Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wie kan me helpen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wie kan me helpen?

Allereerst zal ik mij kort even voorstellen: Mijn naam is Jessica. Ik ben eigenlijk vanaf jongs af aan al wel geďnteresseerd in het weer en dergelijke. Vroeger keek ik al naar buiten naar de sterren, mij afvragend hoe het eigenlijk allemaal wel kan en wat er nog meer te zien is.
    Nu het volgende:

Hopenlijk kan iemand mij een beetje op weg helpen.
    Ik wil graag een teleschoop aanschaffen.
    Zelf heb ik nu de Bresser (Stellar), maar ik zoek nu iets
    beters waarmee ik ook andere planeten mee kan zien en nevels.
    Nu heb ik zelf wel wat vooronderzoek gedaan en daarbij zie ik
    dan de prijzen uiteenlopen van 400 tot in de duizenden euro's.
    Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Daarom hoop ik dat iemand een soort van uitsluitsel kan geven door middel van mijn "eisen" wat ik dan wel en niet moet kopen:

Computerbesturing is voor mij een pré: dat door middel van het drukken op een knop, de telescoop automatisch wordt gestuurd naar de gewenste positie (planeet, nevel ofzo).

Prijs: Tja natuurlijk zoek ik voor zo weinig mogelijk geld een goeie telescoop, maar ik denk dat een prijs van rond de 500 euro voor mij wel een richtlijn is.

Verder weet ik eigenlijk niet of het wel bestaat, maar is het mogelijk dat ik mijn laptop op de een of andere manier kan aansluiten op de telescoop zodat ik van het beeld wat de telescoop ziet, ook op mijn laptop zou kunnen zien d.m.v software?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen want ik ben zeer geďnteresseerd maar ook nog zeer onervaren.

Re: Wie kan me helpen?

Origineel geplaatst door Wolfje
    Computerbesturing is voor mij een pré: dat door middel van het drukken op een knop, de telescoop automatisch wordt gestuurd naar de gewenste positie (planeet, nevel ofzo).
    Je hebt ook Push-To, waar je de scoop zelf beweegt maar een kleine display je toont hoe je hem nog moet bewegen - eigenlijk even handig. De goedkopere versie daarvan is de Orion Intelliscope.

Prijs: Tja natuurlijk zoek ik voor zo weinig mogelijk geld een goeie telescoop, maar ik denk dat een prijs van rond de 500 euro voor mij wel een richtlijn is.
    Mogelijkheden: Orion XT8i Intelliscope met objectlocator (rond de €699 bij bv. Van Grootven hier), of de Meade LXD75 die de Lidl nu maandag verkoopt (volledige GoTo montering) voor €599 (erg goede prijs en stevige telescoop en goede montering, maar verwacht niet veel raad van de Lidl).

Goedkoper, evt. een Celestron Nexstar 130.

Verder weet ik eigenlijk niet of het wel bestaat, maar is het mogelijk dat ik mijn laptop op de een of andere manier kan aansluiten op de telescoop zodat ik van het beeld wat de telescoop ziet, ook op mijn laptop zou kunnen zien d.m.v software?
    Tuurlijk, maar beelden van wat? Webcams om planeten te fotograferen zijn niet zo duur, maar dingen zoals de Stellacam of Mallincam om deepsky-voorwerpen echt goed op video te zien kosten veel. De Orion of Meade "electronic eyepiece" is een tussenoplossing (maar eerder een speeltje, want je gaat veel minder zien dan door het oculair).

je wilt dan wel een montering die volgt (dus geen Dob met objectlocator), tenminste als je ook kleine voorwerpen met hoge vergroting wilt tonen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de reactie Sixela!
      Ik heb nog even een paar dingetjes te vragen:

Dus Push-To is eigenlijk een goedkopere oplossing dan volledig computer gestuuurd? Maar is Push-To voor telescoop noobs zoals ik ook makkelijk te bedienen?

Over de Lidl telescoop: wat bedoel je met GoTo montering?
      En ja daar had ik ook al het een en ander over gelezen maar nog niet zo serieus. Dus dat zou ook werkelijk een goede telescoop zijn?

Commentaar

Om die goto te gebruiken van de lxd telescoop moet je de montering eerst op de pool uitrichten. Hierna vraagt de computer je om een aantal heldere sterren te centreren in het occulair. En als dit is gelukt hoe je maar iets in te typen waar je heen wil, en de telescoop gaat er automatisch heen.

Dat opstellen moet je een aantal keer gedaan hebben, maar daarna gaat het een stuk beter.

Commentaar

Hm oke dus met wat oefening zal dat moeten lukken?

