Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Celestron C8 XLT voor astrofotografie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Celestron C8 XLT voor astrofotografie?

Sinds enige tijd ben ik in bezit van een HEQ5 Synscan goto en hierop heb ik mometeel een Bresser Skylux gemonteerd
    Omdat ik nog niet precies weet wat ik wil ben ik opzoek naar een "alles"kunner, zodiende kwam ik uit op en celeston C8. Vereiste is wel dat deze geschikt moet zijn voor fotografie.

Bij de Newtons zag ik dat het wel handig is om een fijnere scherpstelling, 1:10, te hebben. Bij de catadioptrische kijkers zie ik dit niet, of mis ik nu iets?

Op deze site, zie link, zie ik dat een Reflector minder geschikt is voor fotografie, zie tabel halverwege.
    http://www.telescoop-expert.nl/custo...graintelescoop
    Kan iemand mij vertellen waarom dit is, omdat deze groot is en daardoor onstabiel is i.v.m. wind???

Zoals gezegd heb ik nu een C8 geslecteerd om mee te beginnen. Wat mag een goede tweedehands Celestron C8 XLT kosten?

RolandV, verkoopt er een C8XLT voor 475 euro dacht ik. Ik kan hem niet vinden, dus zeker weet ik het niet, kan al verkocht zijn

Ik weet niet hoe het astrofotografisch zit met deze telescoop.

Ik weet wel dat er standaard geen 10:1 focuser opzit. Er zit achterop een stelschroef waarmee je focust. Klik! Rechts zie je de zwarte knop met oranje ring er omheen dat is de standaard focuser. Zelf heb ik nog geen problemen gehad met het vangen van wind met mijn C9,25 maar een grote newton heeft daar wel degelijk last van.

Casper
    Last bewerkt door Baxstar; 09-11-12, 17:06.
    Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Astrofotografie door een C8 is geen sinecure, vanwege het lange brandpunt (2 meter) en hoofspiegelfocussering. Vaak zit er enige speling in de focusseerknop; dit maakt nauwkeurig scherpstellen lastig. Hoofdspiegelfocussering heeft verder als nadeel dat er spiegelkanteling (mirror flop/shift) kan optreden wanneer de telescoop tijdens het belichten langs de hemel beweegt. Het nadeel van een allrounder is dat het nergens in uitblinkt.

De beste kijkers om de eerste schreden in deepsky-astrofotografie te zetten zijn een compacte 6 tot 10 cm apochromaat of een lichtsterkte Newtonkijker met een opening van 15 of 20 cm.
      Last bewerkt door Maurice Toet; 09-11-12, 17:32.
      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Ik deel deze mening. De C8 is minder geschikt voor deepsky fotografie. Ik zou deze zeker niet kiezen.
        Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Idem. Voor visueel gebruik is de C8 inderdaad een echt alround instrument.
          Voor fotografie van maan en planeten ook goed bruikbaar. Scherpstellen is kritisch maar goed te doen.
          Voor deepsky zou ik echt iets anders kiezen.
          "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Ik ondersteun Maurice en Marco - NIET doen. Het makkelijkst is een kleine APO met een brandpuntsafstand van 400..600 mm. met 2000mm vind je de weg daarboven niet,de de mooiere nevels niet volledig in beeld krijger, guiding en poolafstelling is rete kritisch, en de C8 geeft -correctoren ten spijt- lang niet zo'n mooi beeld. En je kan nog eens 4 keer zo lang belichten als een met gemiddelde APO.
            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

In eerste instantie had ik ook een 15-20 cm Newton geselecteerd, zo groot mogelijk i.c.m. HEQ5. Maar omdat de C8 lekker compact is en toch best veel kan ben ik gaan twijvelen.
              Maar ik snap de tabel in eerder geplaatsde link nog steeds niet, onderbouwing ontbreekt ook. Waarom zou een reflector niet goed geschikt zijn voor astrofotografie?

Commentaar

Je zou die vraag eigenlijk aan telescoop-expert moeten stellen. Zij zijn degenen die dat beweren.

Maar het klopt dus niet.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ja klopt, ik zou het eigenlijk aan telescoop-expert.nl moeten vragen, maar op deze mannier komt het antwoord sneller

Tot zover deze afslag richting de C8... Ik ga weer verder met het oorspronkelijke idee, een 15-20 cm Newton. Gezien mijn montering, HEQ5, en fotografie ambitie kan ik denk ik beter een 15cm kopen. Iemand nog tips voor de tweedehands markt? Anders wordt het waarschijnlijk een Robtics 15 cm Newton:
                  http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=3677

Commentaar

Maar dat staat er toch ook niet? De APO krijgt 2 sterren, wat 'goed' betekent. Een achromaat is niet geschikt vanwege de kleurfouten die je hebt doordat de focus voor verschillende kleuren niet op 1 punt zitten.
                    Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
                    Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Ik zou gewoon fijn met die newton aan de slag gaan. Astrofotografie met een C8 ga je niet blij van worden. En ik zou me beperken tot winkels als Robtics en Telescope-Service (Duitsland). Je moet natuurlijk zelf bepalen wat je gaan doen, het zijn maar tips.

Commentaar

I.t.t. Wat de naam suggereert, vinden de meer ervaren leden van dit forum de "telekoop expert" nou bepaalt geen adres waar ze verstand van zaken hebben, maar meer een verzameling van halve waarheden en reclame praatjes.
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door nikao Bekijk bericht
                          Maar dat staat er toch ook niet? De APO krijgt 2 sterren, wat 'goed' betekent. Een achromaat is niet geschikt vanwege de kleurfouten die je hebt doordat de focus voor verschillende kleuren niet op 1 punt zitten.
                          Ik had het ook niet over de APO, ik heb het over de Reflector 150-600mm welke slechts 1 ster krijgt. Wat ik dus niet begrijp.
                          Maar is allemaal niet meer relevant, mijn keus is nu definitief gevallen op een 15cm Newton, zie ook deze discussie:
                          http://www.astroforum.nl/showthread....tografie/page4

Commentaar

Misschien dat ze het alleen over webcammen hebben. Dat is ook astrofotografie, en dan is een grote kijker met een grote brandpuntslegte precies wat je wilt hebben. SCT's en makjes hebben dat, kleine reflectoren en apo's niet. Hele grote reflectoren, Newtons, staan meestal niet op een volgende montering en dan zijn ze niet geschikt.
                            Last bewerkt door svdwal; 09-11-12, 22:02.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Maar een 150/750 met een 5x Powermate heeft dan weer wl veel brandpuntsafstand, natuurlijk...
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X