Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Keuze van een goede telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Keuze van een goede telescoop

Onze zoon, Fabrice (7 jaar) heeft al sinds lange tijd heel veel interesse voor astrologie. Hij heeft alleen nog maar planeten in zijn hoofd en vertelt de hele dag over het thema. Zoekt op internet alles over planeten, Youtube enz. Nou is zijn grootste wens voor de kerst, om een Telescoop te krijgen. Omdat wij zelf helemaal geen idee hebben wat we moeten kopen.
    Welke telescoop zou de beste keuze voor Fabrice zijn. Hij wil op iedergeval voor het eerst de kraters op de maan, planeten, saturn met zijn ringen en de sterren goed zien. Onze vriend heeft een telescoop van aldi gekocht, maar daar kon ik zelf niks erkennen. Ik wil een teleurstelling voor hem vermijden, zodat hij niet de interesse aan de astrologie verliest. Hoeveel moeten wij investeren.
    Zou fijn zijn als ik enkele tips krijg!

Bvd. groeten Marij

Beste Marij
    Welkom op dit forum.

Onder de 100 euro kun je voor een 7-jarige al een leuke telescoop aanschaffen. Zie deze link
    Let op: het zijn drie bladzijden. Om een idee te geven is dit een leuk kerstcadeau.

Als hij zijn interesse in astrologie verliest is dat wat ons betreft niet erg. Als hij zijn interesse in astronomie maar houdt!:lol:
    Last bewerkt door John Baars; 02-11-12, 13:41.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

skyscanner

Kleine dobs zijn bij kinderen populair (iemand van 7 kan eigenlijk kijkers op drievoet niet zo goed bedienen), maar het beste model is tegenwoordig forser in prijs dan enkele maanden geleden:
      http://www.teleskop-express.de/shop/...k---ab-6J.html

Er is ook een versie die optisch maar vergrotingen tot pakweg 80x aankan maar die goedkoper is (de 76mm Heritage in de link van John is dezelfde kijker met net iets andere accessoires):
      http://www.teleskop-express.de/shop/...op-ab-6J-.html

Daartussen heb je bijvoorbeeld (optisch beter dan de FirstScope)
      http://www.teleskop-express.de/shop/...lteleskop.html

Let wel, 7 jaar is wel erg klein om zoiets zelf te bedienen. Op 10-11 jaar ligt dat anders.

De prijs/kwaliteit van tweedehandse Skylux 70/700 refractoren is een pak beter, maar dan moeten ouders ook wel zelf wat helpen die telescoop te bedienen (het zijn in tegenstelling tot tafeldobs geen kijkers die echt kleinere kinderen als 'hun' kijker kunnen zien en zelf kunnen opstellen). Die lijken erg op die Aldi-telescopen maar dan in betere kwaliteit. Rond de €60-80 moet je er wel vinden.
      Last bewerkt door sixela; 02-11-12, 17:00.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
        Als hij zijn interesse in astrologie verliest is dat wat ons betreft niet erg. Als hij zijn interesse in astronomie maar houdt!:lol:
        http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Complimenten:
          1. dat hij Fabrice heet :smile:
          2. dat zijn interesse op deze manier wordt aangewakkerd :smile:
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Marij,

Maan, jupiter, saturnus zijn hemellichamen binnen het bereik van een kleinere telescoop.
            Sterren blijven in elke telescoop puntjes en daar is weinig aan te zien, behalve als er twee of heel veel bij elkaar staan.
            Voor een kind van zeven is het moeilijk een telescoop te vinden, zonder hulp kan hij er weinig mee, bovendien als je e.e.a. Wil zien,iwordt het een te dure investering op die leeftijd.
            Een verrekijker???? Zie je in ieder geval heel wat meer sterren dan met blote oog, maar hooguit enkel kratertje op maan.
            Beste raad m.i. Bezoek een amateurastronoom en praat daar eens mee!
            Woon je in de buurt van Venlo?
            Gr benda
            MEADE SC12 - MEADE ED6 - C8-SKW ED80- DOB12-LXD750-EXOS2

