Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Van 8" terug naar 6".....of zie ik nu sterretjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Van 8" terug naar 6".....of zie ik nu sterretjes

Ik betrap mezelf er toch op dat ik als het helder is gewoonweg geen zin heb om de 8" van de zolder de tuin in te slepen (de zolder is namenlijk de enigste plaats waar ik m kan stallen). Ik wil gewoon snel alles buiten hebben. Ik kan nu ook wel de ed80 snel buiten neerzetten, en hij geeft echt prachtige beelden. Alleen vangt hij voor de lichtzwakkere objecten gewoonweg niet genoeg licht.

Wat ik wil is een opstelling die je snel buiten hebt staan(zit aan de c6 xlt te denken). Want het is natuurlijk zonde om een scope te houden waarvan je weet dat je hem toch niet vaak gebruikt. En die c6 zou ik permanent op mn montering kunnen laten (beneden). Die zou dus veel meer gebruikt worden dan de newton nu.

Maarrr, is die c6 een beetje een goede telescoop?

Re: Van 8" terug naar 6".....of zie ik nu sterretj

Origineel geplaatst door SkyGuy
    Maarrr, is die c6 een beetje een goede telescoop?
    Gemaakt in China, maar daarom niet slechter dan bv. een C8. Let wel dat je die AS-GT montering niet echt een "grab and go" kunt noemen. 't Is geen EQ6, maar toch,...
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Waarom geen C8? Mijn ex woog 7 kilo!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Dan toch eerder een 5 of 6 inch refractor. De tijd die nu kwijt bent met sjouwen naar de zolder en terug ben je anders wel kwijt aan de afkoeling van de kijker.
        Met een lenzenkijker kun je direct gaan kijken.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Dan toch eerder een 5 of 6 inch refractor. De tijd die nu kwijt bent met sjouwen naar de zolder en terug ben je anders wel kwijt aan de afkoeling van de kijker.
          Met een lenzenkijker kun je direct gaan kijken.
          Die afkoeltijd kun je bij de newton er nog bij tellen . En een 6" refractor is ook niet klein.

Trouwens, ik zie dat de c6 iets van 34% centrale obstructie heeft. Dan komt het ongeveer neer op 100mm opening (of heeft i echt 150 keiharde milimeters aan opening?). Want als het 100mm is kan het netzogoed een ed100 worden.....

Commentaar

En een 6" refractor is ook niet klein.
            Een F/6.5 is prima te doen! Zeer makkelijk te dragen onder de arm en echt niet zwaar (vind ik).
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hmm, maar bij een snelle refractor koop je kleurfouten. En dat vind ik (en dat is weer voor iedereen persoonlijk ) niet prettig tijdens het observeren. Zeker op planeten.

Commentaar

Ghehe owja, 6"= 150mm... Is wel wat anders.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Trouwens, ik zie dat de c6 iets van 34% centrale obstructie heeft. Dan komt het ongeveer neer op 100mm opening.
                  Dat geldt alleen voor het waarnemen van contrastarme en vrij grote details (op bv. Mars of Jupiter).

De basisresolutie voor harde contrastdetails (bv. de maan) is die van een 150mm, en qua lichtvangst moet je niet vergeten dat de oppervlakte van een cirkel *kwadratisch* is ten opzichte van de diameter.

M.a.w., een 150mm met 34% (lineaire) obstructie vangt evenveel licht als een (1-0.34*0.34)*150mm niet geobstrueerde kijker, m.a.w. een 132mm refractor. Schaal de lichtvangst nog eens met twee keer 0.96 voor twee spiegels met XLT coatings en je krijgt een equivalente refractor van rond de 127mm, die 60% meer licht vangt dan een 100mm.

Tussen haakjes, het eerste wat je doet als je meer licht wilt vangen is de diagonaal vervangen door één met dielectrische coatings (zowel op een refractor als op een SCT).
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de uitleg alexis! Het wordt ineens veel duidelijker. Ik neig op het moment naar de C6 met wo 97% diagonaal toe (zit ook op mn ed80).

Maar ik slaap er nog eens een nachtje over voordat ik iets geks ga doen

Commentaar

Bedankt voor de uitleg alexis! Het wordt ineens veel duidelijker. Ik neig op het moment naar de C6 met wo 97% diagonaal toe (zit ook op mn ed80).

Maar ik slaap er nog eens een nachtje over voordat ik iets geks ga doen
                      Enig nadeel: koelt niet snel af door de gesloten tube, dus te bewaren op buitentemperatuur (of dicht bij buitentemperatuur) als je snel wilt observeren met hoge vergrotingen. Gauw gauw uit een verwarmde woonkamer buiten zetten in 8° en direct Saturnus bekijken gaat niet echt denderend zijn.

Tenzij je een Lymax-koeler gaat kopen (of bouwen) natuurlijk.

Maar ja, om snel snel te kijken heb je al een ED80.

En hij vangt vanaf de eerste seconde wel evenveel licht, als je nevels wilt gaan bekijken.

Commentaar

Ik zou het niet doen Skyguy!!
                        Waarom heb jij je C8 niet beneden op de montering staan eigenlijk :S
                        Hij is echt niet zoveel groter dan een C6, het enige wat er anders op wordt is het uitzicht in de hoek van de kamer :S
                        Ik zie het probleem niet eigenlijk.
                        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Een Orion Optics F/4.5 ???? Lichtgewicht kijker(5,3 kg), lichtgewicht alu montering maar toch zeer stabiel(Vixen GPE). De montering weegt minder dan 4 kg (statief dan niet inbegrepen)
                          De mijne staat in de woonkamer en staat binnen 10 seconden op het terras buiten....
                          Weegt een fraktie meer dan m'n 6 inch newt op EQ3.
                          De OO heeft wel een opening van 20 cm , obstructie 25%....
                          Zeer goede kwaliteit
                          Issues? één -> coma..maar ook dit is op te lossen.....
                          Ook ik wou een lichtgewicht kijker voor de doorsnee werkdag met toch wat 'power' voor DSO en het lijkt erop dat ik em gevonden heb...

Voor de weekends en zeer goed weer is er de HEQ5 (sleur sleur) met 10 inch Skywatcher OTA. Goede kijker maar niet om alle dagen 'efkens' buiten te poten....
                          Obsession 18 inch F/4.5
                          Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                            Waarom heb jij je C8 niet beneden op de montering staan eigenlijk :S
                            Als ik er een had zou ik dat zeker doen. Maar ik heb nu een 8" newton van 10 kilo.

Een Orion Optics F/4.5 ???? Lichtgewicht kijker(5,3 kg), lichtgewicht alu montering maar toch zeer stabiel(Vixen GPE). De montering weegt minder dan 4 kg (statief dan niet inbegrepen)
                            Zier er ook heel mooi uit. Alleen krijg ik weer een volgend probleem. Ik mag van mn ouders dus niet zo'n grote toeter in de kamer stallen. En in de garage is ook geen plaats. Dus ik vrees voor hetzelfde effect als nu.

Ik heb ook nog eens zitten kijken naar de Intens maksufofs. Op CN zijn er goede revieuws te vinden over de 150mm F10 mak.

Commentaar

Denk je wel bij een C6 aan de afkoeltijd. Een kleine Mac (zoals de optisch erg goede Orion OMC140) heeft hier nog meer tijd voor nodig.
                              Je bent zo een uur verder.

Je zou ook een Tal 150k kunnen overwegen, niet de allerlichtste maar compact en... open, dus snel afgekoeld.

Succes met je keuze:

Bert
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X