Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NEQ6 en Robtics Foto-Newton 8 inch (20cm) F4 telescoop OTA

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NEQ6 en Robtics Foto-Newton 8 inch (20cm) F4 telescoop OTA

Om maar meteen met de deur in huis te vallen.

Wil al een tijdje aan Astrofotografie gaan doen.
    En heb de volgende samenstelling gevonden:

Sky-watcher NEQ6 Pro

Robtics Foto-Newton 8 inch (20cm) F4 telescoop OTA

dit samen met een

Canon 600D

Hier zou dan ook nog een volgcamera bijkomen en wil de focuser op den duur willen vervangen voor een
    Moonlite auto focuser.

Zou dit een goede keuze zijn?
    Ben al een tijdje aan het speuren en kom hier op uit, kwa montering zit ik wel goed voor
    astrofotografie denk ik,
    maar het is meer de kijker waar ik niet helemaal uit kom.
    Ben meer van de deep sky maar wil ook graag planeten willen fotograferen.
    Ook visueel wil ik er mee uit de voeten kunnen.

wie heeft tips en suggesties en of opmerkingen over dit verhaal?
    Ik hoor het graag.

Alvast bedankt.

Dodo
    Last bewerkt door Dodo; 18-11-12, 19:27.
    Bresser Pluto 114/500 EQ-SKY + Bresser RA Volgmotor + Bresser/Meade Electronische PC Oculair (1,25 inch)

Heb je ervaring met collimeren? F4 is veel moeilijker dan F5. Coma corrector is in beide systemen wenselijk/zeker in de F4 noodzakelijk. Verder goede allround keuze.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
      Heb je ervaring met collimeren? F4 is veel moeilijker dan F5. Coma corrector is in beide systemen wenselijk/zeker in de F4 noodzakelijk. Verder goede allround keuze.
      Bedankt voor je reactie

Ik heb nog niet veel ervaring maar daar werk ik nog steeds aan.
      Heb op het moment een bresser pluto 114/500 das een F4
      Hij is niet vergelijken maar een F4 is een F4 of zie ik dat verkeerd?
      Wat voor coma corrector moet ik dan aan denken en waar dient deze nou voor? Hoor zoveel verhalen daar over.
      Bresser Pluto 114/500 EQ-SKY + Bresser RA Volgmotor + Bresser/Meade Electronische PC Oculair (1,25 inch)

Commentaar

F4.38. Visueel collimeren valt nog wel mee. Astrofotografisch luistert veel nauwer.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Houd je ook rekening met de:
          -Guiding scope/OAG
          -Guiding camera
          -Coma corrector
          -Adapters
          -Bahtinov
          -Software
          Zijn allemaal van die kleine dingetjes die er ook nog bij moeten en ook "wat" geld kosten, dat het niet uiteindelijk 2x zo duur uitvalt als je gedacht had.

Verder lijkt het me een goede montering/ota combinatie, daar kan je mooie resultaten mee binnenhalen en ook goed visueel.
          Ook de moonlite is een grote aanrader, ik heb hem zelf ook, helaas nog maar weinig kunnen gebruiken maar ik ben er al helemaal weg van!

Gr
          Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

Mooie allround startset. Met een barlow kun je goede planeetopnames maken en verder is deze telescoop ook goed geschikt voor deepsky. De EQ6 werkt ook erg goed en is goed aan te sturen met software (EQMOD).

Commentaar

Ik ben me bewust van een guiding scope met camera:
              heeft iemand nog goede suggesties?

Is een Bahtinov filter noodzakelijk? Kan toch ook via laptop focussen
              Zie ik dit verkeerd corrigeer me aub.

En wat voor coma corrector.
              Kan iemand mij precies uitleggen wat het doet waar hij voor dient en wat het resultaat is met en zonder.
              ben op dit gebied nog een groentje

Commentaar

F4.38. Visueel collimeren valt nog wel mee. Astrofotografisch luistert veel nauwer.
                Dus kwa collimeren raad jij mij eerder een F5 aan?
                Maar ik kan het toch ook leren om een F4 goed te kunnen collimeren
                Ik denk dat ik voor astrofotografie beter een F4 kan aanschaffen dan een F5. Toch?

Commentaar

Dus kwa collimeren raad jij mij eerder een F5 aan?
                  Spreek eerst maar eens met mensen die een F4 fotografisch hebben gecollimeerd. Je moet ook zeker een F4 hebben die mechanisch (focuser/buis) deze collimatie onder een groot aantal hoeken vast kan houden, daar zit hem vaak de kneep. Collimeren in 1 positie is te doen, maar of de OTA deze collimatie over een hele avond (lees volgend over de hemel heen) kan vasthouden, is een 2e. Ik heb een F5 en heb al moeite genoeg om daarmee de collimatie over 1 avond vast te houden.....
                  Tenzij het een Takahashi E300 F3.8 astrograph is natuurlijk.......

Commentaar

Spreek eerst maar eens met mensen die een F4 fotografisch hebben gecollimeerd. Je moet ook zeker een F4 hebben die mechanisch (focuser/buis) deze collimatie onder een groot aantal hoeken vast kan houden, daar zit hem vaak de kneep. Collimeren in 1 positie is te doen, maar of de OTA deze collimatie over een hele avond (lees volgend over de hemel heen) kan vasthouden, is een 2e. Ik heb een F5 en heb al moeite genoeg om daarmee de collimatie over 1 avond vast te houden.....

Wat jij mij nou vertelt heb ik niet bij stil gestaan
                    "zeker een F4 hebben die mechanisch (focuser/buis) deze collimatie onder een groot aantal hoeken vast kan houden, daar zit hem vaak de kneep. Collimeren in 1 positie is te doen"

Dan rijst de vraag: waarom zo de OTA dat niet kunnen?
                    Daarom
                    Ik zal het gaan lezen, thanks voor de tip.

Commentaar

Elk mechanisch systeem heeft speling, de focuser, maar ook de OTA zelf. Mijn ervaring is, dat de Chinese systemen dunne buizen hebben, die enige -flex- vertonen onder diverse hoeken. Ook kantelen de goedkopere focusers iets onder het gewicht van een (zware) astrocamera. Met een DSLR gaat het nog (300g), maar als je er een echte gekoelde astrocamera aanhangt (lees: 1200 gram) wordt het een ander verhaal. Door het minuscuul kantelen van de focuser (onder het gewicht van de zware camera) verloopt de collimatie aanzienlijk (en neemt de coma dientengevolge toe.....).
                      Een F6 systeem is misschien minder snel, maar heeft hier natuurlijk veel minder last van dan een F4 systeem. Zoals gezegd, ik heb al grote moeite om een F5 systeem binnen de collimatie te houden met een 1200gram camera, laat staan een F4 systeem.........

Commentaar

Naschrift: beter een scherpe goed gecollimeerde, weinig fotonen astrofoto met een F7 systeem, dan een onscherpe, slecht gecollimeerde overbelichte foto met een F4 (of lager) systeem.......

Commentaar

"volgend over de hemel heen"

Waar kan ik dit vinden? is het een boek of ergens als pdf ofzo?

Commentaar

Ehhh, dat is een dialectische uitdrukking die ik terplekke heb verzonnen.......

Commentaar

Ehhh, dat is een dialectische uitdrukking die ik terplekke heb verzonnen.......
                              Hahaha ja dat kan natuurlijk ook.
                              Nou ik denk zal een ff wat info gaan lezen over dit onderwerp.
                              Mis!!
                              Haha
                              Vond hem wel goed. :-)

Commentaar

Werken...
                              X