Commentaar

Misschien ben ik wat ouderwets maar laat hem eerst eens een jaartje kennismaken met de sterrenhemel met het blote oog via een boekje met sterrenkaarten. Het komen en gaan van de sterrenbeelden per seizoen blijft je leven lang bij als je dat op jonge leeftijd hebt gedaan. Mijn fascinatie voor de sterrenhemel met het blote oog is nog steeds onverminderd hetzelfde. De verplaatsing van de planeten bijhouden is ook al erg leuk. Het is ook leerzaam omdat hij dan later met de telescoop probleemloos diverse objecten kan vinden. Als over een jaar de fascinatie nog aanwezig is, dan zit het wel goed.

En het is al gezegd, de verrekijker is ook een ideaal instrument om de bekendste objecten te vinden. Misschien ook beter. Een 7x50 is ideaal. Deze geeft het helderste beeld van sterren en melkweg en dat is voor de eerste indruk toch vaak mooier voor jonge ogen dan het meestal wat lichtzwakkere beeld van een telescoop. Hopelijk is zijn fascinatie voor astronomie niet hoofdzakelijk aangewakkerd door mooie foto's van nevels en close ups van planeten vanuit Voyagers etc. De telescopen zullen zoiets nooit of op zijn best niet zo gauw laten zien en dan alleen nog met een grote kijker, hoewel de maan altijd in iedere kijker mooi is.

Wellicht is het ook leuk als hij zelf kijkers leert bouwen. Een brilleglaskijker is dan een mooie eerste stap voor een maankijker.
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                Misschien ben ik wat ouderwets maar laat hem eerst eens een jaartje kennismaken met de sterrenhemel met het blote oog via een boekje met sterrenkaarten. Het komen en gaan van de sterrenbeelden per seizoen blijft je leven lang bij als je dat op jonge leeftijd hebt gedaan. Mijn fascinatie voor de sterrenhemel met het blote oog is nog steeds onverminderd hetzelfde. De verplaatsing van de planeten bijhouden is ook al erg leuk. Het is ook leerzaam omdat hij dan later met de telescoop probleemloos diverse objecten kan vinden. Als over een jaar de fascinatie nog aanwezig is, dan zit het wel goed.

En het is al gezegd, de verrekijker is ook een ideaal instrument om de bekendste objecten te vinden. Misschien ook beter. Een 7x50 is ideaal. Deze geeft het helderste beeld van sterren en melkweg en dat is voor de eerste indruk toch vaak mooier voor jonge ogen dan het meestal wat lichtzwakkere beeld van een telescoop. Hopelijk is zijn fascinatie voor astronomie niet hoofdzakelijk aangewakkerd door mooie foto's van nevels en close ups van planeten vanuit Voyagers etc. De telescopen zullen zoiets nooit of op zijn best niet zo gauw laten zien en dan alleen nog met een grote kijker, hoewel de maan altijd in iedere kijker mooi is.

Wellicht is het ook leuk als hij zelf kijkers leert bouwen. Een brilleglaskijker is dan een mooie eerste stap voor een maankijker.
                Ik weet niet of dit de manier is om de hobby te leren. Er zijn natuurlijk verschillende manieren, maar ik kan me voorstellen dat dit al snel saai word. Ik leer zelf de sterrenbeelden langzamer hand doordat ik een object wil bekijken in dat sterrenbeeld. Ik heb dan wel GOTO maar toch kijk ik altijd; oké, in welk sterrenbeeld staat het volgende object? Ohh, in de Lier. Eens kijken hoe ziet dat sterrenbeeld eruit, en dan via stellarium zien dat de Lier in het zenith staat en dan Wega zoeken, en dan de parallellogram eronder. Zo heb ik geleerd waar de Lier zich bevind en hoe hij eruit ziet. Natuurlijk hoeft stellarium niet, kan ook met een atlas maar het gaat om het idee. Ik kan me goed voorstellen dat je gewoon naar de maan wil kijken als kind, en niet 'gewoon' naar de hemel kijken.
                Mijn mening en ik weet natuurlijk niet hoe het bij de jongeman zit in dit topic

