Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stertest 102 mm refractor

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stertest 102 mm refractor

Sinds kort heb ik een 4 '' TS triplet refractor en maandagavond kon ik die meteen even testen onder een enigszins heldere hemel. Bij het scheiden van een aantal dubbelsterren viel het mij op dat het sterbeeldje er niet bepaald fraai uitzag. Er was op 327 x vergroting een behoorlijk storende kleurfout aanwezig en de eerste buigingsring bestond uit onderbroken segmenten. Dit deed mij vermoeden dat er astigmatisme aanwezig is in het objectief. De chromatische aberratie leek samen te hangen met het vermoedde astigmatisme.

Tijd voor een stertestje dus, waaruit volgens mij inderdaad astigmatisme blijkt.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Untitled-2.jpg views: 1 grootte: 108,5 KB id: 1099330

Ik ben benieuwd of iemand mij een indicatie zou kunnen geven van de mogelijke oorzaak hiervan en hoe ik dit zou kunnen oplossen.
    200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Als de onderbroken segmenten nog bewogen duidt dit op seeÔng of zelfs op nog niet volledig afgekoeld zijn. Als ze doodstil stonden en bleven staan, wat ik mij nauwelijks kan voorstellen en je toch segmenten zag, zou ik gaan denken aan spanning. Maar de andere beelden weerleggen dat. Er is inderdaad een heel lichte vorm van astigmatisme te zien, mag nauwelijks naam hebben. Wellicht door ongelijke afkoeling van glassoorten, heb ik mij ooit laten vertellen. Jammer dat we het focale beeld niet veel groter zien. Ik zou wel eens een filmpje van die eerste buigingsring om de airyschijf willen zien. De triplet is behoorlijk goed gecorrigeerd voor sferische abberatie, vind ik. Zoals ik het hier zie, zou ik er behoorlijk vrolijk van worden.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Dank voor de input John!

Zou het dan toch aan de afkoeling liggen? Een dik uur zou voor een 10 cm kijker(tje) toch wel moeten voldoen dacht ik. Als er binnenkort helder weer met redelijke seeing is zal ik nog eens een filmpje met een barlow ertussen maken om het Airy schijfje en de eerste buigingsring beter zichtbaar te maken. Ik heb nu met opzet in het primaire focus gewerkt om zoveel mogelijk invloeden buiten het objectief uit te sluiten.
      200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Afkoeling kan zeker een factor zijn. Het middelste element kan vrij lang nodig hebben, zeker bij een buitentemperatuur die langzaam blijft dalen. Leg de kijker gerust tijdig buiten zodat je al een voorsprong hebt qua temperatuurstabiliteit voordat je aan de test begint. Wat John al zegt, nog eens opnieuw doen en minder ver uit focus. Het venijn van astigmatisme zie je het best vlakbij focus. Heb je de opnames met een kleurfilter (groen) gemaakt?
        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Neo; ik heb een groen filter gebruikt voor de opnames. Volgende keer zal ik de kijker een uur of vier geven om op temperatuur te komen. Ik ben benieuwd wat dat met de beelden gaat doen.

Commentaar

Een stertest is enorm gevoelig voor alle afwijkingen, een 2e test met goed gekoelde optiek kan zeker geen kwaad, al is het maar om te bevestigen wat je nu ziet. Je vraag over wat je er zelf aan kan doen is lastiger. Ik had een 110 mm triplet die ook astigmatisme had en heb deze naar Teleskop-Spezialisten gestuurd voor 'justierung'. Als de lenscel het toelaat kan Karl daar meestal prima resultaten mee bereiken.

Hij bekijkt natuurlijk de hele kijker, ook uitlijning van focuser, niet geheel onbelangrijk...
            Je zou met een collimatielaser eens kunnen kijken of je focuser samenvalt met de optische as.

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
              Je zou met een collimatielaser eens kunnen kijken of je focuser samenvalt met de optische as.
              Die heb ik helaas niet dus dat gaat 'm niet worden (voorlopig). Eerst maar eens zien wat een volgende stertest uitwijst.

Commentaar

Uit je beschrijving kan ik overigens niet opmaken of je een zenitspiegel gebruikt hebt.

Commentaar

Die heb ik voor deze reeks opnames niet gebruikt maar het zou inderdaad kunnen dat mijn diagonaal ook een beetje astigmatisch is. Dit is mij alleen nog nooit opgevallen tijdens het gebruik i.c.m. mijn sct. En dan vraag ik me nog steeds af waar toch die vreemde kleurfout vandaan komt. Atmosferische dispersie lijkt me in dit geval heel sterk omdat de opnames niet ver van het zenit gemaakt zijn.

Commentaar

...een zenitspiegel kan er inderdaad voor zorgen dat je niet naar de optische as bent aan het kijken.

Het intra-extra beeld doet me inderdaad (als er een groenfilter werd gebruikt) denken aan een nog niet gekoelde triplet.

