Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuwe "grab 'n go": kleiner of groter?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuwe "grab 'n go": kleiner of groter?

Na bijna 2 jaar heb ik afgelopen week afscheid genomen van mn 150mm f/5 refractor.
    Ik heb veel plezier gehad van dit wide-field instrument. Echter, het was t toch niet helemaal: het is geen planetenkijker met zn snelle openingsverhouding, en voor deepsky vond ik m vaak wat centimeters tekort schieten.
    Toch was het prettig om m even snel op te zetten in de achtertuin, zodat geen truss-dobsons (25 en 45cm) in elkaar gezet hoefden te worden. En ook een montering die met een draai aan de knop volgt, is soms wel lekker.

Daarom heb ik besloten mijn Celestron ADM te houden en daar een andere kijker op te zetten.
    Nu twijfel ik echter welke kant ik op moet gaan. Naar meer opening? Of toch meer een grab n go planetenkijker?
    Nou had ik mijn keuze al beperkt tot 2 kijkers, namelijk:

- GSO 200mm f/5 newton
    - TAL 100mm f/10 refractor

Tja, dat zijn 2 zeer verschillende kijkers, met allebei hun sterke en zwakke punten.
    Zo is de Tal zeer stevig gebouwd (groot pluspunt) en bezit ie volgens velen een erg goede optiek. Er is over de Tal 100rs eigenlijk geen kwaad woord te vinden.
    Deze zou ik dan voornamelijk op planeten gebruiken vanuit de achtertuin, want voor deepsky is 10cm wel erg weinig.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: TAL 100RS.jpg views: 1 grootte: 37,1 KB id: 1099246

Over de GSO is weinig te vinden op internet. TS is er erg over te spreken, maar dat zal deels uit eigenbelang zijn.
    Op het eerste gezicht lijkt het een prima instrument voor zijn prijs (zeker ook omdat ie 80 euro goedkoper is dan de vergelijkbare Skywatcher). Er zit een crayfordfocusser met 1:10 reductie op, en als extraatje nog een koelfan (met voeding) voor de hoofdspiegel.
    200mm vind ik een mooie maat om ook vanuit de achtertuin nog wat deepsky mee te pakken (heb zelf een 200mm dobson gehad).
    Ik heb geen ervaring met een newton op equatoriale montering. Misschien dat een 20cm op ADM wat lomp is?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: GSO 200mm f5.jpg views: 1 grootte: 44,9 KB id: 1099247

De prijs van beide instrumenten is overigens gelijk, dus dat speelt in ieder geval geen rol in de afweging.

Wat zouden jullie mij aanraden? Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom.
    "The chicken is a dinosaur. I mean, it really is. You can't argue with it, because we're the classifiers and we've classified it that way. - Jack Horner

De GSO 8" is absoluut geen Grab & Go kijker. De telescoop heeft wel even de tijd nodig om af te koelen en,.... ondanks dat 8" tegenwoordig niet zo veel meer is. Het is toch wel een flinke kijker zo'n 8" f-5 Newton. De Tal 100R daarentegen is wel aardig Grab & Go. Hoewel het een degelijke kijker is, is die niet zwaar. De optiek is gewoon goed. Hoewel ik mijn eigen 100R nog niet rechtstreeks heb vergeleken met mijn 10cm ED denk ik niet dat die veel onder doet. Misschien wel helemaal niet. Op de kleurfout na dan want het is en blijft een gewone achromaat.

Alleen moet je nu een afweging maken wat je het belangrijkste vindt. De GSO 8" zal kwa beeld de Tal op elk object verslaan. Maan, planeten en deepsky. Maar de Tal is een goede kijker en vrijwel gelijk klaar voor gebruik.

Overigens, 10cm is misschien te weinig deepsky maar dat is het ook voor planeten als je het zo bekijkt.

Commentaar

Een Newton op een equatoriale montering is een beetje een gedoe, omdat de focuser wel eens raar wil uitkomen. Je moet dan de kijkerbuis roteren. Niet erg, alleen als je een goto hebt niet fijn omdat je daarna je alignment kwijt bent.

