Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

200p Newton of toch Dobson?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

200p Newton of toch Dobson?

Hallo allen,

Ik wil in december of januari mijn eerste telescoop gaan kopen. Wil nu al ruim een jaar een telescoop eigenlijk maar heb nog geen geschikt moment kunnen vinden i.v.m. verhuizing. Nu eindelijk dan toch na een jaar met een verrekijker gesnuffeld te hebben!

Ik weet al dat het een spiegeltelescoop gaat worden en ik wilde in eerste instantie voor een 200p Skywatcher dobson flex-tube gaan. Maar nu heb ik op robtics.nl een mooie newton telescoop gezien, ook 200p met EQ5 statief.

http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=3823

Hij is iets duurder dan wat ik oorspronkelijk ervoor uit wilde geven, maargoed daar komt het bijna altijd op neer met een budget :P.

Wat vinden jullie van de telescoop, goede keus? Of toch een dobson? De reden dat ik geïnteresseerd ben in deze newton kijker met EQ5 statief is eigenlijk omdat ik op deze manier de mogelijkheid bewaar om eventueel wat astrofotografie te doen in de toekomst. En als ik het goed begrijp kan ik, mocht ik dat willen en nodig vinden, in de toekomst een grotere kijker monteren. En als laatste lijkt het mij comfortabeler kijken door een telescoop die op een statief staat.

Wat is jullie mening hierover en hebben jullie wat adviezen/tips om mij mee bij te staan in mijn keuze.

Hoor het graag!

Als je van plan bent om aan astrofotografie te gaan doen, dan lijkt me de 200 newton de betere keus, al moet je waarschijnlijk achteraf nog veel geld uitgeven om de setup klaar te krijgen voor astrofotografie. Als je op termijn nog een grotere newton op de montering wil zetten, ga je in de problemen komen. Hoe minder gewicht op de montering, hoe beter voor astrofotografie. Als je meer visueel ingesteld bent, kan je denk ik maximum een 300 newton erop zetten.

Commentaar

Neen, die 200p op EQ5 is niet beter "voor astrofotografie". Zelfs een HEQ5 Syntrek/SynScan is eigenlijk kantje-boordje voor zo'n buis, laat staan een EQ5. Een EQ5 is vooral voor visueel observeren net genoeg (als er niet te veel wind is) en heeft het voordeel voor planeten en kleine voorwerpen dat ze kan volgen (maar een Dobson op een platform van €300 kan dat ook).

Het enige dat beter is als je later aan astrofotografie gaat doen is dat er op die EQ5 een korte refractor wél kan. Maar dat is toch
      wel al wat te veel vooruitdenken, vooral omdat de HEQ5 Syntrek/Synscan zelfs daarvoor een veel betere motortrein heeft.

Sorry, maar zelfs visueel is een 300mm Newton op een EQ5 je reinste zelfmoord.
      Last bewerkt door sixela; 24-10-12, 17:30.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oke, en hoe zit het met het gebruiksgemak en comfort? Zal ik dit meer vinden in een dobson? Ik vraag me ook af hoe het zit met de stabiliteit, kan me voorstellen dat een dobson bij de kleinste oneffenheid in de grond al wiebelt.

Commentaar

Een dobson heeft normaal ook 3 kleine voetjes onder de grondplaat, dus dat staat heel stabiel. Alleen als de ondergrond erg oneffen is, zoals in een weiland, dan kan dat een probleem zijn. Maar dan zet ik de dobson op 3 trommelstenen. Een helling is wel erg lastig met een dobson.

Commentaar

Ik ben net als jij een paar maanden geleden begonnen met een verrekijker, en uiteindelijk een classic 10'' Dobson aangeschaft. Mijn argumentatie om een classic (dus niet de flextube) Dobson aan te schaffen was dat ik het voorlopig qua fotografie nog wat low budget/low effort wilde houden. De nadruk ligt bij mij nu op waarnemen, al ben ik inmiddels aan het experimenteren met wat eenvoudige maan/planeet fotografie middels smartphone en webcam, wat beter lukt dan ik oorspronkelijk dacht. Maar ook voor deepsky fotografie hoef je de classic dobson niet in te ruilen, je kunt hem op een EQ6 monteren, getuige bijvoorbeeld deze site. Volgens mij kun je dit niet met een flextube, dan zou je zelf een volgplankje of iets moeten maken, wat volgens mij ook weer zijn beperkingen heeft qua nauwkeurigheid, stabiliteit e.d.
            skystaring.wordpress.com

Commentaar

wel mooi ook zo'n 10 inch dobson. Hoe bevalt de draagbaarheid? Een dobson kun je toch niet later alsnog op een andere montering zetten of heb ik het verkeerd?

