Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade RX400

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade RX400

Hoi, ik zie regelmatig een Meade RX400 te koop staan, sterker nog bij Robtics staat er ook een te koop (dat is een 10 inch) .
    De nieuwprijs lag rond de 7000 euro (als het niet meer was). Ik heb wel eens gelezen dat het een totaal nieuw concept was maar dat de modellen te snel zijn afgebouwd waardoor de electronica niet erg betrouwbaar kan zijn.
    Verder ziet de RX400 eruit als een beest van en telescoop, alles waar je van kunt dromen zit erop.....GPS, automatisch/digitaal focussen, koeling , dauwlint verwarming, noem het maar op. Zo op het eerste oog dus een prachtig stuk techniek!
    De kwaliteit van de lenzen zijn ook goed als ik de fabrikant mag geloven, als het klopt wat de fabrikant schrijft; ook geheel comavrij.
    Wat maakt nou dat een telescoop met een nieuwprijs van 7500 euro te koop wordt aangeboden voor 2500 tot 3000 euro..
    Dat is nog een boel geld natuurlijk maar als ik zie wat er allemaal op zit.... ..Ik vraag me af of de electronica wel betrouwbaar???? Ik moet eerlijk bekennen dat het visueel een prachtkijker is, staat geweldig in de tuin, dakterras of zelf huiskamer :smile:
    Dealers geven aan dat deze exemplaren min of meer prototypes waren en niet zijn aangeslagen, de exacte redenen kan ik niet vinden ...wat jammer voor zo een mooi stuk techniek!
    Zijn er medeforumleden die meer van deze telescoop weten, is het echt een flop geworden? Is er op het forum geen draadje over....grt Pieter.
    Last bewerkt door pieterbrands; 21-10-12, 12:07.

Bij dit soort telescopen is het heel simpel: als je het niet erg vind om voor 3000 euro het schip in te gaan, dan is de aanschaf het overwegen waard. Anders zou ik toch wat anders zoeken voor dat geld.

Een andere benadering is ervan uitgaan dat de montering helemaal niets is. De OTA kan je laten testen, dus daarvan weet je precies hoe goed die is. En dan kan je ook kijken of de concurrentie, in dit geval Meade's eigen 10 inch ACF en Celestron's 10 inch EdgeHD prijstechnisch gezien geen betere oplossing is.

Maar het feit dat het systeem niet is doorontwikkeld zou al genoeg moeten zeggen.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Oke Sander, helder, dank voor de uitleg....
      vr grt Pieter.

Commentaar

Maar zelfs de OTA alleen is problematisch. De scherpstelling gebeurt door de corrector motorisch te verschuiven. En die motoren vormen nu net de zwakke schakel. Je koopt beter een LX200 ACF, of een Celestron Edge-HD: veel goedkoper, en veel minder problemen.

Sander heeft gelijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
          En die motoren vormen nu net de zwakke schakel
          Zonder het topic te willen kapen vraag ik me af of jij ervaring hebt met "die motoren". M.a.w. zeg je dit omdat er sowieso een motor voor wordt gebruikt, een mening dus, of dat de motoren die ze daar voor gebruiken niet goed zijn.

--Gerard

p.s. ACF staat eigenlijk voor "Almost Coma Free"..... dus gewoon coma maar dan iets minder.

Commentaar

Ik zeg dat na het lezen van meerdere horrorverhalen op CN. Als hij het doet, is het een superding, maar als er stukken zijn, dan zijn de problemen onoverkomelijk.

Commentaar

Het begon met een vervelende rechtzaak over "wat is Ritchey Chretien". Om die reden werd de naam (terug)veranderd naar LX400ACF. Maar er waren ook een aantal technische problemen met het ding. Nu staat op de Meade site de hele LX...ACF serie genoemd, maar de 400 wordt uit dat rijtje weggelaten!

I.h.a. kent de LX200(GPS) een hoop tevreden gebruikers: die telescoop was bij introductie een belangrijke stap voorbij de rest. Veel serieuze amateurs, maar ook scholen en onderzoekers die een "goedkope grote scope" nodig hadden, hebben er toen één aangeschaft. Daarna heeft Meade vooral de "gee whiz!" factor proberen te vergroten met gadgets die niet direct de kern-eigenschappen verbeteren. De 400 is daar een typisch voorbeeld van.

Zelf ben ik nog steeds tevreden over mijn, inmiddels oude, LX200GPS (tweedehands, lekker werkpaard) maar als ik naar een nieuwe scope zou gaan zou ik sowieso de vorkmontering loslaten. De RX400 zou ik maar helemaal laten staan, zeker als Meade zelf dat type al niet eens vertrouwt. Voor een tweedehands LX200GPS hoef je nog steeds je neus niet op te halen (als de prijs goed is).
              Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Commentaar

Ik heb de indruk dat je met veel minder geld en een dauwlint en een motorfocus, met een LX200 ACF veel gelukkiger kunt zijn dan met een nukkige 400. Ik zou in zo'n geval wel weten wat ik zou doen.

Commentaar

Dank allemaal voor de info hoor, ...ik kon zelf niet veel informatie vinden op internet.
                  grtn Ptr.

Commentaar

Origineel geplaatst door Hugo de Jong Bekijk bericht
                    Voor een tweedehands LX200GPS hoef je nog steeds je neus niet op te halen
                    Hear, hear

Commentaar

Werken...
                    X