheid te bepalen.

Als je foto's wilt moet je even een pb sturen.

Gerard
                      305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

polarex-classic.

Op veler verzoek dan nog een polarex-plaatje.
                        Het is de 4" op locatie in noord-frankrijk tijdens de eclipse van 1999.
                        Er hangt een spiegelreflex-camera in het brandpunt van de 4", een videocamera achter het oculair van de 60mmvolgkijker en eentje achter het oculair van de zoeker.
                        Ik dacht dat ik zo wel op zn minst 1 goed resultaat zou moeten hebben, achteraf heeft alles toen gewerkt.
                        Op alle 3 dauwkappen zie je nog wat solarscreen zitten.
                        De 4" is altijd een wat handzamer kijker geweest om mee te nemen, ondanks het gewicht, ligt als een huis en heeft een gesnedenscherp beeld.
                        De 6" had ik eigenlijk nooit moeten kopen, maar wie kan zoiest moois weerstaan???? Toen ik deze in 1989, ook bij Ganymedes, kocht kon ik de 4" inruilen: dat kon ik toen niet over mijn hart krijgen, net of je een trouwe hond buiten de deur zou zetten...
                        Dus dan maar een 2e baantje voor de centjes van de 6", toen.
                        Inderdaad had ik vorig jaar bijna de 4" verkocht, maar de reacties van bieders via marktplaats onderling liepen wat uit de hand....
                        Nu heb ik een betere oplossing gevonden, aangezien ik de kijkers over een jaartje of 20, als ik ben uitgewerkt, mee wil nemen naar een beter klimaat, ik vrees dat het hier in ons natte en verlichte landje buiten niks meer wordt.
                        De 6" staat nu onder het oude koepeltje va de TUDelft (waar ik ook werk), dan wordt-ie tenminste gebruikt, netjes behandeld en ben ik hem toch niet kwijt.
                        De 4" staat nu lekker in de was gezet nostalgisch te glimmen in de huiskamer.
                        Maar goed, een mooie messing drive zou een mooie bekroning zijn voor deze oudjes.
                        Kan ik hier in de TU-workshop maken als ik maar weet hoe het er uit moet zien......

Ik concentreer mij nu op het onderdeel astrofotografie met mijn Newtonkijker (130 mm)

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                          Dus met een slinger, onrust e.d.? Waarbij de wijzer van de klok wordt gespeeld door de OTA. Lijkt me best delicaat! Hoe wordt er bijvoorbeeld omgegaan met veranderingen van het gemonteerde gewicht? Zo'n mechanisme moet vrij zwaar uitgevoerd zijn wil het geen last hebben van 'feedback' van de OTA, lijkt me.
                          Moet op zich reuze mee vallen. Uiteindelijk is de telescoop gebalanceerd met het contragewicht, dus dat heeft een verwaarloosbare invloed op het mechaniek. Net als bij een klok werkt het doordat de slinger het dalen van het draaigewicht op het juiste tempo afregelt.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Hoi alex,

Ik zou de 6"Polarex graag een keertje bewonderen.Is dat mogelijk??
                            Tweede vraagje: Heb je de 6 " Polarex indertijd nieuw gekocht ?
                            Mocht je er ooit van af willen dan hoor ik dat graag !

Ik denk dan aan iets van 15000 Euro.

Groeten,

ClassicScopes
                            WO FLT110 prototype - Oude klassiekers

Commentaar

polarex6"

In 1989 heb ik deze bij Ganymedes nieuw gekocht. Ik had hem toen al bij iemand in Duistland zien staan en was op slag verliefd....
                              Ik werd behoorlijk voor gek versleten om zo'n bakbeest aan te schaffen tegen de prijs waarvoor je (toen) een goeie middenklasse auto kon kopen
                              (35.000 guldentjes)
                              Ganymedes deed mij een goed inruilbod voor mn 4" die ik al van ze had, toch kon ik deze niet wegdoen (sentimenteel, he)
                              Ik heb toen 2 jaar lang een 2e baan genomen om de 6" te betalen.
                              Nu achteraf niet zo slecht, als we toen wisten dat Polarex de deur een paar jaartjes later definitief zou dichtdoen.
                              Wegdoen komt voorlopig niet meer bij me op, het meenemen naar Spanje blijft voor mij een toekomstbeeld.
                              Ook al zijn er ongetwijfeld veel betere telescopen, de grote Celestrons bv,
                              toch hebben deze polarexen "iets mystieks".
                              Zolang ik hier bij de TUDelft werk, blijft de 6" onder het oude koepeltje in bedrijf, dat heb ik nu eenmaal afsgeproken en het koepeltje is hiervoor weer opnieuw ingericht en water- en weer-dicht gemaakt.
                              Maar het inrichten met de gewicht-aandrijving wil ik nog steds maken....

Commentaar

Werken...
                              X