Casper
                Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Het lijkt mij dat een normale 7x50 verrekijker voor een kind van 7 veel te zwaar is om goed vast te houden. Je kan er natuurlijk een statief onderzetten, maar dan is het nog steeds een erg onhandig ding. Een kind kan er alleen bij als die op een opstapje staat, en wat hoger kijker is niet fijn voor je nek. In een stoel kan je de kijker niet richten en het kind laten kijken, of je moet aan de slag met een parallellogramstatief. Verder moet je de oogafstand steeds aanpassen als ouder, en dat is ook niet erg handig.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Een heel goede manier om de sterrenbeelden te leren kennen is het gebruiken van een draaibare sterrenkaart. Daarmee is hij al een hele tijd zoet.
                    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Hartelijk bedankt allemaal voor de goede tips! Hiermee zijn we al goed geholpen !
                      Ik heb nog een beetje gezocht en oa. dit op ebay gevonden : ???????
                      (Startprijs vanaf 40,00 EUR) tot nu toe nog een bod geplaats!

Hochleistungs Refraktor Teleskop 70 / 700

aus dem Hause Skylux

Das Teleskop hat eine Brennweite von 700 mm und einen Linsendurchmesser von 70 mm

Es steht schon einige Zeit nur so rum und nimmt eigentlich nur Platz weg,

und dafür ist es definitiv zu schade.

Es verfügt über ein höhenverstellbares Alu Stativ, eine äquatoriale Montierung,

ein Sucherfernrohr, einen Zenitspiegel sowie eine 1,5x Umkehrlinse,

ebenfalls eine Astrosoftware CD.

Folgende Okulare sind dabei:

4mm

12,5 mm und

20 mm

und leistet damit 35 - 175 fache Vergrößerung

Das gute Stück wird demontiert im original Karton versendet.

Eine Bedienungsanleitung ist leider nicht mehr vorhanden.

Der Aufbau erklärt sich aber fast von selbst.

Das Fernrohr ist gebraucht aber noch in einem sehr guten Zustand,

die ein oder andere Gebrauchsspur ist jedoch vorhanden und ein bissl verstaubt ist es auch

aber voll funktionsfähig und für so manche Beobachtung gut.

Commentaar

Origineel geplaatst door benda Bekijk bericht
                        Marij,

Maan, jupiter, saturnus zijn hemellichamen binnen het bereik van een kleinere telescoop.
                        Sterren blijven in elke telescoop puntjes en daar is weinig aan te zien, behalve als er twee of heel veel bij elkaar staan.
                        Voor een kind van zeven is het moeilijk een telescoop te vinden, zonder hulp kan hij er weinig mee, bovendien als je e.e.a. Wil zien,iwordt het een te dure investering op die leeftijd.
                        Een verrekijker???? Zie je in ieder geval heel wat meer sterren dan met blote oog, maar hooguit enkel kratertje op maan.
                        Beste raad m.i. Bezoek een amateurastronoom en praat daar eens mee!
                        Woon je in de buurt van Venlo?
                        Gr benda
                        Wij wonen in Vaals ! Drielandenpunt

Commentaar

Ja, zo'n Skylux (in goede staat) is tot €70-80 nog een koopje (en voor €40 zeker: ik zie ze zelden onder de €50-60).
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Is deze interessant ?

http://www.ebay.de/itm/NEUWARE-Refra...00808897959%26

Groeten Marij

Commentaar

De beeldkwaliteit is minder goed; het is in tegenstelling tot een Skylux eerder een breedvekdkijker.

Commentaar

Werken...
                              X