Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Takahashi Mewlon 210 f 11.5 DK

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Takahashi Mewlon 210 f 11.5 DK

Hallo.

Mede door de waarneem avonden met oa Hemelbestormer en zijn Edge C9.25 is bij mij het waarneem virus weer toegeslagen.
    Op de avonden dat fotografie niet mogelijk is , is het toch wel erg leuk om ook een telescoop te hebben die voldoende brandpunt heeft om serieuze waarnemingen te doen.
    Probleem 1 is natuurlijk de financiering , in deze roerige tijden is een uitgave van dergelijke proporties thuis niet uit te leggen.
    De gebruikelijke smoes "ja maar ik ruil toch weer wat in" deed de wenkbrouwen fronsen bij vrouwlief.
    Mijn huidige telescopen zijn een tak fsq en een vixen vc200L beide hele fijne instrumenten die ik eigenlijk niet kwijt wilde.

Na een week of 4 twijfelen heb ik toch de knoop doorgehakt en besloten dat de Vixen het veld moest ruimen , de tak fsq is echt een "keeper"
    Hierdoor ontstond weer wat financiele armslag en kon ik mij begeven op de diverse sites om serieus te gaan zoeken naar mijn nieuwe speeltje.

Lang getwijfeld welk instrument ik wilde en welke eigenschappen hij moest hebben.
    Ga ik voor een puur waarneem instrument met een grote spiegel of toch maar stiekem de mogelijkheid om er in de toekomst een (planeet)camera achter te plaatsen.
    Celestron Edge HD c11 / 9.25 , een newton van 25 tot 30 cm , RC 10" astro tech , Mewlon , allemaal mooie instrumenten met eigen kenmerken.
    Bij de een win je wat en bij de ander verlies je wat.

Gewicht en lengte waren zeker ook belangrijke factoren , ik wilde zeker niet boven de 15 kg uitkomen.
    De prijzen lopen ook sterk uiteen , een newton heb je al voor rond de 800 euro en de celestron Edge HD 3800 euro.
    In de loop der jaren is mij wel duidelijk dat wanneer je eenmaal gewend bent aan goede instrumenten dat je je toch gaat ergeren wanneer de kijker matig presteerd.

De newton viel af door de groote en lengte , de RC viel af doordat het een puur fotografisch instrument is met een grote CO.
    De goede ervaringen met de C11 Edge HD van Hemelbestormer deed mij neigen naar deze telescoop.
    En de Takahashi Mewlon 210 was eigenlijk uit mijn systeem.

Op naar Robtics dan maar en eens praten met de deskundigen.
    Gelukkig hebben de heren daar niet de emotie die ik had (jongen in een speelgoed winkel) en gaven ze mij een eerlijk advies met de wetenschap hoe ik in elkaar zit betreffende kwaliteit en verwachtingspatroon.
    Hun advies was voor mij , (Mede doordat ik gewend ben om met refractoren te waarnemen) een telescoop die (bij benadering)een net zo scherp beeld geeft als in een refractor.
    De enigen die daarvoor in aanmerking kwamen waren de Mewlon telescopen en in iets mindere mate de Edge HD sct's.
    Verschil is de optiek die in de Mewlon 1/20 lamba is en in de sct's buiging begrenst 1/4 .
    De ware scherpte van de mewlon komt meer naarvoren naarmate de seeing beter is.

Hmm lastig , scherpte en contrast tegenover opening.
    Mijn zoektocht was vernauwd naar deze 2 telescopen.
    De Celestron C11 edge HD en de Mewlon 210 . opening versus kwaliteits optiek.

