Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beeldbeweging

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beeldbeweging

Hallo iedereen , daarnet was ik aan het waarnemen met mijn mak en als ik scherp stelde bewoog het beeld even naar linksboven en als ik trug niet scherp stelde kwam het beeld terug naar de huidige positie. Toen zei me iemand dat het wss zoals bij sct's een speeling op de hoofdspiegelzit waardoor het beeld beweegt. (heet dit geen mirror shift?) Nu zijn mijn vragen;

-Is dit beeldkwaliteitsverlies?

-Hoe kan ik dit verhelpen?

Hopelijk weten jullie een antwoord.

Groetjes deep
    Jupiter. Mannen weten waarom.

Het lijkt er eerder op dat je speling in je focusser hebt. Aangezien je slechts focused als het gebeurd lijkt het me erg sterk dat er iets met je prim. spiegel gebeurd niet?

Ik heb er ook veel last van met mijn newton maar dat is ook zo'n plastic prut-focusser. Wat gebeurt is dat als je aan de focusknoppen draait, je met het wormwiel eigenlijk de tandgeleider iets omhoog trekt. Hierdoor gaat de focuseerbuis (als hier de ruimte voor is) iets omhoog hellen.

ik heb dit opgelost door de ruimte tussen buis en base te verkleinen met stukjes crepetape. De mogelijkheid voor de buis om te kantelen is minder geworden hierdoor. Het is nog niet helemaal weg maar het wordt toch eens tijd voor een nieuwe focusser....
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Er werd mij nu net onlangs gezegd dat het mirror flop is en dat elke MCT en SCT dit heeft , het kan naar schijnt verbetert worden door eens helemaal de 2 richting af te focussen.
      Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Hallo,

Wat jij hebt komt bijna bij alle kijkers voor waarbij de focussering via de primairespiegel gaat.Dit noemen we mirrorshift. Dit is dus geen Mirror flop. Dat is als je spiegel kantelt doordat je de kijker bijvoorbeeld 180 graden de andere kant opdraaid. De spiegel komt dan in een andere hoek te hangen. Dit heeft dan als gevolg dat de spiegel een beetje kantelt. Bij hele grote spiegels word daarom ook vaak een mirrorlock gebruikt.

Er is maar een echt remedie en dat is een externe foccuser te kopen. je focuseerd dan niet meer via de hoofdspiegel maar via de focuser.

bekende merken zijn bijv: moonlight, william optics

gr Arend
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
          Het lijkt er eerder op dat je speling in je focusser hebt. Aangezien je slechts focused als het gebeurd lijkt het me erg sterk dat er iets met je prim. spiegel gebeurd niet?

Ik heb er ook veel last van met mijn newton maar dat is ook zo'n plastic prut-focusser. Wat gebeurt is dat als je aan de focusknoppen draait, je met het wormwiel eigenlijk de tandgeleider iets omhoog trekt. Hierdoor gaat de focuseerbuis (als hier de ruimte voor is) iets omhoog hellen.

ik heb dit opgelost door de ruimte tussen buis en base te verkleinen met stukjes crepetape. De mogelijkheid voor de buis om te kantelen is minder geworden hierdoor. Het is nog niet helemaal weg maar het wordt toch eens tijd voor een nieuwe focusser....
          Het gaat hier niet om een Newton kijker, maar om een Mak(sutov-Cassegrain). En die focussen (over het algemeen) door de hoofdspiegel te verplaatsen.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Re: Beeldbeweging

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
            Hallo iedereen , daarnet was ik aan het waarnemen met mijn mak en als ik scherp stelde bewoog het beeld even naar linksboven en als ik trug niet scherp stelde kwam het beeld terug naar de huidige positie. Toen zei me iemand dat het wss zoals bij sct's een speeling op de hoofdspiegelzit waardoor het beeld beweegt. (heet dit geen mirror shift?) Nu zijn mijn vragen;

-Is dit beeldkwaliteitsverlies?
            Ja, want de collimatie is meestal maar in een van de twee richtingen goed.

-Hoe kan ik dit verhelpen?
            Als je de telescoop niet wilt openen: altijd scherpstellen eindigend in dezelfde richting; eventueel een bijkomende scherpsteller op de rug van de telescoop die de hoofdspiegel niet doet bewegen.

Er zjin stelschroeven bij sommige telescopen om niet teveel ruimte te laten tussen de spiegel en de primaire baffle waarover die glijdt.

Wat extra lithiumvet tussen de twee (en de spiegel een aantal keren over heel het bereik bewegen om het te verdelen) helpt ook.

Sommigen menen dat de scherpstelstang met de spiegel verbinden over een groter oppervlak (dmv. siliconen) ook helpt.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
            X