Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie fout 1B veroorzaakt door helical focusser?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimatie fout 1B veroorzaakt door helical focusser?

Ik ben in het bezit van een dobson met KineOptics HC2 helical focusser. Toen de dobson geleverd werd (door Michael van Sumerian optics) werd mij verteld dat de focusser maar weinig 'wiebelde'. Dit zijn niet zijn exacte woorden maar ik weet het even niet anders te zeggen.

Met wiebelen bedoel ik eigenlijk dat de optische as tijdens het draaien aan de focus buis ook een beetje draait of kantelt. Dit kan je goed zien tijdens het collimeren met een laser. Zie foto's beneden.

Foto 1 (beetje uit focus) laat het licht puntje van de laser mooi in het midden van de cirkel zien.
    Alleen als je dus aan de focusser draait dan zie je dat het lichtpuntje mee draait en een cirkeltje maakt van een paar millimeter in diameter (van midden centrum markering naar rand - zie foto 2).

Hier schrok ik in eerste instantie wel van want ik had een hoop geld uitgegeven (oa aan collimatie middelen) en had me nooit gerealiseerd dat de helical focusser (een relatief goedkoop onderdeel) dit probleem kon hebben. Ben toen op zoek gegaan naar een eventuele vervanger (Moonlite) maar dat betekende meer uitgaven en had meer gewicht. Twee dingen die ik juist wilde vermijden.

Ben ook gaan onderzoeken wat dit nu precies voor de beeld kwaliteit zou kunnen betekenen en kwam zo weer op de website van Jan van Gastel uit (zie: http://members.ziggo.nl/jhm.vangaste...htm#collimeren). Hier heb ik ook heel veel informatie kunnen vinden toen ik net begon met mijn eerste elfje. Bedankt nog Jan.

En nu dacht ik te begrijpen dat deze fout een van type 1B is en niet zo heel verschrikkelijk wat betreft nadelig voor beeldkwaliteit. Dit vermoeden werd gesterkt toen ik de TuBlug eens gebruikte en aan de focusser draaide. Ik kon zien dat de schaduw van de centrum markering netjes op zijn plek bleef (foto 3) terwijl een lichtpunt een gelijksoortig cirkeltje draaide als te zien was op de hoofdspiegel (te zien op foto 2).

Nu is eigenlijk mijn vraag klopt dit? Is dit een fout van het type 1B? (ik hoop het )
    En als de stip op de hoofdspiegel een cirkel draait van zeg 5mm in diameter valt dit dan binnen de toleranties (ik heb een 10 inch hoofdspiegel)?
    Voeg bestanden toe
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Hier is foto 3 want het was onmogelijk om de bijlagen in goede volgorde te plaatsen als ik ze alle drie tegelijk wilde plaatsen.

Oh je dit lichtpuntje is te zien omdat ik de 1mm pinhole opzet stuk van de laser gebruik. Als ik deze eraf haal zie ik een meer egaal verlicht vlak met daarin de midden markering. Maar maakt voor de collimatie volgens mij verder niet uit (met of zinder opzetstuk).
    Voeg bestanden toe

Commentaar

Origineel geplaatst door borix Bekijk bericht
      Ik kon zien dat de schaduw van de centrum markering netjes op zijn plek bleef (foto 3) terwijl een lichtpunt een gelijksoortig cirkeltje draaide als te zien was op de hoofdspiegel (te zien op foto 2).
      Dat zou inderdaad aan je focuser kunnen liggen, maar het lijkt me bij gebruik van een HC-2 waarschijnlijker dat je lasercollimator zélf niet goed uitgelijnd is (of niet helemaal lekker in de focuser zit).
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dat hoop ik niet want ik heb een niet goedkope Howie glatter laser collimator. Michael vertelde me ook dat hij dit wel meer had gezien maar dat het bij mijn versie wel meeviel.

Ik weet niet hoe hij dit getest heeft maar in mijn geval kan het wel liggen aan mijn 2 inch naar 1.25 inch adapter die misschien niet 100% perfect aansluit. Maar op gevoel zit dit allemaal wel strak (zegt natuurlijk niets over of het recht zit).

Maar ben dus heel benieuwd wat anderen hierover zeggen.

Commentaar

Origineel geplaatst door borix Bekijk bericht
          in mijn geval kan het wel liggen aan mijn 2 inch naar 1.25 inch adapter die misschien niet 100% perfect aansluit.
          Dat zou ook heel goed kunnen!