De Tak mewlon is een DK systeem en geeft fotografisch coma aan de randen , de opt. reducer maakt er een f9 (1900 mm)van en vlakt het beeldveld tot 39mm.
    De C11 edge is een standaard sct die volgens de bouwer een 3x vlakker beeldveld geeft en geen coma.
    De reducer voor c11 kost rond de 600 euro maar dan heb ik een systeem van bijna 3 meter brandpunt!!! fotografisch een "no Go"met mijn montering.(1900 mm is al een grote uitdaging)

De mogelijkheid om er in de toekomst toch een (planeet)camera achter te plaatsen , prijs en de kwaliteit van de optiek heeft mij uiteindelijk doen beslissen om de Mewlon 210 aan te schaffen.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: mewlon210.jpg views: 1 grootte: 63,6 KB id: 1099249
    De mewlon , moonlite focusser en panoptic 31mm waren tesamen goedkoper dan de edge hd.

Gisteren mijn first light gehad , maar voor het zover was , had ik de bobs knobs geplaatst en moest dus COLLIMEREN.
    geen sinecure , eerst met een dsi camera erachter maar bij elke twist aan de knoppen kon ik weer op zoek naar mijn ster .
    Uiteindelijk maar een oculair geplaatst en dit ging een stuk makkelijker , hoewel , ben er wel even mee zoet geweest.
    Na in mijn ogen goede collimatie bleek , eenmaal het prisma geplaatst de collimatie ver te zoeken.
    ?
    wat nu?
    mijn redenatie was : ik kijk door het prisma dus moet zorgen dat de scope gecollimeerd is door het prisma.
    De oorzaak zal ik waarschijnlijk moeten zoeken in het feit dan het hoekprisma/spiegel niet perfect staat onder 45 graden staat , neem ik aan?
    Misschien heeft een van jullie een idee en een mogelijke oplossing?

Na deze collimatie worsteling eindelijk het moment om mijn eerste object op te zoeken , onee sh..t eerst de montering nog allignen op de pool en een 2 star allignment doen.
    hehe eindelijk kon mijn nieuwe panotic 31 mm zijn eerste fotonen doorsluisen naar mijn oog.
    Nouja om een lang verhaal kort te maken , echt een super strak beeld , sterpuntjes zoals ik gewend was in een refractor .
    Snel wat bekende objecten afgelopen en hoewel de seeing natuurlijk ruk was in den Haag was ik zeer tevreden met het beeld.
    In de laagste vergroting is de randonscherpte aanwezig maar niet storend , in hogere vergrotingen valt de coma buiten het beeldveld.

Uiteraard ben ik blij met mijn telescoop en of het een keeper is zal de toekomst uitwijzen.

sparen voor een DMK camera dan maar.
    CS
    Frans
    Voeg bestanden toe
    Scopes : Takahashi FSQ106ED , Celestron C11 , Mount : Losmandy G11 Gemini 1
    Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Frans,
    Dat wordt trakteren! Grappig, het aangrijppunt van de montering op de telescoop ligt onnatuurlijk ver naar achteren - maar je mist het gewicht van een correctorplaat.
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Leuk verhaal om te lezen. Zo'n zoektocht naar de ideale telescoop is en blijft altijd lastig, maar heeft bij jou wel geresulteerd in een mooie aankoop. Proficiat daarmee !

Toch bekruipt mij het gevoel dat je er niet heel veel op vooruit bent gegaan. Qua opening in ieder geval niet. In hoeverre resulteren de betere kwaliteit van de optiek en minder grote obstructie van Tak in een beter beeld, heb je dat al kunnen vergelijken ? Misschien een beetje bevooroordeelde vraag, maar heb je in je keuzeproces ook nog een TAL 200/250K overwogen ? Heeft uiteraard geen optiek van Tak nivo, maar is optisch toch wel weer wat beter dan de gemiddelde SCT en is prima in staat scherpe sterbeeldjes te leveren en dat ook nog eens over het gehele beeldveld.
      Last bewerkt door Ed; 17-10-12, 12:43.
      WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Ik heb het verschil 1 op 1 kunnen zien tussen de Tal 200k en de Tak Mewlon 210. De Tak geeft scherper beeld. Punt. Mag ook wel, want de buis kost veel meer. Is de Tal daarmee slecht? Nee. Er is bijna altijd baas boven baas. En de Tak, dat is nu eenmaal de CEO.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

