Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Flocking Celestron C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Flocking Celestron C8

Omdat mijn C8 toch nog niet goed gecollimeerd was heb ik hem maar open gemaakt en de binnenzijde van de OTA en de binnenzijde van de bafle rond de secundaire spiegel geflocked met zwart plakfluweel. Ik hoop dat dit het strooilicht aanmerkelijk zal verminderen en het contrast ten goede zal komen. Middelste foto is van de OTA voor de behandeling en de laatste het eindresultaat. De foto's zijn met flitslicht gemaakt!
    JS
    Voeg bestanden toe
    Ge´soleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51░ 11╣ 45╣╣ N 06║ 00╣ 15╣╣ O.

Met name het flocken van de baffling tubes zal een flinke vooruitgang in het contrast opleveren.
    Het is mij overigens een raadsel waarom fabrikanten dit niet standaard doen.
    Je hebt de optiek hopelijk wel gemarkeerd alvorens te demonteren.
    Last bewerkt door 15% obstructie; 29-10-12, 17:24.
    Edison, je wordt bedankt! Je bracht inderdaad licht in de duisternis...

Commentaar

Uiteraard! Ook nog even een Ronchi-test van de hoofdspiegel gedaan, perfect sferisch!
      Ge´soleerde Celestron C8 op vorkmontering, SPC900NC LX mod met ICX618ALA, Vesta Pro SC1, DMK21AF04, 51░ 11╣ 45╣╣ N 06║ 00╣ 15╣╣ O.

Commentaar

Netjes, is het echt zon'n grote vooruitgang?

Ik durf er in ieder geval niet aan.
        Zoek zelfs nog een collimatie hulp

Gr. Piet

Commentaar

Netjes gedaan, het flocken neemt duidelijk toe in populariteit.
          Ik vraag me af of je er voor maan- en planeetimaging ook voordeel bij hebt.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Visueel ja, imagen, denk het niet. Een contrastschuifje naar rechts of gamma naar links geeft meer resultaat. Helaas heeft je oog geen contrastschuifje. Overigens heeft het plakvelour wel positief effect op het terugdringen van tubecurrents.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

filt

kan iemand mij vertellen waar ik dat plak vilt kan krijgen ?
              heb het nog niet kunnen vinden in de winkels

Commentaar

http://www.hobbyhuis.nl/contents/nl/d2671.html En bij formido zou je het ook kunnen krijgen.
                Last bewerkt door Roland.V; 30-10-12, 00:53.

Commentaar

De Praxis heeft het ook.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Heeft er toevallig iemand weet van een plaats in BelgiŰ (prov. Antwerpen) waar je plakvilt kan krijgen?
                    VVS Cygni: www.cygni.be

Commentaar

plakvilt

roland v

bedankt

Commentaar

Origineel geplaatst door Netherspite Bekijk bericht
                        Heeft er toevallig iemand weet van een plaats in BelgiŰ (prov. Antwerpen) waar je plakvilt kan krijgen?
                        Zou ik ook wel willen weten!
                        Waarom doen ze het niet standaard bij kijkers?
                        To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Origineel geplaatst door bbill77 Bekijk bericht
                          Waarom doen ze het niet standaard bij kijkers?
                          Het productiesysteem is nu ingericht op het spuiten van die kijkertjes. Dan is plakvelours erin plakken niet handig want dan hebben de verfspuitmachines niets meer te doen. Terwijl ze nog wel afbetaald moeten worden.
                          What where the skies like when you were young?

Commentaar

De dag dat ik genoeg b** aan mn lijf heb, wil ik dit ook eens proberen. Mn C11 is nog te "nieuw" en ik durf de correctorplaat er echt niet vanaf halen, laat staan de hoofdspiegel eruit te halen. Respect dat je dit met een kijker durft. Ik ben superbenieuwd of dit nu echt een wereld van verschil maakt als je visueel naar zwakke faint fuzzies gaat kijken. Iemand into een vergelijkende studie - hetzelfde object voor & na door dezelfde kijker (of een identieke C8)?
                            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Dat blijft ook na zo'n test moeilijk te beantwoorden Tom,

Als er rondom het waar te nemen object geen andere heldere zaken staan, zal je het verschil niet zien. Het is alleen wel zo dat de lucht in de
                              telescoop wat rustiger wordt door de isolatiewaarde van het plakvelours.
                              Hoe meer heldere zaken in de buurt van het object staan (maan, lantaarnpaal.. ik noem maar iets), is het contrast in de geflockte telescoop
                              al snel een stuk beter. Het grootste verschil zie je als je overdag door de telescoop kijkt. Maar daar heb je 's nachts dus helaas niets aan

Plakvelours is dus aan te raden aan mensen die zeker willen weten dat hun telescoop in elke situatie het beste contrast levert.

Groetjes, FL.
                              Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Werken...
                              X