De HC-2 gebruikt geen klemring om de adapter vast te zetten. Het kan daardoor makkelijk gebeuren dat je adapter aan één kant heel iets omhoog duwt als je het klemmoertje aandraait. Dat kun je misschien met het het blote oog al zien. Je kan ook proberen om te kijken of de stip zich verplaatst op het moment dat je de klemmoertjes aandraait (er vanuit gaande dat je de collimator met de hand al goed recht tegen de focuser aanduwt).

Dit kan zowel bij de 1.25" adapter in de HC-2 gebeuren als bij de lasercollimator in de adapter.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De fout is inderdaad type 1B.

Die Howie Glatters zijn best goed maar ook zwaar, en meestal is dit een effect die het resultaat is van het doorhangen van die HG (zeker in een TuBlug en in een wat losse 2"-1,25" adapter) terwijl je alles vastzet.

De zwakke schakel is meestal de 2"-1,25" adapter. Als je iemand kent met een 2" TuBLUG en ditto HG kun je het natuurlijk uittesten (ik heb dat maar ik woon in Boechout in België.) Wat je ook kunt doen is de constructie even uit de schommeldoos halen en neerleggen met de oculairhouder recht naar boven , dan heb je meestalminder kantelen als je de HG+adapter er zo in zet en klemt.

Ik heb zelf een HC-2 gehad en de as ervan is erg stabiel. Aan de HC-2 ligt het denk ik niet (wel goed zorgen dat het witte teflon bolletje goed tegen de oculairhouderbuis aanzit met de nylon bout!)

Een goede raad: eerst de HG vertikaal in de adapter, goed klemmen, en dan pas de adapter in de oculairhouder (en terwijl je 'm vastzet ook goed de schouders van de adapter en de HG tegen elkaar aandrukken door met één hand de ring van de HC-2 vast te nemen en in de andere adapter+HG.)

Voor het gebruik van de BLUG kun je beter die 'aperture stop' erafhalen, want enkel dan ligt de HG perfect goed klem eens je het boeltje horizontaal brengt. Wederom: eerst de HG vertikaal in de BLUG, dan vertikaal in de adapter, en pas dan horizontaal brengen.
            Last bewerkt door sixela; 09-11-12, 16:58.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Was je HG nu maar 2"

Wellicht kun je die van iemand lenen om de klemring als oorzaak uit te sluiten.

Of heb je van HG ook een 2" verloopstuk erbij gekocht?
              Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Bedankt voor alle informatie. Ik heb alles in 1,25 inch formaat en het lenen van een 2 inch HG zal niet zo snel mogelijk zijn (ben (nog) niet zo sociaal op astronomie vlak ).

Belangrijk voor mij om te weten is is dat het fout type 1B is (welke als ik het goed begrijp niet zo erg het beeld verslechterd) en dat ik ws nog wat kan verbeteren met die adapter. Bv dmv zo'n 1.25 naar 2 inch adapter die ook centreert?

Mmh... had misschien gelijk zo'n parallizer erbij moeten kopen voor een paar tientjes. Maar was toen de tijd nog niet zo geïnformeerd over deze stof. @MichelB: bedoelde je deze 2' verloopstuk?
                Last bewerkt door borix; 09-11-12, 17:08.

Commentaar

Als ik mij niet vergis kun je ook een HG lasercollimator kopen die geschikt is voor zowel 1.25" als 2", dat gaat dan dmv een verloopstuk lijkt mij.

Overigens kan de collimatie dan wel correcter worden bepaald, maar wanneer je 1.25" oculairen gebruikt in de adapter die je nu hebt schiet je er nog weinig mee op.
                  Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Centreren is het probleem niet, het is een probleem van kanteling (op het moment dat je alles vastmaakt zit het wat scheef en als je dan draait...). Dus die spullen met rubber om zaken te 'centreren' zijn daar niet goed voor (om nog te zwijgen van het feit dat het probleem vaak het kantelen is van de adapter in de HC-2, en de HC2 heeft geen centrerende klemming). Daarom heet de Parallizer ook 'Parallizer' en niet 'Centrer' ;-).

