Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spiegellaag hoofdspiegel

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spiegellaag hoofdspiegel

Omdat ik de hoofdspiegel van mijn Newton (8'' F6)een stukje wil verplaatsen moest deze gedemonteerd worden. Dat was toch al nodig omdat als ik in de buis keek het leek of er zeer veel stof op de spiegel lag. Tot mijn verbazing zat er helemaal geen stof op de spiegel maar is hij zó dof dat ik mezelf nauwelijks kon zien (wat verder niet zo'n probleem is ).
    Ik las in een thread op dit forum dat als je de zon (of een sterke lamp) door de spiegel laat schijnen je kan zien hoe de staat van de spiegelende laag is.
    Dat heb ik gedaan, hier het resultaat:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: primary2.jpg views: 1 grootte: 236,4 KB id: 1099262

Dat lijkt me niet precies goed.
    Wel sta ik ervan te kijken, de spiegel is pas 5 jaar oud en is van GSO, die staan toch niet zo slecht bekend.
    Bovendien bewaar ik de telescoop in dezelfde ruimte als mijn eerste (JWG) zelfbouw, de 6'' spiegel daarvan is nog steeds kraakhelder na 12 jaar.

Ik heb 'de Koepel' gebeld omdat ik in dezelfde thread las dat zij spiegels opdampen, en daar werd ik zeer vriendelijk te woord gestaan en van alle beschikbare informatie voorzien.
    Zij stoppen binnenkort met het gebruik van de opdampklok maar ik kan gelukkig nog terecht voor een naar mijn mening zeer schappelijke prijs.
    Wel moet ik zelf zorgen dat de oude spiegellaag eraf is, en als zodanig ligt de spiegel nu te liggen in een badje gootsteenontstopper....

Groet,
    Ton
    " Het schijnt "

Kijk wel uit met gootsteenontstopper, want dat kan het glas aantasten als het er lang in ligt. En dan moet hij opnieuw gepolijst/geparaboliseerd.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Na een kwartiertje was het alleen nog maar glas! daarna heb ik hem goed afgespoeld en kan ik hem opsturen naar de Koepel.
      Nu heb ik de originele verpakking niet meer, ik kan me herinneren dat er een soort papiertje op de spiegel lag. Bij de Koepel zeiden ze dat er wel een microvezeldoekje op mag liggen.
      Wellicht past hij in een stuk PVC buis met cementkappen als deksel, en anders maar even creatief met karton...

(zie ik nou M13 in mijn spiegel??....)
      " Het schijnt "

Commentaar

(dan is er wel in korte tijd een mooie planetaire nevel in ontstaan. )

Succes met het opdampen.
        12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
        7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonton Bekijk bericht
          (zie ik nou M13 in mijn spiegel??....)
          Iets te lang in de gootsteen ontstopper gelegen?
          HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

Ik ontdoe de spiegels van hun oude laag altijd met een oplossing van kopersulfaat en zoutzuur.
            Totaal onschadelijk voor het glas :-)
            En ik krijg ook veel spiegels van GSO binnen om te hercoaten, spiegels die maximaal 2 jaar oud zijn....
            Vorig jaar ZES... en dat geeft te denken !

jp
            Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Hangt ook af waar jeze bewaart en hoe goed je tegen langdurig liggende dauw beschermt.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik dacht altijd dat er een harde kwarts laag over de alu laag zat....
                Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Ja, dat is wel zo, maar er kunnen nogal wat zaken mis gaan, niet alleen tijdens, maar ook voor het opdampen, zaken die pas na maanden aan het 'licht' komen..
                  Het is echt niet zomaar "kwak er maar een laagje op, eitje!!"....

Als dit inderdaad een veel voorkomend probleem is bij eenzelfde merk, dan is het opdamp-proces dus bagger !!

Gr, FL.
                  Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Als GSO spiegels zo snel verweren, veel sneller dan te verwachten is gezien de gebruikte techniek, en wat gebruikelijk is in de markt, dan kan je de spiegelverkoper aansprakelijk stellen. Je mag van elk verkocht product verwachten dat die bij normaal gebruik en normale verzorging een zekere tijd meegaat. Als dat niet gebeurd moet de verkoper daar wat aan doen.

