Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

BOB Optik Vragen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

BOB Optik Vragen

Hallo allemaal!

Ik ben in het bezit gekomen van een BOB Astronomical Reflector teescoop.

Er staat verder bij D=4,5. Wat betekent dit?

F=900 mm. Dat is de focus als ik het goed heb. Hoe hoger hoe beter zeker?

Verder staat op hnet plaatje 'coated optics' Wat is dat?

Hij zat in een oude kartonnen doos. Ik heb er een Barlow x2 bij. Ik begrijp al zo'n beetje wat dat is maar precies weet ik het nog niet. Er zit daarin een 20mm oculair.

Ik heb de indruk dat de spiegel achterin de buis wat gevlekt is. Hij heeft te lang in een schuurtje gestaan.

Ik mis wat onderdelen, die ik misschien nog vind. Een metalen pin die het asje is van een bestigingsplaatje dat je met een vleugelmoer aan een driehoekig geval monteert tussen de driepoot. die van hout is. De poten zijn uitschuifbaar.

Er zitten twee flexibele stangetjes bij met grote ronde draainknoppen die je volgens mij gebruikt om preciese bewegingen te maken van het ding. Maar die zet je vast op de betreffende regelstaven met een soort dopjes met schoerfdraad.

Ik heb geen gebruiksaanwijzing ne weet naywelijks wat ik ermee moet en hoe ie 'werkt'.

Wat kan ik met deze barlow en dit oculair bekijken? Kent iemand BOB Optik?

Is dit een beetje een leuke telescoop of... is van een arts geweest en moet vast iets van 30 jaar oud zijn.

Kan ik nog onfderdlen krijgen voor dit ding? Zijn oculairs standaard maten en Barlows ook? Kan ik veilig kijken wat dat voor vlekken zijn op de spiegel en hoe maak ik die schoon?

Alvast bedankt voor enige uitleg en antwoorden!

Leuk, zo'n 'ik heb wat, maar wat is het eigenlijk' topic!

D=Diameter

D=4,5 Ik hoop dat het geen milimeters zijn, zoals bij mijn Dobson:
    D=200 ... Ik ga er een beetje vanuit dat het een 45mm lens/spiegel is,
    wat men klein mag noemen.

--de volgende text is onjuist op basis van inches ipv milimeters--

Om er direct maar wat rekensommen tegenaan te mikken: 900 : 45 = F20 !
    Dat is een echte planeten kijker! Hoe hoger de F-waarde, des te beter
    geschikt deze is voor planeten waarnemingen.. Nu staat me ergens bij dat
    zulke hoge F-waarden nog lastig te vinden zijn tegenwoordig ... ?
    Die 900mm slaat op de focus lengte; Dat mag iemand anders lekker uitleggen
    In ieder geval is het wel een kleine telescoop, met zijn 4,5CM lens/spiegel.

-----

Een Barlow lens vergroot de vergroting .. :smartass
    Grofweg maakt een 2x Barlow van je 20mm oculair een 10mm oculair.

Een foto of 2 doen wonderen voor ons.. Hebbie een digicam?

KIJK NIET MET JE TELESCOOP DIRECT IN DE ZON!

De rest laat ik aan de professionals over...

Heel veel plezier met je nieuwe telescoop!

Groetjes,

Bandit (die zich afvraagt wat de centrale obstructie is van een 45mm reflector)
    Achromatologisch

Commentaar

Vaipen, komt een van de telescopen in dit lijstje overeen met jouw telescoop, qua uiterlijk?

http://www.meade.uk.com/bressermessier.html

Ik heb het vermoeden dat je een Bresser Messier N203 hebt. BOB optik is namelijk Bresser, geloof ik. Dan heeft je kijker een diameter van ongeveer 20 cm, een brandpuntsafstand van 90 cm (F = 900 mm dus) en een openingsverhouding (diameter gedeeld door brandpuntsafstand) van 4.5.