DE beste 2"-1,25" adapter is de Howie Glatter Parallizer, maar die kost dan ook stukken van mensen. Daarna komen (van degene die ik ken) die van Starlight Instrument (even duur) en Baader (de Baader T2-#15, bijvoorbeeld).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door MichelB Bekijk bericht
                      Als ik mij niet vergis kun je ook een HG lasercollimator kopen die geschikt is voor zowel 1.25" als 2", dat gaat dan dmv een verloopstuk lijkt mij.
                      Dat is niet met een verloopstuk, het is gewoon een collimator met eerst een 1,25" cylinder en dan verder een stuk 2" cylinder.

Overigens kan de collimatie dan wel correcter worden bepaald, maar wanneer je 1.25" oculairen gebruikt in de adapter die je nu hebt schiet je er nog weinig mee op.
                      Dat is niet zo'n probleem, want oculairs zijn een pak minder zwaar en lang dan een HG, en dus wat makkelijker ongekanteld vast te zetten.

Da's het goede aan HGs: die dingen leggen mechanische zwakheden bloot, veel meer dan wat je erna gebruikt (behalve als je met cameratreinen werkt, want die zijn net even zwaar als een HG). Het is natuurlijk ook het frustrerende eraan.
                      Last bewerkt door sixela; 09-11-12, 18:04.

Commentaar

Tussen haakjes, Borix, als je 't niet ongekanteld krijgt is het leuke dat je dan als je met de HC-2 draait je makkelijk de laserpunt een cirkeltje
                        laat beschrijven, en dan is het de bedoeling om te collimeren zodat het midden van dat cirkeltje in het midden van de centrummarkering is.

Zo krijg je die 1B fout er toch nog uit zelfs met een scheve HG (als je geluk hebt dan kan je zelfs de cirkelvormige rand van het centrale gaatje van de markering als referentie gebruiken en net zo precies werken als met een rechte HG!)

Commentaar

Bedankt Alexis das een goeie tip en ga ik zeker eens proberen.

Ik ben iig veel meer te weten gekomen over collimeren en optische assen etc. dus was leuke oefening. Nu eens kijken of ik er iets aan kan verbeteren. Mmh... de boor in de HC-2 om 2 extra nylon boutjes aan te brengen... :roll: denk niet dat ik dat durf. Ik kan ook prima leven met deze 'fout' want ik heb nog niets negatiefs aan de beelden die de kijker oplevert vinden. Maar slaapt wel rustiger nu ik er meer over weet.

Commentaar

Niks boren in die HC2. Die is heel goed, maar ik vermoed dat je een al te korte 2"-1,25" adapter gebruikt die dus wat makkelijker kantelt dan de echte goede exemplaren. En als hij iets te nauw is gemaakt wordt het alleen maar erger. Maar soms ligt het ook aan de manier waarop je de zaken vastzet: om precies te zijn moet je de schouder van twee zaken die je vastzet hard tegen elkaar aandrukken terwijl je ze vastzet en moet je die stelvijzen _niet_ te hard gaan vastzetten.

Tussen haakjes, een 1B fout van 5mm over pakweg 1,2 meter geeft een brandvlak dat 0,2° gekanteld staat - dat ziet geen hond. Het maakt een niet gebalanceerde TuBLUG aflezing wat minder nauwkeurig° , maar met de TuBLUG op pakweg 7cm van de ideale plaats zou je een collimatiefout van 0,3mm introduceren, terwijl je collimatietolerantie ongeveer 2-3 millimeter is.

Niets om zich veel zorgen over te maken, tenzij je een comacorrector zou gaan gebruiken, en dan nog. Als je foto's gaat nemen met lange belichtingstijden ligt het anders maar dat ga je met een Dob toch niet doen.

Ik spoor net als jou zulke zaken op en ik elimineer ze graag omdat ze me irriteren, maar ik besef heel goed dat het eigenlijk haarkloverij is.

--
                            °(de TuBLUG-regeling van de hoofdspiegel is volledig ongevoelig voor die 1B-fout als het brandvlak net tussen de virtuele bron --ongeveer aan de laser-- en het afleesscherm zit; dat noemt men een gebalanceerde aflezing)
                            Last bewerkt door sixela; 09-11-12, 22:18.

Commentaar

Boren in de HC-2 was een gedachte die heel even door mijn hoofd schoot maar die ook weer snel wegging want ik denk dat ik me nog veel meer ellende op de hals haal als ik dat echt zou proberen. Heb ook de adapter eens goed bekeken en hij is inderdaad kort en zit erg ruim.

Ik ga dus op zoek naar een betere adapter om te zien of ik de speling er zo veel mogelijk uit kan krijgen.

Commentaar

Werken...
                              X