Probleem is wel dat je eerst met de verkoper contact moet opnemen om tot een oplossing te komen. Je kan niet zelf aan de slag en na afloop de rekening opsturen.
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door MvD Bekijk bericht
                      Ik dacht altijd dat er een harde kwarts laag over de alu laag zat....
                      Bij goedkopere spiegels is het geen 'Ion Assisted Deposition' die een SiO2 laagje dat erg hard is met grote kristallen: men deponeert een laagje SiO die na een ijdje oxideert tot SiO2, maar ze is veel poreuzer,zeker in het begin. Ook de MgF2 overcoat van GSO is poreuzer dan de beste SiO2 overcoats.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                        Als GSO spiegels zo snel verweren, veel sneller dan te verwachten is gezien de gebruikte techniek, en wat gebruikelijk is in de markt,
                        Wat is 'gebruikelijk in de markt'? Zoals ik zei, kun je van GSO en Synta niet dezelfde kwaliteit verwachten die je bij duurdere coaters kunt verwachten, en vooral als de spiegels nieuw zijn moet er voorzichtig mee omgesprongen worden (niet in een garage met een wagen zetten, niet in zeelucht gebruiken, een aantal maanden wachten met spoelen, condens na een observatiesessie gedurende die tijd snel met haardroger verwijderen,...) wil je de coating een langer leven laten leiden. Als je van de duurdere coatings kiest mag je wat meer van 'de markt' verwachten.

Probleem is wel dat je eerst met de verkoper contact moet opnemen om tot een oplossing te komen. Je kan niet zelf aan de slag en na afloop de rekening opsturen.
                        Het probleem is dat als het pas na en aantal maanden voorkomt je problemen hebt om te bewijzen dat je er voorzichtig mee omgesprongen bent...wat niet zo is als de spiegel al bij de distributeur zo is aangetast dat je het direct merkt (dat gebeurt ook wel, want niet alle telescopen worden gestockeerd op een wijze die condensatie op die spiegels vermijdt).

Commentaar

Wat gebruikelijk in de markt is is ook deels wat de koperskant van de markt als minimale eis stelt. En ik ben de eerste die zal zeggen dat de amateurastronoom die eis helemaal niet stelt, merkwaardig genoeg.

Maar je kan natuurlijk ook kijken naar wat GSO als minimum levensduur opgeeft. Als de spiegel eerder "kapot" gaat dan die levensduur dan mag je verwachten dat die spiegel kosteloos vervangen of gerepareerd wordt.

Wat betreft de handelingen die je moet verrichten om een vers opgedampte spiegel goed te houden, als de beschrijving niet bij de kijker zit kan de fabrikant zich niet beroepen op een gebrek aan aandacht. Je weet bv niet eens hoe oud je spiegel is als je de kijker koopt. Hoe lang moet je dan daarmee doorgaan?
                          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Exact de reden waarom ik bij aankoop van mijn skywatcher er gelijk meteen een hilux coating van orion op heb laten leggen. Kost wat extra maar dan weet je wel wat je hebt.

Commentaar

Origineel geplaatst door dreistein Bekijk bericht
                              Exact de reden waarom ik bij aankoop van mijn skywatcher er gelijk meteen een hilux coating van orion op heb laten leggen. Kost wat extra maar dan weet je wel wat je hebt.
                              denk je dat echt ???? als je gelukt hebt;ja dan.
                              Wij hebben een paar maanden geleden dergelijke spiegel gekregen die op deze manier werd hercoat. Op de testbank presteerde die ronduit slecht. Dat was ook de reden waarom die eigenaar hem kwam testen trouwens.
                              Wij hebben die hercoat ( na het verwijderen van de 'oude' laag was die spiegel dus onberispelijk op de testbank.
                              garantie ?? no way....
                              ik wil toch even zeggen; coaten is niet eenvoudig...dat hebben wij ondertussen wel geleerd, OOK van professionele organisatie.
                              op Mirror Tuscon Lab geven ze de grotere spiegels niet eens een kwartslaag wegens te moeilijk !

jp
                              Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Werken...
                              X