Grab&go en veel zien is haast niet te combineren. Een 15 cm newton of SCT of Mak die in de schuur staat en dus niet hoeft af te koelen. Of een iets kleinere en wat langzame refractor (duur). De hele opstelling moet in 1 keer neergezet kunnen worden.
      Last bewerkt door svdwal; 17-10-12, 08:21.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ik heb ik mijn woonkamer een 30 cm (zelfouw) Newton staan van 14 kilo in totaal, die ik in twee delen: onderstel en OTA buiten zet. Een minuut werk. En terug binnen zetten idem. Het hoeft dus niet per se klein te zijn.
        Jan
        'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Eigenlijk heeft Rocky al zo'n soort kijker. Een 10" Dobson. Die, zolang de kijker zelf maar opgebouwd blijft is, snel opgezet is. Alleen,.... de spiegel is 'wat' aan de dikke kant.

Nu is het wel ideaal, wanneer je de mogelijkheid hebt, om een kleinere Dobson opgebouwd te laten. Rockerbox buitenzetten, telescoop erin. Klaar.

Beetje off-topic. Maar ik haat het opbouwen (en nog meer het afbreken) van een Dobson voor (en na) een waarneemsessie. Ondanks dat het maar 5 minuten hoeft te duren. Altijd al zo geweest en zal waarschijnlijk ook nooit veranderen, denk ik.
          Last bewerkt door scorpio; 17-10-12, 09:08.

Commentaar

Dat laatste heb ik wel thuis, maar niet als ik naar Frankrijk ga om waar te nemen. Ik heb dan zoveel meer tijd dat het me niet uitmaakt.
            Jan
            'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

@Rocky,
              Als je de 15cm f/5 refractor wat te snel vond voor een planetenkijker, zou je de 20cm f/5 Newton dan ook niet wat te snel vinden? 20cm f/8 lijkt me dan meer passend. Of was het eerder op de problematiek van het secundaire spectrum gericht bij de 15cm refractor.

Als het om secundair spectrum gaat is het ook bij een 10cm f/10 mogelijk nog wat te snel. Het secundaire spectrum neemt toe met de kijkeropening en de vuistregels voor de kortste f/x, vari"eren van 1,2 tot 2 maal de lensopening in centimeters. Dus voor een 10 cm tussen de f/12 en f/20. Voor een planetenkijker zou ik dan eerder voor een pakweg 10cm f/15 gaan. Mocht je evt. zelfbouw overwegen, bij Teleskop service hebben ze zulke lenzen voor 400 euro http://www.teleskop-express.de/shop/...t-Fassung.html . Wellicht hebben ze die ook met een telescoop er om heen.

De kijker wordt dan wel minder grijp en ga. In dat geval kun je evt. een (Schmidt-)Cassegrain overwegen, vooropgesteld dat je budget dat toelaat. Ook bij dewelfde firma hebben ze SCT zonder montering, die mogelijk op je eigen montering passen http://www.teleskop-express.de/shop/...ain-Tubus.html Handig maar een lenzenkijker is wel obstructievrij.
              Last bewerkt door EdwardB; 17-10-12, 12:28.
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Een mooi compromis tussen beide voorgestelde kijkers is dan toch wel een 15 cm compacte kijker met een optiek die het mogelijk maakt goede planeetwaarnemingen te doen. Ik heb een tijdje geleden ook iets gezocht om het gat op te vullen tussen mijn compacte maar kleine 88mm APO-tje en mijn onhandelbare 20cm TAL en ben uiteindelijk uitgekomen op een Intes 15cm Mak (nog steeds nieuw te koop bij Ganymedes en als je een beetje goed onderhandelt, voor een veel lagere prijs dan waarmee geadverteerd wordt). Misschien wel niet zo Go (want hij moet lang afkoelen), maar absoluut erg Grab (4,5 kg en erg compact). Perfect voor planeten (maanovergangen op Jupiter zijn zichtbaar - lukt je niet met 10 cm) en komt op deepsky ook aardig mee.

