Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Flocking Celestron C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
    ...Mn C11 is nog te "nieuw" en ik durf de correctorplaat er echt niet vanaf halen, laat staan de hoofdspiegel eruit te halen. .....
    Zodra ik verhuisd ben doen we het wel een keer samen. Dan ga ik mijn C14 'doen'. Mijn 14 inch Meade heb ik al eens "gemodificeerd" :lol:

Commentaar

Dan wil ik wel eens komen kijken hoe je dat juist doet; direct mn C11 onder handen pakken is nog een stap verder... brr. En zeker als FL aangeeft dat je dat vooral ziet wanneer er veel licht in de OTA binnenvalt. Laat dat nu juist niet de objecten zijn die ik opzoek. De faint fuzzies gaan daar visueel maar weinig voordeel aan hebben vrees ik.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Dan wil ik wel eens komen kijken hoe je dat juist doet; ...
        No problem. Ik denk dat ik eerst dunne isolatie erin plak en dan plak-velour.
        Maar de baffle doe ik ook !

Commentaar

Origineel geplaatst door Andre Abre Los Ojos Bekijk bericht
          No problem. Ik denk dat ik eerst dunne isolatie erin plak en dan plak-velour.
          Maar de baffle doe ik ook !
          Wil ik ook graag bijzijn om te zien.
          Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door StellaFerox Bekijk bericht
            Wil ik ook graag bijzijn om te zien.
            No problem. Wie neemt de hapjes mee?

Commentaar

Geen punt. Ga koelbox voor mn Canon maken dus daar gaat mooi een flesje witte wijn in.....
              Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door Netherspite Bekijk bericht
                Heeft er toevallig iemand weet van een plaats in BelgiŽ (prov. Antwerpen) waar je plakvilt kan krijgen?
                Bij AVA papierwaren heb ik dit kunnen vinden.

Commentaar

En zeker als FL aangeeft dat je dat vooral ziet wanneer er veel licht in de OTA binnenvalt. Laat dat nu juist niet de objecten zijn die ik opzoek. De faint fuzzies gaan daar visueel maar weinig voordeel aan hebben vrees ik.
                  En dan was ik nog vergeten te melden dat vooral de Celestron's toch al zeer goed gebaffled zijn, waardoor je het verschil echt niet zal zien, als je voor de faint fuzzies gaat.
                  Maar goed isoleren van de telescoop is een ander verhaal, en blijft nog steeds zeer aan te raden.

Gr, FL.
                  Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Origineel geplaatst door FirstLight Bekijk bericht
                    (...) dat vooral de Celestron's toch al zeer goed gebaffled zijn, waardoor je het verschil echt niet zal zien, als je voor de faint fuzzies gaat. (...)
                    Dat heb ik vanavond kunnen constateren met de Maan in/vlak naast het beeld, met en zonder oculair. Ik was er redelijk van onder de indruk. Op die DSO's zal je
                    inderdaad geen verschil zien. Dŗŗrvoor hoef je dus niet te gaan "plakken".
                    Schiedam
                    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

en de planeten?

Commentaar

Afgelopen zaterdag/zondag Jupiter bekeken met een niet-geflockte C8. Omdat de telescoop prima op buitentemperatuur was, gaf dat een uitstekend beeld. Hoe die zwakke contrasten op de bol er met een geflockte telescoop uit zullen komen, weet ik dus (nog) niet.

Met een 140mm Mak was er enige ( geringe) winst, hoewel ik niet weet of ik die winst moet toeschrijven aan de hogere isolatiewaarde of aan hogere kontrastoverdracht door het flocken. Ik ben geneigd naar het eerste omdat het beeld rustiger was. De waarheid zal ergens in het midden liggen, met een accent naar het isoleren (?)
                        Schiedam
                        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                          Afgelopen zaterdag/zondag Jupiter bekeken met een niet-geflockte C8. Omdat de telescoop prima op buitentemperatuur was, gaf dat een uitstekend beeld. Hoe die zwakke contrasten op de bol er met een geflockte telescoop uit zullen komen, weet ik dus (nog) niet.

Met een 140mm Mak was er enige ( geringe) winst, hoewel ik niet weet of ik die winst moet toeschrijven aan de hogere isolatiewaarde of aan hogere kontrastoverdracht door het flocken. Ik ben geneigd naar het eerste omdat het beeld rustiger was. De waarheid zal ergens in het midden liggen, met een accent naar het isoleren (?)
                          Ik heb dezelfde ervaring met een C9,25 en C11, de tubecurrents waren minder tijdens het afkoelen en daardoor sneller een rustig beeld. Op DSO'had ik al geen last van "vals "licht, daar zag ik geen verschil met daarvoor de kale buis.
                          Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Werken...
                          X