Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astigmatisme bij Newtons door de positie van de "aperture stop"

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door scorpio Bekijk bericht
    Voor zover ik het kan begrijpen. Even kort samenvatten en naar de praktijk verplaatsen: 'Het is van totaal ondergeschikt belang want je wint er helemaal niets mee'.
    Ja.

Of heb ik toch iets gemist?
    Nee.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

@Scorpio
      , woorden naar mijn waarnemershart. In de praktijk, als waarnemer hoef je je er niet ècht druk om te maken. Gezien de uitkomsten van de berekeningen zelfs als fotograaf niet.
      Een theoretische discussie is overigens wel leuk om te volgen natuurlijk.
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Een gaasfilter helpt ook dicht bij de spiegel, of vooraan. Het probeert energie uit de ringen rond het centrale deel van het diffractiepatroon terug in het midden te krijgen ten koste van een wat breder centraal deel. Je offert wat resolutie op voor kleine contrastrijke details om een wat beter contransttransfert te krijgen voor wat grotere contrastarmere details.

Het is vooral voor werk op hoge vergroting en dus heeft het niet veel te maken met het corrigeren van astigmatisme (want op de as is er toch geen).

Maar het voor mij iets belangrijker effect is dat het de effectieve D/r0 parameter vermindert die de onrust van het diffractiebeeld bij slechtere seeing bepaalt (met 400mm voor D is D/r0 makkelijk groter dan 2,5, waardoor de opening eigenlijk te groot wordt en je minder ziet dan met een kleinere kijker), zonder dat je te veel resolutie verliest en zonder dat de centrale obstructie nog hinderlijker wordt (wat je wel hebt als je de apertuur gewoon helemaal wat afstopt).

Als de seeing nog beter wordt dan gaat het gaasfilter er bij mij terug af. Van zodra ik 400x of zo haal met de 400mm probeer ik ook eens zonder gaasfilter.
        Last bewerkt door sixela; 25-10-12, 09:50.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het wordt me langzamerhand enigszins duidelijker.

Zou het ook op een lenzenkijker van toepassing kunnen zijn dan? Bijvoorbeeld een stop op de voorkant van een dauwkap van 500mm voor een 100mm f/5 lenzenkijker en als je dan een 1° astigmatismevrij veld wilt je dan een stop van 8,7mm (500/57,3) neemt en dus een effectieve opening van 91,3mm krijgt.

Al met al lijkt me het bouwen van een wat langere Newton met een openingsverhouding van bijvoorbeeld f/6 ipv. van bijv. f/4 een meer bevredigende oplossing om astigmatisme terug te dringen.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Niemand doet dat, want dan moet je een stop erg ver voor de telescoop gaan steken --het objectief zit namelijk aan de voorkant en dus zou de stop op een brandpuntsafstand nog zo'n afstand voor de lens moeten--, en niemand zit erop te wachten om de buis nog twee keer langer te maken (dan kun je beter de f/verhouding verdubbelen, dan dalen alle aberraties, en het astigmatisme wordt dan ook vier keer kleiner).

Als de stop gewoon op het objectief is, dan is het astigmatisme 1° van de as voor een 100mm f/12 doublet ongeveer (RMS op het golffront) een tiende golflengte, dus zelfs erg ver van de as nog net acceptabel (dat komt overeen met een Strehlverhouding van ongeveer 0,6, niet zo slecht voor een veld van 2° in diameter).

Dat astigmatisme stijgt lineair met de opening en kwadratisch met het omgekeerde van de f-verhouding, dus voor kortere of grotere systemen kan het belangrijker worden. Met een triplet kun je het wat beter corrigeren.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
            X