Je zou ook aan een 15 of 20 cm SCT kunnen denken, maar dan weer vooral vanuit het oogpunt van erg Grab en niet zo Go (tenzij je 'm vantevoren in een schuur laat afkoelen).
                Ik zou persoonlijk niet voor de 20 cm newton gaan, omdat zo'n ding toch wel weer redelijk onhandelbaar is, zeker als je 'm op een parallactische montering zet. De TAL zou een aardige keuze kunnen zijn, maar 10 cm is wel aan de beperkte kant.
                Last bewerkt door Ed; 17-10-12, 17:09. Reden: type-foutjes
                WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Commentaar

Prima compromis, zo'n Intes. Heb ik weinig op aan te merken. Zingt leuk mee op deepsky, presteert uitstekend op planeten.
                  (Hoewel je een goede 10cm lenzenkijker vwb. maanovergangen op Jupiter toch wat onderschat, maar dat is de discussie niet.) Als je van je werk thuiskomt en je zet hem buiten ( of je belt op en lt hem buiten zetten)kun je na de koffie probleemloos waarnemen. Dat geeft wel een andere dimensie aan het begrip "go".
                  Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                  Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Je koopt een 10 inch tube voor de 10 inch dobson en maakt er een volltubus variant bij. Die variant gebruik je thuis op je bestaande dobsonmontering en als je ermee weg wilt zet je de spiegels over naar de truss-buis. Voor het makkelijk volgen koop of maak je een platform, en voor het snel kunnen kijken bouw je een MdL afzuiger in de volltubus. Die montering verkoop je en je koopt een mooi oculair (of twee) in de plaats.

Dan heb je veel opening, snel opbouwen en afbreken, en snel kijken.

Commentaar

Ik zeg: de TAL. Vooral vanwege ventileren en wegbergruimte.
                      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Bedankt voor het meedenken tot zover.

Origineel geplaatst door scorpio Bekijk bericht
                        DeGSO 8" is absoluut geen Grab & Go kijker.

Realiseer ik me. Daarom zette ik "grab 'n go" ook tussen aanhalingstekens in de titel. Gaat me er meer om dat ik 'm snel kan klaarzetten, en niet zoveel hoef op te bouwen.

Origineel geplaatst door scorpio Bekijk bericht
                        Nu is het wel ideaal, wanneerje de mogelijkheid hebt, om een kleinere Dobson opgebouwd te laten.
                        Die heb ik helaas niet echt. De 10" ligt in delen op m'n zolderkamer (opgebouwd naar beneden tillen is niet te doen).
                        Mijn ouders hebben ernstig bezwaar tegen een "kanon" in de woonkamer. De vochtige schuur lijkt me ook geen ideale plek voor de spiegels en 't hout.

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                        Of was het eerderop de problematiek van het secundaire spectrum gericht bij de 15cmrefractor.
                        Jup. De kleurfout was toch wel flink aanwezig, en echt hoog vergroten (150x <), zat er niet in.
                        Tuurlijk zal je nog wel last hebben van kleurfout bij een 10cm f/10, maar het zal in ieder geval flink minder zijn dan in een 15cm f/5.

Een 105/1500 zou inderdaad mooi zijn, maar alleen de lens in vatting is al 399 euro. Tel daar de kosten van o.a. een focusser bij op en je zit al boven de 500 euro.
                        Dat vind ik duur voor een 10cm. Bovendien is het op dit moment buiten m'n budget.

Origineel geplaatst door Ed Bekijk bericht
                        Intes 15cm Mak (nog steedsnieuw te koop bij Ganymedes en als je een beetje goed onderhandelt, voor eenveel lagere prijs dan waarmee geadverteerd wordt). Misschien wel niet zo Go(want hij moet lang afkoelen), maar absoluut erg Grab (4,5 kg en erg compact).Perfect voor planeten (maanovergangen op Jupiter zijn zichtbaar - lukt je nietmet 10 cm) en komt op deepsky ook aardig mee.

