Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Misschien wel de mooiste telescoop van Nederland..

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Misschien wel de mooiste telescoop van Nederland..

Een paar maanden geleden kreeg ik een telefoontje van iemand die de paters uit het klooster Wittem vertegenwoordigt. Het was een beetje een mysterieus telefoontje. Het gesprek kwam er op neer dat hij een oud erfstuk van de hand wilde doen. Tenminste, zo begreep ik het. Ik dacht meteen aan een galileo-achtige maat telescoop.
    Maar het bleek anders: in de 19e eeuw stond in het klooster een natuurkundig kabinet. Een paar lokalen, met onder andere een paar telescopen. En daarvan is een Fraunhofer, gekocht in 1846. Het aankoopbewijs is er nog. Helaas is het objectief (glas) zoek, maar we gaan kijken of we iets kunnen laten maken of bestellen. Alle hulp is welkom!
    De kloosterlingen gingen niet over een nacht ijs en hebben lang gezocht naar een geschikte partij om de telescoop te schenken. Dat proces heeft twee jaar geduurd. En uiteindelijk is de keus gevallen op onze stichting. Gisteren zijn we m in stijl komen ophalen en volgende week vindt de officiele overdracht plaats. Nu alvast een sneak preview. Ineens liggen er 2 prachtige kijkers (wie o wie weet wat voor een kijker de koperen kijker is?) op je bureau. Daar word je even stil van!
    Onnodig om uit te leggen dat we hier enorm blij / vereerd mee zijn en dat we de kijkers gaan koesteren.
    Voeg bestanden toe
    20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL
Werken...
X