Een foto van de kijker zou anders ook een hoop duidelijkheid geven natuurlijk.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

F 4,5 op een 900mm brandpunt maakt wel even een HEEL verschil ..

GRAAG een foto!?

Als dit werkelijk zo is, dan heeft u een fijn stukje optiek in huis gehaald!

Graag ook een foto van de het statief en de montering erbij?

Groetjes,

Bandit (die alleen maar BOB microscopen heeft gevonden)
        Achromatologisch

Commentaar

Ik denk eerder dat het een 'elfje' is: 4,5 inch komt overeen met 114mm, en een elfje heeft vaak een focale lengte van 900mm.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Inches .. Dat ik daar zelf niet aan gedacht had ...

Prototype slaat de spijker op de kop!

Freek kan je hier meer over vertellen en laten zien!
            Hij doet hele leuke dingen met een elfje!

Groetjes,

Bandit
            Achromatologisch

Commentaar

Dit topic gaat over een elfje:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4387

Origineel geplaatst door Roel
              Ik heb zo'n kijker ooit tweedehands gekocht! Het is exact dezelfde, alleen had ik hem onder de naam BOB optik. Let op: de oculairmaat is 0.96 inch! Optiek is prima.

Coated mirror betekent dat er over de spiegel een speciale laag zit welke al of niet een hogere reflectie behaald.
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Dank voor jullie reacties. Ik heb wat foto's gemaakt maar die zijn nogal groot. En die moet ik dus wat kleiner maken. Ik zal ze later vandaag plaatsen.

Hoe plaats ik hier een plaatje? Ik zie geen ons-site album? Dan laad ikz e wel naar mijn homepage.

De diameter van de buis is 13,5 cm.

Ik geloof dat dit geen heel simpel ding is. maar goed, plaatjes volgen. En ze lijkt wel op Bresser. Aleen eens tuk ouder in uitvoering. Die triopids zijn allemaal metaal tegenwoordig. Dit is hout. Eigenlijk 3 latten waar je de binnenste van omhoog kunt schuiven. Hij is hier en daar wat roestig.

BOB Optik jlinkt me Duits in de oren wel ja. Hoe werkt dit, is dit dan een firma die is overgenomen door Bresser of zo?
                Inches? In Duitsland? Als dat een standaard is daar... voor optische zaken...

Nou goed, Jammer dat er wat delen missen. Ik zal speoedig proberen of die nog op de vloer van dat schuurtje ligggen. Ik hoop het. Op de foto's worden de mankementen wel duidelijk. Niets ernstigs, hoewel, die driepoot die een losse opoot heeft die niet aan het triangel in het midden vastzit....

Dat van in de zon kijkne, dat ha dik elders al uiets over gelezen. Er gebeuren dan blijkbaar vreemde dingemn met smelten en zo. Al dat licht gefocust op een plek...

Commentaar

Origineel geplaatst door Vaipen
                  Hoe plaats ik hier een plaatje? Ik zie geen ons-site album? Dan laad ikz e wel naar mijn homepage.
                  http://www.astroforum.nl/astrowiki/inde ... _toevoegen
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Als de buis 13,5cm is dan zal de lens idd 4,5 inch zijn. Maar dat was al wel bijna duidelijk.

Met een houten statief is niks mis, er zijn mensen die er bij zweren! Maar wat is er precies roestig? Delen op het statief, de montering, of de buis? Roestig klinkt nooit zo lekker.

De opmerking dat BOB optik Bresser is betekend niet dat het overgenomen is door Bresser. In genoeg gevallen komen dezelfde telescopen van verschillende merken bij één fabriek vandaan. Elk merk plaatst daar vervolgens zijn eigen accesoires bij, past eventueel bepaalde dingen aan en geeft het zijn eigen kleuren + logo.

Je losse statiefpoot is wel vervelend, het is namelijk erg fijn als je statief een beetje stabiel staat. De triangel in het midden is niet alleen voor de stabileit maar ook zodat je poten niet naar buiten kunnen glijden.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Re: BOB Optik Vragen

Origineel geplaatst door Vaipen
                      Hallo allemaal!