Commentaar

Als je nog relatief onbekend bent met waarnemen via een telescoop kan je wellicht beter eerst een eenvoudige telescoop kopen en niet een LXD75 bij de Lidl (nog even afgezien van de problemen die er kunnen zijn met deze telescoop en de slechte service en garantie die je er op krijgt). Ik kan mij voorstellen dat iemand die de weg nog niet kent in de sterrenhemel zeer gecharmeerd is van een computergestuurde telescoop. Echter kunnen deze computergestuurde telscopen alleen objecten vinden als je ze eerst goed weet uit te richten. Dat kan voor een beginneling al aardig lastig zijn (je mnoet onder andere precies weten waar de poolster staat en een tweetal referentiesterren weten te vinden). Verder is het vinden van objecten als de Andromeda-nevel en de Orion-nevel niet eens zo moeilijk want die kan je op een beetje donkere plek al met het blote oog zien. Verder zijn er computerporgramma's zoals stellarium (gratis te downloaden op http://www.stellarium.org) die je heel goed kunnen helpen bij het localiseren van planeten en andere objecten. Ik denk persoonlijk dat je meer voldoening zult vinden in het zelf opzoeken van deze objecten dan dat je dat door een computergestuurde telescoop laat doen. Bovendien leer je alleen zo de sterrenhemel echt kennen. Ik zou dus een eenvoudige lenzentelscoop of spiegeltelscoop kopen en vandaaruit je hobby verder uitbreiden.

Commentaar

Oke begrijpelijk, maar ik heb al een "eenvoudige" telescoop; van Bresser de Stellar. En omdat ik daar niet veel mee bereik wil ik toch graag een betere...

Commentaar

Ik heb even gekeken welke telescoop je nu hebt en zie dat dit inderdaad een zeer eenvoudige telescoop is op een zogeheten alt-azimut-montering. Dat je hier niet zoveel mee bereikt kan ik mij voorstellen. Betere telescopen staan op een equatoriale montering (zoals de klasieke telescoop van de Lidl). Misschien is het beter om hier eerst mee te leren werken voordat je een dure LXD75 koopt. De montering van de klasieke telescoop kan je uitrusten met een volgmotertje waarmee je het object kunt blijven volgen als je het een keer hebt gevonden, zodat je hem niet zo weer kwijt bent zoals met de telescoop gebeurd die jij nu hebt.

Commentaar

Oke, ik weet verder eigenlijk niet wat een equatoriale montering is maar ik zal het even opzoeken.

Commentaar

Waarom ga je niet voor een dobson. Dan kan je voor weinig geld al veel zien. Koop met het geld dat je over hebt een goed boek en wat oculairs.
                    http://www.telescope-service.com/dobson ... start.html
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik had ook al verschillende bedrijven gemailt en een daarvan komt met het volgende:

We hebben de Nexstar 4 SE van Celestron op dit moment op voorraad.
                      Dit is een computer gestuurde telescoop van goede kwaliteit. De opening van de telescoop is 4” of te wel 100mm ongeveer.
                      Er zitten meer dan 40.000 objecten in en er is een laptop op aan te sluiten.
                      Prijs is echter wel iets boven jouw richtlijn, de telescoop kost € 699,=
                      De telescoop word geleverd met een goed statief, 25mm oculair, Starpointer en 90 graden prisma.
                      Er zit ook software bij om de telescoop aan te sturen via de laptop.
                      Klik op deze link: http://www.ganymedes.nl/Templates/Celes ... mpleet.htm
                      Daar staat hij tussen als je op Nexstar 4 SE klik kom je op de site van Celestron met een volledige beschrijving.

Is dit wat?

Commentaar

De juiste winkel heb je al wel gevonden (Ganymedes) maar of je ook de juiste telescoop hebt gevonden ? Deze NexStar heeft als je het mij vraagt te veel elektronica voor te weinig telescoop. De opening is ook maar 10 cm (eigenlijk nog minder omdat je het oppervlak van de secundaire spiegel (het glimmende deel op de voorkant) er van af moet trekken).

Misschien helpt het je om je licht eens op te steken op de sites:

http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/

http://www.volkssterrenwachtbussloo.nl (kijk onder vraagbaak in het menu links)

Commentaar

Oke ik zal eens kijken op die sites

Wat ik nu een beetje geleerd heb is het volgende:

* Diameter is belangrijker dan de vergroting; 30 cm is minimaal vereist
                          * De goedkope merken / matige prestatie: SkyWatcher, Bresser, Optisan
                          * Kwa prijs modale merken / goede prestatie: Meade, Celestron, Orion
                          * Dure merken / zeer goede prestatie: Vixen, Lomo, Orion Optics
                          * Oculairen setje: 5, 10, 20 en 40 mm is een goede opzet

Commentaar

Hallo Wolfje

30cm is enorm groot. Het is zeker niet minimaal.
                            Skywatcher en Bresser hebben redelijk goede kijkers. Prestatie is ZEKER niet matig.
                            Oculairen is bij elke kijker anders. Want niet elke kijker heeft dezelfde brandpuntsafstand en daardoor krijg je niet altijd dezelfde vergrotingen.
                            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                            - EQ3, aandrijving + poolzoker
                            - Bresser 10x50
                            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Met 30 cm kom je niet onder een dobson uit. Wil je dan ook nog een montering die kan volgen? Reken dan op minimaal 1200,-
                              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Werken...
                              X