Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

scriptie Christina en Orissa 15 cm Newtontelescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

scriptie Christina en Orissa 15 cm Newtontelescoop

Hallo allemaal,

Wij zijn Christina en Orissa van het Gymnasium Sorghvliet in Den Haag. Wij zitten in ons examenjaar en zijn bezig met een scriptie over de telescoop. dit topic is bedoeld om jullie op de hoogte te houden van onze vorderingen.

Een paar maanden geleden zijn wij dus begonnen aan ons onderwerp. via via zijn wij in contact gekomen met Jeanpierre Grootaert van de Universiteit van Gent, die ons een 15 cm newtontelescoop heeft gestuurd. Het doel van onze scriptie is om een 15 cm newtontelescoop zelf te bouwen en verslag te doen van de bouw en waarnemingen te doen met onze telescoop. Onderdeel van onze scriptie is ook om een stuk te schrijven over de ontstaansgeschiedenis van de telescoop en welke soorten er zijn.
    We zijn al bijna klaar met het in elkaar zetten van de telescoop die ons is toegestuurd. De foto's ervan zullen we zsm posten

Leuk zeg, kom binnenkort met de telescoop waarnemen op een starparty in de buurt. Zie het onderdeel starparties op het astroforum.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Welkom op het forum!
      Waarom hebben jullie zo specifiek dit onderwerp Gekozen? Hadden jullie al iets met de sterrenkunde?
      Jullie schrijven dat Jeanpierre jullie een telescoop heeft toegestuurd maar ook dat jullie er een gaan maken. Hoe moeten we dat zien: gaan jullie er een telescoop nabouwen op basis van de telescoop van Jeanpierre?We zijn natuurlijk erg benieuwd naar al de resultaten. Leuk dat jullie dat met ons willen delen.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ga ook zeker bij de winkel van Robtics langs, bij jullie in de buurt. Daar zie je vele types telescopen, en zij leggen dan de verschillen goed uit.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Gegroet dames !
          Voor de duidelijkheid; jullie zijn zelfs via Robtics bij mij terechtgekomen hé :-)

@ iedereen: de telescopen werden in onderdelen naar hen verstuurd. Het is de bedoeling om ondermeer de boel te re-monteren of stukken na te maken en alles goed te leren kennen.

Nu is het ook zo dat ikzelf een voorwaarde stel; de werkgroep kijkerbouw VSRUG verleent belangeloos alle medewerking aan schoolprojecten in Nederland die met sterrenkunde te maken hebben. Maar; dan moet het project wel te volgen zijn op dit forum.Dit is mijn persoonlijke voorwaarde Goed voor iedereen dacht ik.

jp
          Last bewerkt door jeanpierre; 18-11-12, 20:10.
          Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Leuk, een scriptie over de telescoop. Vergeet vooral niet de belangrijke rol die Nederland heeft gespeeld in de ontstaansgeschiedenis van de telescoop: Hans Lippershey, Zacharias Jansen en Christiaan Huygens (ontwerper van het Huygens-oculair).
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

de werkgroep kijkerbouw VSRUG verleent belangeloos alle medewerking aan schoolprojecten in Nederland die met sterrenkunde te maken hebben. Maar; dan moet het project wel te volgen zijn op dit forum.Dit is mijn persoonlijke voorwaarde Goed voor iedereen dacht ik.
              Top actie Jean Pierre!

Commentaar

was trouwens ook het geval bij Sjoerd en Casper uit Lochem ( 15 cm spiegelslijpers)
                was hier toch een mooie hit :-)

jp

Commentaar

foto's

Hier zijn een aantal foto's van onze telescoop en een aantal foto's toen we bezig waren met het in elkaar zetten van de telescoop.Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20121105155024.jpg views: 1 grootte: 193,5 KB id: 1056864
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20121105155046.jpg views: 1 grootte: 201,2 KB id: 1056865
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20121105160417.jpg views: 1 grootte: 200,1 KB id: 1056866
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20121105160914.jpg views: 1 grootte: 168,3 KB id: 1056867

Commentaar

bouwpakket keurig geassembleerd :-)
                    is er ook een dobsonbak of zo ? of andere montering ?

jp

Commentaar

Heel netjes, binnenkort lekker testen op de orionnevel en Jupiter!

Commentaar

Grote klasse dames! Leuk dat er vanuit het middelbaar onderwijs interesse is in ons hobby/vakgebied. Hopen op mooi weer - en ik denk dat het uitlijnen van het optische systeem ook een interessant deel van het verslag gaat worden.

Begin volgend jaar gaan leerlingen van het Haganum gymnasium een rondleiding krijgen op sterrenwacht Rijswijk - wellicht nieuwe aanwas voor later.....
                        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Dat is nu de bedoeling van onze schoolprojecten ; nieuwe 'generatie' aantrekken !
                          Christina en Orissa maken ook deel uit van onze schoolprojecten die wij begeleiden.
                          die twee dames zijn goed bezig !!

jp

Commentaar

Jean-Pierre, jouw enthousiasme is ook aanstekelijk. Laten we de latente nieuwsgierigheid in de mens prikkelen zou ik zeggen. Initiatieven genoeg, vanuit mijn regio/belevingswereld kan ik een aantal zo uit mijn mouw schudden:
                            - Jij in Gent;
                            - Andre Van Der Hoeven met zijn contacten in het onderwijs en publicatie drive;
                            - Sterrenwacht Leiden - als traditionele publiekstrekker
                            - Sterrenwacht Halley - door een groeiend aantal enthousiastelingen en leuke faciliteiten fiks op de kaart gezet
                            - Amersfoort Schothorst - met haar publieke evenementen
                            - "Mijn" sterrenwacht Rijswijk, waarbij van elke bezoeker van het gezicht is af te lezen: "Huh? Een sterrenwacht in mijn stad?"
                            - De koepel - onderschat niet hun belang als "point d' entree" voor mensen die onbekend zijn met onze hobby en community
                            - Evenementen zoals zonnekijken op de worp in Deventer

Facebook helpt daarbij enorm - en ik ben er van overtuigd dat mensen nu anders leren met internet en mobiele devices, maarrrrr: het begint bij enthousiastelingen
                            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

zo is het.....als we met zijn allen deze hobby blijven promoten wacht deze een mooie toekomst !!!

jp

Commentaar

Werken...
                              X