Je zou ook aan een 15 of 20 cm SCT kunnendenken, maar dan weer vooral vanuit het oogpunt van erg Grab en niet zo Go(tenzij je 'm vantevoren in een schuur laat afkoelen).
                        Die Intes lijkt me inderdaad een mooie kijker. Maar hij kost nu 900 euro bij Ganymedes, dus zelfs met flink onderhandelen gaat die niet binnen m'n budget komen.
                        Als ik voor een SCT zou gaan, dan lijken een tweedehands C6 of C8 mij de beste opties (ook gezien m'n budget op dit moment). Niet?

Een SCT is qua formaat en gewicht een mooie keuze. De lange afkoeltijd staat me alleen erg tegen. In een afgesloten kist/koffer in de schuur opbergen zou een oplossing kunnen zijn.
                        Verder lees/hoor ik dat dauw vaak nogal een groot probleem is bij SCT's. Dauwlinten zijn dan eigenlijk een must, maar ook die (en de verdere benodigdheden daarbij) kosten geld.

Maar is een 20cm op equatoriale montering echt zo erg? Is het roteren van de buis mogelijk zonder de buisringen geheel open te hoeven schroeven (lijkt me anders namelijk erg lastig als de buis naast de montering "hangt")?
                        "The chicken is a dinosaur. I mean, it really is. You can't argue with it, because we're the classifiers and we've classified it that way. - Jack Horner

Commentaar

Het roteren van een newton is een beetje irritant. Je moet de zaak zo los zetten dat de buis te draaien valt, en dat hoort te kunnen zonder de ringen helemaal los te schroeven. Je kan evt met Wilcos ringen werken, die voorkomen dat de buis wegzakt. Maar de buis horizontaal zetten en dan draaien werkt ook.

De truuk is in hetzelfde stuk hemel te kijken, dan roteer je de buis 1 keer en de rest van de avond staat die goed.

Nu is een 20 cm f/4 Newton nog steeds een vrij forse kijker, mijn SN-8 is een beetje lager dan mijn 20 cm f/5, en bijna even breed.

Of een 20 cm SCT lang nodig heeft om af te koelen en te beslaan, sinds ik die van mij heb geisoleerd heb ik nog niet goed kunnen kijken of dat heel veel beter was dan eerst. Qua gewicht en grootte zou het voor jou een handige kijker zijn, maar ik kan niet op basis van eigen ervaring zeggen dat het isoleren werkt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rocky Bekijk bericht
                            Een 105/1500 zou inderdaad mooi zijn, maar alleen de lens in vatting is al 399 euro. Tel daar de kosten van o.a. een focusser bij op en je zit al boven de 500 euro.
                            Dat vind ik duur voor een 10cm. Bovendien is het op dit moment buiten m'n budget.
                            Zonder op dit moment specifiek op de andere genoemde kijkers in te gaan: als er iets niet grab 'n' go is, is het een 10cm F/15 refractor! Ik heb ooit een prachtige 10cm f/15 equatoriale Polarex gehad, maar die was zo gigantisch dat ik (ondanks dat het de mooiste kijker is die ik ooit gehad heb) niet erg lang gehouden heb. Niet in de laatste plaats vanwege het huizenhoge statief dat nodig is om de kijker op een comfortabele kijkhoogte te krijgen. Om een ideetje te krijgen:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Unitron_4eqw_578750.jpg views: 1 grootte: 82,7 KB id: 1055938
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nee je kunt gewoon de buisringen een stukje opendraaien, de buisroteren en de buisringen weer vast draaien.
                              Kijk anders of je je montering op alt-az kunt zetten. Dat heb ik ook gedaan en dan ben je in n klap van alle problemen of. Geen onmogelijke oculair posities meer, comfortabel waarnemen vanaf n hoogte met een krukje, veel stabieler, je hoeft niet uit te lijnen, dus: go, en makkelijk te verplaatsen: grab.
                              Het volgen met twee assen vind ik geen probleem. En het zijn meestal kleine correcties (vooral in het zuiden waar je toch al het meest observeert) en die heb je anders ook als je niet goed uitlijnt.

Het enige nadeel is het bewegen rond het zenit. Maar dat neem ik voor lief. Het weegt niet op tegen de voordelen.
                              Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Werken...
                              X