Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe telescoop

Hoi

Ik heb thuis een oude telescoop uit een speelgoedwinkel, maar ik ben er serieus over aan het nadenken om een echte telescoop te kopen. Ik vraag me alleen af wat voor een telescoop ik zou kopen.
    Ik heb ongeveer 500 euro te besteden en ik wil hem gebruiken om van alles te bekijken, (planeten, sterrenhopen, enz...).
    Kan iemand mij vertellen wat een goede telescoop is voor dat geld?

groetjes.

De Meade LXD75 is vanaf maandag in de aanbieding bij de Lidl, jawel!
    Deze kost daar 599 euro en is zijn geld zeker waard.

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4538
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

bedankt

Kun je met telescopen van die prijsklasse planeten zoals Jupiter en Saturnus al duidelijk herkennen?

Commentaar

Origineel geplaatst door Johan2
        bedankt

Kun je met telescopen van die prijsklasse planeten zoals Jupiter en Saturnus al duidelijk herkennen?
        Niet alleen herkennen - ook vele details zijn zichtbaar.

Met die Lidl-telescoop neem je natuurlijk een risico; Lidl is Robtics niet, he. Je kunt natuurlijk hopen dat je een goede LXD75 krijgt, en als-ie het niet doet alles teruggeven - eens die het doen blijven die monteringen het natuurlijk meestal doen - maar veel service voor reparaties onder garantie moet je niet gaan verwachten, en ook niet veel uitleg.

Je kunt ook minder geld investeren in een montering en meer in apertuur, en dan kun je daarvoor al ruimschoots een 200mm Dob voor krijgen, die je nog betere beelden geeft maar wat minder comfort (je moet nl. die planeten constant terug in het midden van het beeld centreren, maar met vergrotingen onder de 300x vind ik dat zelfs niet zo irriterend als de Dob goed beweegt). Je kunt bij Telescope Service zelfs een 10"er krijgen voor dat geld.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Er staat op dit forum Te Koop/ gezocht. Hier moet je even kijken naar webwinkels. Hier staan sites op waar je 2e hands kunt kopen. Maar ook webwinkels.

Op de http://www.teleskope-service.de staat een deze dob te koop.
          Opening 250mm
          Brandweite 1200 mm
          1 kelner ocuair 32mm
          Voor Ä448,-
          Maar kijk zelf maar even, staan ook wel leuke newtons te koop
          http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... tm#GSD250E
          "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... tm#GSD250E

Staan wel een paar leuke dob's te koop. Maar ook newton's die leuk zijn en binnen jouw budget passen.
            "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Een bijv. 100mm refractor (lenzenkijker) is ook een goede optie. Bijvoorbeeld een Celestron of nog beter de TAL 100mm refractor. Voor 450 euro geheel compleet te koop bij Optiek van Grootven in BelgiŽ. Een heel goede refractor met een Carl Zeiss objectief. Met name geschikt voor planeten, dubbel sterren, sterrenhopen e.d.

http://www.grootven.be/showpage.asp?pageid=TAL#TABEL_9

Als je meer voor deep sky (nevels e.d.) gaat is een Newton of Dobson (zie hierboven) een prima alternatief.
              Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Origineel geplaatst door cjboer
                Een bijv. 100mm refractor (lenzenkijker) is ook een goede optie. Bijvoorbeeld een Celestron of nog beter de TAL 100mm refractor. Voor 450 euro geheel compleet te koop bij Optiek van Grootven in BelgiŽ. Een heel goede refractor met een Carl Zeiss objectief. Met name geschikt voor planeten, dubbel sterren, sterrenhopen e.d.

http://www.grootven.be/showpage.asp?pageid=TAL#TABEL_9

Als je meer voor deep sky (nevels e.d.) gaat is een Newton of Dobson (zie hierboven) een prima alternatief.
                Wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen een refractor en een spiegelkijker of newton.
                Ik woon terouwens in BelgiŽ, weet jij waar die winkel ergens is?

Commentaar

- Refractor breekt het licht, en daardoor ontstaan kleurfouten
                  - Een Spiegelkijker heeft een centrale obstructie in de lichtweg
                  - Refractors zijn duurder in verhouding
                  - Spiegelkijkers dienen met de tijd gecollimeerd te worden
                  - Spiegelkijkers hebben afkoeltijd nodig

Volgens mij heb ik zo wel de belangrijkste? Het is een kwestie van wat je belangrijker vind bij de aanschaf.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                    - Refractor breekt het licht, en daardoor ontstaan kleurfouten
                    - Een Spiegelkijker heeft een centrale obstructie in de lichtweg
                    - Refractors zijn duurder in verhouding
                    - Spiegelkijkers dienen met de tijd gecollimeerd te worden
                    - Spiegelkijkers hebben afkoeltijd nodig

Volgens mij heb ik zo wel de belangrijkste? Het is een kwestie van wat je belangrijker vind bij de aanschaf.
                    -spiegelkijkers hebben coma
                    -refractors geven mooiere sterren weer (kleine speldeprikjes ipv van stipjes)
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Allemaal in meer of mindere mate waar, maar het belangrijkste verschil is toch echt dat een refractor een beeld vormt met behulp van lenzen, en een reflector met behulp van spiegels.

,xtG
                      .tsooJ
                      Ich bin ein Kollaser.
                      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Johan2
                        Wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen een refractor en een spiegelkijker of newton.
                        Dat gaat ons ver leiden. Laat ons gewoon zeggen dat een refractor meestal (veel) minder apertuur geeft voor een bepaald budget, maar optisch, mechanisch en praktisch een aantal voordelen heeft (en een aantal nadelen, tenzij het een hele dure zogenaamde "apochromatische" refraktor is, of de tube heel onhandig lang wordt gemaakt).

Een kleine refraktor is sneller inzetbaar dan een grotere reflector en levert meestal esthetisch iets mooiere beelden, maar met veel minder detail, en vangt minder licht (waardoor je hele zwakke voorwerpen niet zo goed kunt zien, althans voor kleine zwakke voorwerpen die wat vergroting vergen).

In onderhoud is die iets makkelijker.

De kijkhouding is helemaal anders - in refractoren kijk je achteraan de lenzenkijker (net zoals in zogenaamde Cassegrain-reflectoren). In Newton-reflectoren is het oculair vooraan en opzij. Daarom vind je ene refractor altijd op een drievoet en een Netwon-telescoop niet altijd - bij die laatsten bestaat er een goedkope en erg stabiele montering (de zogenaamde "Dob") waarbij de spiegel erg dicht bij de grond blijft.

Ik woon terouwens [sic] in BelgiŽ, weet jij waar die winkel ergens is?
                        Aartselaar.

Verkoopt die Meade LXD75 150mm kijker van de Lidl trouwens ook, maar voor Ä800 en niet Ä599.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                        X