Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

collimatie niet goed....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

collimatie niet goed....

Hoi, heb net de bobs knobs geinstalleerd, een ster uitgezocht, maar hoe wat het ook al weer , ik heb een hele brede kant en een hele smalle kant in de ring van de ster nadat ik uit focus heb gedraaid, moet ik aan de smalle kant nu losser of strakker aandraaien, ik weet het niet meer.....graag hulp.... het leek wel op een badmingtonshuttelje, ik heb de ster nu iets beter gekregen, en wil gaan centreren...... de ster is nu wel erg a-symetrisch, dus aan de smalle kant nu losser of vaster gaan draaien? Of juist aan de brede kant vaster of losser draaien ? vr grt Ptr

Je ziet toch vanzelf wat er gebeurt als je ergens aan draait? draai gewoon ergens aan, word het erger heb je de verkeerde, word het beter heb je de goede
    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Het is heel simpel: is de ring dun aan de linkerkant en dik aan de rechterkant draai dan zo aan een van de schroefjes dat de ster naar de rechterkant van het beeld verschuift. Je draait dus altijd zo dat het centrum van de ring naar de dikke kant beweegt.
      200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Hoi , die eerste tip heb ik geprobeerd, ging redelijk, Christian, dat bedoel ik die tip moet ik onthouden....omdat ik net de bob knobs erin heb gedaan schrok ik wel in 1ste instantie leek
        wel een vage komeet... de telescoop is nu redelijk gecollimeerd uurtje bezig geweest ( dat krijgen we terug) , vd week nogmaals proberen,,het weer sloeg helemaal om hier topic closed and thnx, grtjs Pieter.
        Last bewerkt door pieterbrands; 28-10-12, 08:32.

Commentaar

Werken...
        X