De vermeende 'sferische aberratie' dicht bij focus is wellicht gebalanceerde HSA/LSA zoals vaak bij deze kijkers, gezien het patroon wat verder van focus. Daar hoef je je geen zorgen om te maken, al kan het zijn dat ook dat wat vermindert als de kijker goed gekoeld is.

Tripletkijkers vergen veel meer afkoeltijd, zeker als je doubletten gewoon bent. Het loont al de moeite ze op voorhand buiten te zetten (liefst lang ervoor en met dop, of korter ervoor zonder dop en zonder dauwkap, maar dat is risico's nemen bij vochtig weer) of ze in een niet verwarmde ruimte te zetten.

Als het astigmatisme blijft ook al zit je op de optische as te kijken (heb je een Cheshire met zijvenster?) dan is het waarschijnlijk wel collimatie of iets dat wat in de cel geklemd is (daar kun je ook meer last van hebben als je een kijker te snel test, aangezien het metaal sneller afkoelt dan het glas).

Er is geen coma dus dat is alleszins al goed, want zoiets uit een triplet halen is niet van de poes.
                    Last bewerkt door sixela; 26-10-12, 12:00.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Kan iemand heel kort indiceren waar het probeem zich in dat beeldje bevindt?
                      Ik zie enkel bij de twee kleine schijfjes, juist naast de ster, wat afwijking in de helderheid van de ring. Voor de rest zou ik enkel maar vrolijk worden van zulke symmetrische schijfjes.
                      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Vermoedelijk het licht ovale, intra- extrafocaal 90į gedraaid. Zie http://www.telescope-optics.net/diff...berrations.htm
                        Kijk ook naar het verschil centrum/rand, ik denk dat sixela dit bedoeld met HSA/LSA? (http://www.telescope-optics.net/refractor.htm)

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                          Kan iemand heel kort indiceren waar het probeem zich in dat beeldje bevindt?
                          Inderdaad het iets ovale schijfje dat 90 graden van oriŽntatie wisselt tussen intra- en extrafocaal (vlak bij het focus is dat het best te zien). Sferische aberratie lijkt mij te verwaarlozen en de HSA/LSA zal inderdaad zoals Sixela al aangaf met het ontwerp te maken hebben.

Wat hier niet te zien is maar door het oculair wel is een soort kleurfout die bij hoge vergroting het Airy schijfje uitrekt tot een ovaal. De oriŽntatie van de verkleuring leek samen te hangen met de oriŽntatie van het astigmatisme. Een rode zweem aan de ene kant en een blauwe aan de andere kant van het sterbeeldje.

Commentaar

Mhhh...ik zou toch de algemene externe collimatie eens nakijken met een Cheshire (dop op de kijker, Cheshire-ring verlichten, en door het kijkgaatje zien of de terugkerende spookreflecties allemaal concentrisch zijn. Zie ook truukje op http://www.cloudynights.com/ubbthrea...v=#Post2994521)

Ook doorhangen van de oculairhouderbuis of de trein erachter kan voor problemen zorgen (maar dan is de oriŽntatie van het astigmatisme natuurlijk langs het kantelen).

Kun je ze met het tweaken van de orientatie van de cel (externe collimatie) niet allemaal concentrisch krijgen dan is er interne miscollimatie in de cel of wat klemming van ťťn van de elementen, en dan moet je toch eens denken aan het sturen naar Teleskop-Spezialisten (of klagen bij TS).
                            Last bewerkt door sixela; 26-10-12, 15:27.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

LSA ligt hier in de orde van grootte van om en nabij de 1/8-1/10 P/V zoals te doen gebruikelijk bij deze betere refractors. Heldere ring met donkerder midden tegenover iets vagere ring met helderder midden. Of vice versa. In dit geval overcorrected. Het astigmatisme is vlakbij focus te zien als twee ovaaltjes die elk met de "punt" een andere kant opwijzen.

Het heldere gedeelte in de buitenste extrafocale ring op 11 uur lijkt mij een lichtschliere als gevolg van seeÔng/ afkoeling. zonefoutje zou ook nog kunnen (?),lijkt mij heel sterk, maar je moet altijd oppassen met het interpreteren van dit soort beelden, eigenlijk moet de seeÔng onberisplijk zijn. Wat ik echter niet goed kan duiden is het tweede heldere midden in het derde intrafocale plaatje. Zit daar in real life, dus zonder groenfilter, soms een kleurfout verstopt? Dat hoort ook wel,ongeveer op die plaats, maar concentrisch is hij niet.

Ik betwijfel of je iets van de genoemde eigenaardigheden in focus wat merkt. SeeÔng, ook de geringste, doet vreselijke dingen met de stertest in de vrije natuur. Het valt me nog mee dat TS zulke bijna textbooklike plaatjes heeft weten te schieten.
                              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X