Ik ben in het bezit gekomen van een BOB Astronomical Reflector teescoop.

Er staat verder bij D=4,5. Wat betekent dit?
                      Diameter van de apertuur: 4,5" (ofwel 114mm).

F=900 mm. Dat is de focus als ik het goed heb. Hoe hoger hoe beter zeker?
                      Neen. Het is de brandpuntsafstand, en gewoon een maat voor de vergroting bij een gegeven oculair, niet een maat voor wat je ermee kunt zien (zie "D" daarvoor).

Verder staat op het plaatje 'coated optics' Wat is dat?
                      Marketing nullshit. Natuurlijk heeft-ie een coating, anders zou het een lens zijn, geen spiegel .

Enfin, kortom, die telescoop is het klassieke "elfje", met Chinese sferische 144mm f/8 spiegel, en 0.965" oculairs.

Ik heb er een Barlow x2 bij.
                      Meestal gruwelijk slechte barlows. Verkleint de effektieve brandpuntsafstand van een oculair als je die voor dat oculair installeert, en dus wordt de vergroting verdubbeld.

Tussen haakjes, waarom die f: 900mm erop staat...900mm/20mm=45, dus die telescoop vergroot 45x met dat oculair.

Ik heb de indruk dat de spiegel achterin de buis wat gevlekt is.
                      De alu-laag is aan het verdwijnen. De spiegel kan een nieuwe coating krijgen, maar je bent misschien beter af met een nieuwe 'scoop (de qualiteit is er ondertussen niet op achteruitgegaan, en de maat voor de oculairhouder is ondertussen ook al veranderd.

Kan ik nog onfderdlen krijgen voor dit ding?
                      Nauwelijks (behalve de hoofdspiegel dan)

Zijn oculairs standaard maten en Barlows ook?
                      Ja, maar ondertussen is de standaardmaat voor de oculairhouder van 0.965" naar 1.25" gegaan...

Kan ik veilig kijken wat dat voor vlekken zijn op de spiegel en hoe maak ik die schoon?
                      Zes vijzen achteraan en je kunt de spiegelcel eruit halen. Even onder de kraan houden en dan met gedistilleerd water spoelen, en meer zou ik niet doen.

Je kunt perfect kijken ondanks plekken op de spiegel - elk punt dat je ziet wordt door stralen uit de hele spiegel gevormd.

Voor wat de montering betreft: je stelt de poolas eerst in wijzend naar de hemelpool (twee eerste grote plastic vergrendelingsknoppen, grote plastic vleugelbouten; montering gedraaid naar het noorden en over een voet van de drievoet, tweede as ingesteld op de noorderbreedte waarop je woont).

Je stelt de balans zo in dat de telescoop bij het losmaken van de twee andere vergrendelingsknoppen niet beweegt (buis naar achteren voren schuiven voor de ene as en tegengewicht evt. verplaatsen voor de andere). Dan kun je de telescoop vrij richten als die niet vergrendeld is (op een niet al te intuitieve manier, welkom bij de Duitse equatoriale montering).

Je hebt dan twee assen: een polaire as die je toelaat een object te volgen terwijl het schijnbaar in de hemel beweegt, en een declinatieas er loodrecht op. Als je de telescoop vergrendelt dienen die lange flexibele stangetjes als fijnregeling op de twee assen - die op de polaire as volstaat (als de montering goed gericht staat) om een object te volgen.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dat van in de zon kijkne, dat ha dik elders al uiets over gelezen. Er gebeuren dan blijkbaar vreemde dingemn met smelten en zo. Al dat licht gefocust op een plek...
                        Ja vooral je oog zal dan smelten als je er zonder speciaal astrosolarfilter op het buiseinde mee naar de zon kijkt ! Pas daar heel erg mee op !

N.B.: Als je Google Toolbar installeert, dan zit daar een spellingcontrole in, scheelt een hoop tiepvouten

Commentaar

Okay, hier zijn wat plaatjes.

