Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke astrofotografie kijker?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke astrofotografie kijker?

Na jaren bezig te zijn met mijn oude Bresser Galaxia (zowel visueel als fotografisch), heb ik het gehad met deze kijker.
    Niet alleen de optiek is van lage kwaliteit, maar zeker de focusser (een plastic rack and pinion) is niet gemaakt voor astrofotografie.
    Nu zou ik het graag bij een newton kijker houden. Ze koelen gemakkelijk af en er is amper risico voor dauw op de spiegel.
    Het probleem is dat ik twijfel tussen een 150mm f/5 newton, of een grotere 200mm f/5 newton.
    Mijn vraag is of deze laatste niet te zwaar zal zijn voor mijn montering (ik gebruik een lxd75 montering)?

Ik ben bereid er maximum 400 euro aan te besteden.
    Last bewerkt door vic; 06-11-12, 20:07.
    Skywatcher 150pds newton - Meade lxd75 mount - Canon EOS 450D - 9x50 finderscope - spc900nc webcam

Hier heb ik niet echt verstand van, maar wat je wel even moet aangeven is hoeveel je te besteden hebt. Want dan kan men ook nog andere dingen voorstellen

Casper
    Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Voor fotografie heb je beter een HEQ5 (dus nog zwaarder dan je LXD75) nodig voor een 150/750, dus laat het idee maar gerust varen om een 200mm Newtonkijker op die montering te zetten en te fotograferen.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoezo dan? Ik dacht dat een lxd75 ongeveer 10kg fotografisch kan dragen. Een 150/750 newton zit ruim onder dat, zelfs met camera en al.
        Overigens is mijn lxd75 gehypertuned door de vorige eigenaar en heb ik onlangs nog de wormwielen goed aangepast.
        Last bewerkt door vic; 06-11-12, 22:39.
        Skywatcher 150pds newton - Meade lxd75 mount - Canon EOS 450D - 9x50 finderscope - spc900nc webcam

Commentaar

Een LXD is niet veel zwaarder dan EQ5, ik werk met een 15 cm F 6.7 newton op een EQ5 en dat gaat net, kijker weegt 5 kg en het contragewicht ook dat is bij elkaar dus 10 kg.
          Een 20cm newton (heb ik ook gehad) weegt zeker 8 kg plus een contra gewicht van zeker ook 8 kg is 16 kg dus te zwaar.

Visueel luistert het wat minder nauw maar fotografisch heel nauw ik werk dan ook het liefst op mijn EQ5 met een 10cm F5 refractor voor deepsky en voor de maan en planeten met de 15cm newton.

Commentaar

Daarbij komt nog:
            - een 20 cm Newton vangt behoorlijk wat windvlaagjes
            - Je hebt bij al dit gewicht en windvangerij ook nog eens een brandpuntsafstand van 1000 mm.

Dus redeneer ook even terug:
            Met wat voor camera wil je fotograferen?
            Widefield of wil je echt die 1000mm gebruiken?
            Wil je ook waarnemen met de kijker?
            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Een LXD-75 komt overeen met een (N)EQ5 kwa draagkracht. Daar kan fotografisch perfect een 150mmF5 op (met evt. nog een guidescope).
              Voor een 200mmF5 adviseer ik een HEQ5pro. Daar kan dan nog een guidescope bij. Ik heb veel gefotografeerd met die combinatie en met strakke autoguiding kon ik makkelijk 20min belichten per frame.
              De HEQ5pro heeft nauwkeuriger stappenmotoren en loopt mechanisch mooier, dat komt de fotografische resultaten zeer ten goede.
              En het is bij fotografie zo: beter een goed resultaat met een kleine telescoop, dan een slecht resultaat met een grote telescoop.
              Ik heb pasgeleden een (N)EQ5 overgenomen van een forumlid die heeft geprobeerd te autoguiden met een 200mmF5 erop, dat viel zo tegen, dat hij toch is overgestapt naar een HEQ5pro. Daar is hij nu zeer tevreden over.
              Ik ben de NEQ5 aan het ombouwen met een PICgoto besturing en ga die dan gebruiken voor fotografie met telelenzen (of een kleine apo). Daar is ze perfect voor.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik ben het er mee eens dat een 200mm newton te veel zal wegen voor mijn mount.
                Het is inderdaad zo dat een HEQ5 pro beter is, maar met mijn mount haal ik met guiding ook 10 minuten per opname.
                En zoals Patrick al zei, kan mijn mount perfect een 150mm newton dragen met mijn dslr en guidescope.
                Nu vraag ik me wel af wat het verschil in belichtingstijd is tussen een F/8 en een F/5 systeem?

Commentaar

Als de respons lineair is, (8/5)^2 (of 2,5x). Voor het meer ingewikkelde antwoord ('hoeveel meer tijd heb ik nodig voor dezelfde signaal/ruisverhouding') moet je veel meer weten -- o.a. het relatieve belang van de verschillende types van ruis -- maar 2,5x meer is er meestal niet zo ver naast.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Op te-les-koop staat misschien wel een interessante optie voor je: http://www.te-les-koop.nl/BekijkAdve....php?key=12108
                    "Hello Spaceboy"

Commentaar

Bedankt, maar ik had hem al gezien. Het is inderdaad niet slecht, maar voorlopig heb ik het geld er niet voor. Het zal maar voor het eind van de winter worden.
                      Tenminste, als ik vakantiewerk kan vinden

Commentaar

De refractor blijft de (over-) grootvader van alle telescopen en voor breedbeeld astrofotografie nog altijd de beste keuze.
                        Hier een verslagje van de 130 mm triplet lenzenkijker beschikbaar in het "PhotoLine" gamma van TeleskopService in Putzbrunn/Solalinden - Duitsland:

http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=2800

Commentaar

Werken...
                        X