Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Toscano Truss RC's

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Toscano Truss RC's

Er verschijnen steeds meer kleinere truss RC's op de markt (met dank aan Marco?). De Ikharos was al een tijdje bekend, maar nu ben ik ook op Toscano gekomen. Heeft iemand ervaring met die laatste? Ziet er goed uit en redelijk 'betaalbaar'.

Haha! Als dat geen kopie is van mijn ontwerp dan weet ik t niet meer!!!!!
    Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Maken wel hun eigen optiek zo te zien. f9 is wel wat traag, dus dan zou je groter kunnen + reducer.

Commentaar

Die bestaan al een hele tijd en het truss design is niet iets dat jij ontwikkeld hebt he Marco :p

Ik zou idd niet kiezen voor dit ontwerp, ik ben meer en meer overtuigd van OO ODK's een ideale combinatie van snelheid en goed gecorrigeerd,
        nog betaalbaar en kan concurreren met de duurdere jongens, ook collimatie is vrij eenvoudig in vgl met de Chinese RC's wegens een focusser die los staat van de spiegelcel ...

Je hebt toch net een RC gekocht, al opzoek naar iets nieuws ...
        misschien kan Marco die van U ombouwen

Yves

Commentaar

Oh...vanaf 5000,- .... koopje!! (kan iemand mij uitleggen waarom RC kijkers als warme broodjes over de toonbank vliegen - oftewel: wat is er zo speciaal aan?)
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Kwam deze toevallig tegen, was gewoon benieuwd. Truss heeft zo zijn voordelen. Collimatie van een chineese RC valt ook wel mee. Gebruik nu die focuserring van TS (focuser is dus los van de primaire te verstellen) en er is een Holografische Howie Glatter onderweg.

Commentaar

maar met die ring hangt nog steeds de hele zaak aan de spiegelcel wat gewoon een slecht ontwerp is, en als de imaging train niet te zwaar is valt het wel mee,
              zo niet kan dat wel wat spanningen veroorzaken, nu denk ik wel dat dat meevalt met een QSI die is niet zo zwaar ...

Commentaar

@Erik
                Even van Wikipedia gejat:
                A Ritchey–Chrétien telescope (or RCT) is a specialized Cassegrain telescope that has a hyperbolic primary mirror and a hyperbolic secondary mirror designed to eliminate optical errors (coma). They have large field of view free of optical errors compared to a more conventional reflecting telescope configuration. Since the mid 20th century most large professional research telescopes have been Ritchey–Chrétien configurations.

Samengevat: strak beeld zonder fouten, op wat kromming na, wat met een flattener weer wel te beperken is.

Commentaar

Die bestaan al een hele tijd en het truss design is niet iets dat jij ontwikkeld hebt he Marco :razz:
                  Haha!
                  Dus.

Commentaar

@jjongmans: Maar ze zijn zo traaaaaaaaaag, en hebben vaak een brandpuntsafstand waarbij de resolutie hoger is (dus een lagere waarde heeft) dan de 2 boogseconden die hier in west-europa als gevolg van de atmosferische omstandigheden mogelijk is. Met jouw QSI zit je met een brandpuntsafstand van 1000 mm al ongeveer op 1 arcsec/pixel. Waarom dan toch een langer brandpunt genomen?
                    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Inderdaad traag, maar wel een stuk korter dan bijv. een newton en dus makkelijker te dragen op een montering, zeker met wind. Met een reducer is een RC net zo snel te krijgen, rond de f/5.3 (10"). Geen beeldfouten is ook fijn natuurlijk. Mocht de seeing goed zijn, de mogelijkheid hebben om wel verder te gaan, zeker voor het 'kleinere' spul.

Commentaar

Origineel geplaatst door dieseltijger Bekijk bericht
                        (kan iemand mij uitleggen waarom RC kijkers als warme broodjes over de toonbank vliegen - oftewel: wat is er zo speciaal aan?)
                        Mode? Hubble is ook een RCT, dus als ik foto's als Hubble wil maken dan moet ik ook een RCT hebben?
                        Last bewerkt door svdwal; 06-11-12, 16:48.
                        What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik denk dat het in zoverre mode is, dat dit design nu betaalbaar is geworden voor een simpele amateur. Een RC heeft, in mijn optiek uiteraard, een paar leuke voordelen t.o.v. andere designs, zie mijn vorige post.

Commentaar

Wat is dan het voordeel van een open truss design tov een tube? Snellere afkoeling?
                            Een (carbon) tube lijkt mij een stabieler design, of niet?
                            Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Origineel geplaatst door jjongmans Bekijk bericht
                              Een RC heeft, in mijn optiek uiteraard, een paar leuke voordelen t.o.v. andere designs, zie mijn vorige post.
                              Er zijn meer systemen die van zichzelf een groot comavrij beeldveld hebben, daarin is een RCT niet uniek. En met correctie-optiek kan je nu heel veel soorten telescoop heel goed gecorrigeerd krijgen.
                              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
                              X