Geeft een 10 inch trouwens een veel betere weergave dan een 8 inch? Wellicht is dit eigenlijk ook nog wel een interessante optie.

Commentaar

Het is (nog net) draagbaar voor mij, vanwege de grootte is het wel oppassen als ik hem van zolder naar beneden draag, maar met wat doeken eromheen voorkom ik stoten.
                Hoe meer opening hoe meer je er theoretisch mee zou moeten kunnen zien, al zijn er meerdere factoren die meespelen (lichtvervuiling, seeing).
                skystaring.wordpress.com

Commentaar

Origineel geplaatst door synop Bekijk bericht
                  Een dobson kun je toch niet later alsnog op een andere montering zetten of heb ik het verkeerd?
                  Dat kan ja, met wat hulpmiddelen. Of het handig is is een tweede.

Geeft een 10 inch trouwens een veel betere weergave dan een 8 inch? Wellicht is dit eigenlijk ook nog wel een interessante optie.
                  Een grotere telescoop geeft een helderder beeld met meer details. Als de telescoop iets groter is is het verschil klein. Het probleem is dat er altijd een grotere telescoop is dan degene die jij kan betalen, kan vervoeren, kan sjouwen, of ruimte voor hebt. Een 8 inch is een telescoop waar je niet snel mee uitgekeken zal raken.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door synop Bekijk bericht
                    Oke, en hoe zit het met het gebruiksgemak en comfort? Zal ik dit meer vinden in een dobson? Ik vraag me ook af hoe het zit met de stabiliteit, kan me voorstellen dat een dobson bij de kleinste oneffenheid in de grond al wiebelt.
                    Een Dobson is vééél stabieler. En de oculairpositie is ook comfortabeler. Zonder equatoriaal platform volgt hij niet, da's alles, maar voor de rest is het voor visueel observeren veel comfortabeler.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ik denk dat een Newton een goede keus is, maar dan wel op minimaal een EQ6. Ik heb een 10"Newton op een CGEM montering. Voordeel van de goto montering is natuurlijk dat je (mits goed afgesteld) makkelijk je objecten kan vinden zonder de sterrenhemel echt goed te kennen. Ook op plaatsen waar het zicht (bijvoorbeeld door lichtvervuiling) minder is, dan kun je met de goto makkelijker je objecten vinden (en volgen).

Wat je ook kiest, elk voordeel heb ze nadeel...

Robert
                      Op de verrekijker staat dat hij 8 keer vergroot, maar toen ik hem voor de 9e keer gebruikte deed'ie het ook...

Commentaar

@synop

Eigenlijk zie ik je op een paar gedachten rondhinken die een beetje met elkaar in tegenspraak zijn.

Je wil de mogelijkheid voor fotografie open houden. Dat kan, maar niet met een EQ5 en een 200mm kolos. Fotografie heeft als eerste eis: heel stabiele montering. Dat kan, zelfs met die kijker. Maar wel met een veel zwaardere montering. Lichtere montering kan ook, maar dan moet er ook een veel lichtere en kleinere kijker op. Fotografie met een lichte montering en zware grote kijker kan niet.

Je wil een stabiel platform voor visuele waarneming. Dobsonmontering dus. Daarmee schrap je fotografie met een kolos. In mijn ogen doe je dat ook in post#4.
                        Je ogen worden daarbij gelijk groter dan je maag en je hapt naar een 10 inch. Geloof mij, met een 8 inch kun je 10 jaar vooruit, zoals al eerder opgemerkt. Die is ook een stuk mobieler; ik zie je namelijk al een beetje zorgen maken over de draagbaarheid. Terecht.

Je budget is niet toereikend voor een kolos op een zware montering, een combi die overigens ook al niet draagbaar meer is. Lees : te verslepen.

Mijn advies: Laat de fotografie-eis voorlopig helemaal vallen en ga visueel waarnemen met de gewenste 200mm Newton op Dobsonmontering. Je kunt ook visueel waarnemen met kleinere instrumenten op een montering. Geen probleem. Je leert dan tevens om te gaan met dit soort monteringen. Dat laatste is dan je opstap naar toekomstige fotografie, waar je als het zover is een geheel nieuw budget voor gaat opstellen...
                        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

dobson

hallo dames en heren ik heb zelf een 12 duimer dobson, die ik nog net kan tillen, ik ben 66 jr, maar ik kan zelfs vanuit deventer met deze dobson zeer duidelijk jupiter met filligrein dunne wolkensliertjes en met kleur kunnen zien.
                          tevens heb ik ook nog een vierduimer waar ik zelfs de andromeda nevel gezien heb,en ik kan je vertellen dat de orionnevel eruit springt als nooit tevoren, groetjes jan bonte

Commentaar

Werken...
                          X