[QUOTE=Ed;524507]Toch bekruipt mij het gevoel dat je er niet heel veel op vooruit bent gegaan. Qua opening in ieder geval niet. QUOTE]

nee qua opening niet en dat was nou juist ook mijn twijfel aanvankelijk , 816 x resp 900 lightgrasp is een klein verschil wat nauwelijks zal opvallen.
          Het ging mij voornamelijk om brandpunt en toename contrast en scherpte .
          de 1/20 lamba optiek geeft een fantastisch donkere achtergrond waardoor zwakkere objecten toch zichtbaar worden.

tevens is dit een pracht instrument om een DMK achter te plaatsen
          Camera's : SXVR H35 , ZWO ASI 174 MMC , Bino's : Vixen 6.5 X 42 ED , BA8 15 X 70

Commentaar

Wat is er eigenlijk anders aan een Mewlon in vergelijking met een SCT naast het ontbreken van een correctorplaat?
            Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Ik heb nog nooit door de TAK gekeken (hint hint hint), maar zelfs voor mij als onervaren waarnemer zie ik een verschil tussen bijvoorbeeld een mooie APO en een doodgewone SCT. Let wel: ik zei: "verschil", alleen als ik om-en-om kan vergelijken is het voor mij zichtbaar. Dus doe ik het met een ordinaire SCT, en laat mij helemaal in vervoering brengen als ik eens wakker geschud wordt door de aanblik van de hemel die een grote Dob biedt, of deze mooie TAK ("buy quality cry once".....). En -heel praktisch: de beeldkwaliteit door mijn SCT wordt veeleer bepaald door mijn lakse collimeergedrag dan door een ruw optiekje, nietwaar?
              "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
              Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Origineel geplaatst door Titan2 Bekijk bericht
                Wat is er eigenlijk anders aan een Mewlon in vergelijking met een SCT naast het ontbreken van een correctorplaat?
                Bij een Mewlon worden de fouten gecorrigeerd door een correctielenzensysteem. Daarmee wordt in ieder geval gecorrigeerd voor de coma, die in een normale Dall-Kirkham heel sterk aanwezig is, veel erger dan in een Newton of SCT.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Mooi verhaal. Veel plezier met de nieuwe kijker!
                  200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Mewlon

Beste Frans,

Welkom in de wereld van Mewlonbezitters...:smile:

Ik weet zeker dat je er geen spijt van zult krijgen, het is echt een wereld telescoop. Zelf heb ik de Mewlon nog maar 1 keer hoeven collimeren, en zelfs na een rit naar Frankrijk waren de sterren nog steeds speldenprikjes.

Misschien ten overvloede : goed op temperatuur laten komen is wel belangrijk..

Gefeliciteerd met deze geweldige aankoop.

Groetjes,

Ingrid Konings
                    "Improvise , Adapt and Overcome"

Commentaar

Mooie kijker, Frans!
                      Gefeliciteerd!
                      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Wat een prachtinstrument, gefeliciteerd met deze aanwinst!
                        Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                        (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Origineel geplaatst door Starfish Bekijk bericht
                          Beste Frans,

Zelf heb ik de Mewlon nog maar 1 keer hoeven collimeren, en zelfs na een rit naar Frankrijk waren de sterren nog steeds speldenprikjes.

Groetjes,

Ingrid Konings

Kijk dit hoor ik graag , een collimatie vaste telescoop , bedankt allen voor de feli's (voelt alsof je er weer een kindje bijhebt)

Commentaar

Wel, ik heb een Mewlon 250CR gehad. Nog steeds spijt van de verkoop
                            Gemini Telescope Design G53F with Pulsar 2; TS 115/800 APO; CCDC; TheSkyX Pro; Maxim DL 6; MaxPoint; PixInsight.

Commentaar

Gefeliciteerd frans, een mewlon is klasse !!!!!!

Commentaar

Werken...
                              X