Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lunt

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lunt

Heeft er iemand enig idee waarom losse filters duurder zijn dan complete zonnetelescopen ?
    Een voorbeeld :
    50mm filter met B600 : ruim 1800
    60mm lunt telescoop met B600 filter : 1700

Dus ik begrijp het niet goed, meer opening mt telescoop kost ruim 100 minder.
    William Optics FLT-98 Carbon - Vixen SXD - Meade DSI 3 Pro - Canon 450D - Celestron Edge HD800 - Sony A7S

Omdat mensen het ervoor over hebben, en Lunt op volle toeren draait, en de concurrentie (Coronado/Meade) net zo duur is.
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Oh, da's een tegenvaller.
      Ik dacht dat er verschillen waren in de tuner of iets dergelijks.
      William Optics FLT-98 Carbon - Vixen SXD - Meade DSI 3 Pro - Canon 450D - Celestron Edge HD800 - Sony A7S

Commentaar

De verschillen zitten in de diameter van het etalon: Bij een frontfilter zit het etalon vooraan (bij de volle objectiefdiameter dus), evenals bij de oorspronkelijke Solarmaxen van Coronado. Bij de Lunt, PST en Solarmax II wordt het etalon verder in het convergerende lichtpad geplaatst en kan zodoende kleiner. De prijs van het etalon gaat exponentieel omhoog bij grotere diameter, mede omdat het steeds lastiger wordt om de vereiste vlakheid te halen. Daarom is de Solarmax (I) ook een stuk duurder dan een Solarmax II.
        Het licht moet recht op een etalon vallen dus in dat kader is een front-etalon ideaal. Bij een etalon in een convergerende lichtbundel wordt de bundel d.m.v. lenzen voor en achter het etalon tijdelijk recht gemaakt. Die extra lenzen zouden voor een kwaliteitsverlies kunnen zorgen maar of je dat in de praktijk ziet?

Wat de vlakheid aangaat: als het etalon een oppervlak zou hebben zo groot als de VS dan zouden de hoogteverschillen niet meer bedragen dan 5 cm. :wow
        Last bewerkt door Flatsix; 05-11-12, 17:59.
        Full WMN-member.

Commentaar

De kleine 35mm Lunt is dus een uitzondering op de andere lunt-kijkers.
          Pst's worden wel eens omgebouwd, zou het frontfilter van de 35mm Lunt dan ook ingebouwd kunnen worden in een grotere kijker ?

Commentaar

Mario, dat zou ik niet weten. Wellicht een ander?

Ik bedoel trouwens met rechte lichtinval dat de stralen evenwijdig moeten zijn, niet pers haaks op het etalon. Met de tilt-knop/schuif kun je namelijk het etalon iets t.o.v. de lichtbundel verdraaien en zo door het spectrum rond 656,28 nm wandelen.
            Full WMN-member.

Commentaar

Origineel geplaatst door dieseltijger Bekijk bericht
              Omdat mensen het ervoor over hebben, en Lunt op volle toeren draait, en de concurrentie (Coronado/Meade) net zo duur is.
              Nee hoor, een etalon (duurste onderdeel van een zonnekijker) vr het objectief is gewoon veel groter dan een etalon ergens halverwege de lichtkegel.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

@Flatsix: Goed punt. Stom van me. Bij de 60mm lunt kijkers is het inwendige etalon inderdaad fors kleiner qua diameter dan het objectief.

Commentaar

Maar het blijft dus een feit dat een goedkopere 60mm kijker meer laat zien dan een 50mm frontfilter.

Commentaar

Ja. Ik was eind van de zomer op "De Worp" in Deventer, en daar had ?Roel? een PST etalon in een kijker met een gropt objectief ingebouwd. Niets mis mee, veel details waren zichtbaar.

Commentaar

Werken...
                    X