Commentaar

Dat is inderdaad duidelijk een 'elfje'! Als alternatief voor dat bakje tussen de 3 poten van het statief kun je gewoon touw of een kettinkje gebruiken, opgespannen zoals het Mercedes-logo zeg maar: het enige dat het hoeft te doen is zorgen dat de drie poten niet uitglijden.

De montering ziet er nog best redelijk uit: die roest is wel te verwijderen met wat handig schoonmaak/schuurwerk, en staat het gebruik van de montering verder niet in de weg lijkt me. Heb je misschien ook nog een foto van de hoofdspiegel? Eventueel kun je die nemen via de open kant van de telescoop, maximaal ingezoomd met je camera.

Het formaat van de oculairhouder is inderdaad wat jammer zoals sixela al zei: tegenwoordig worden .965 inch oculairs niet meer gemaakt, alles is 1.25 inch of 2 inch. Geen idee of je op deze scoop een grotere oculairhouder/focuser zou kunnen zetten eigenlijk - anderen hier zullen je dat wel kunnen vertellen.
                            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Wat is eigenlijk een "elfje"? Waar refereert dat aan?
                              De roest is niet op plakken waarvan je denkt, nu gooi ik het ding weg nee. De tripod, ja, dat is eenvoidig genoeg op te lossen. Als ik dat asje vindt en even een vleugelmoer versier dan is het al klaar.

het apparaat is in redelijke staat. Ondanks dat ie in een schuurtje heeft gestaan in een soort kelder in de stad. Ik zal eens kijken of ik hem wat kan oppoetsen.

Wat ik wel mis is iets om die hendels voor de fijnere bewegingen mee vast te zetten. Ik hoop dat ik die nog wel ergens kan krijgen en zo ja, waar? dat zijn van die standaard scheorfdraadjes met een knopje er op waarmee je zaken klemvast draait. Je kent ze wel hoewle ik niet weet of die tegenwoordig nog gebrukikt worden op telescopen.

Ik weet eigenlijk nog nieteens hoe jij opgesteld moet worden. Op plaatjes op wesites ie ik dat tegengewicht altijd naaar beneden wijzen. En optische bn ik ook niet onderlegd. als ik door dat viziergeval kijk zie ik alles ondersteboven! Waarom is dat? Is dat normaal of moet ik de focus of zo verschuiven? Ik weet ongeveer hoe het zit. Met onze ogen is het net zo.

veel vragen.

Dat van die maten, tja, dan moet je de 2e hands markt op.

Maar eigenlijk wil ik er verdr geen geld aan besteden. Hij is niet eens van mij.

Mijn vriendin's ex is de bezitter en ondanks dat het ene rfstuk va zijn echte vader was heeft ie nooit de moeite genomen dat ding uit het schuurtje mee te nemen. Nu kom ik daar zeklf ook nooit in en dus hoe mijn vrienduin er op kwam dat er nog een oude telescoop stond weet ik niet meer. Maar ik was wel meteen van, whoa! Een telescoop!
                              Ik had al wele ens overwogen er een aan te schaffen. maar dat brengt meteen zo'n enorme hobby mee. Ik zou niet weten hoe ik die getallen wielen moet gaan gebruiken. Dat is net als bij mijn kompas, dat zal ik ook wel nooit leren. Inclinaties ejn declinaties en zo. Zal wel FAQ's lezen worden want anders vindt ik de maan nog niet eens op een heldere nacht, bij wijze van spreken!

Ik vraag me af wat ik kan zien met de beperkte barlow en de 20 mmm lens. Overigens denk ik dat de vlekjes op de voorspiegel zitten, niet dat ding achterin.

En wat een groot ding! Een heus meubelstuk! Het hout bevalt me. Er zxal hier 30+ jaat terug fors voor betaald zijn. Iig zal ik de maan wel goed kunnen zien en als ik ooit Mars vind...wie weet?

Commentaar

Werken...
                              X