Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

dauw

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

dauw

Kan er dauw ontstaan op de vangspiegel van een SCT telescoop? Wat kan je er eventueel aan doen?
    mvg

Emmanuel Fabel
    Sterrenwacht Alpha Centaurus
    Wulpen (Koksijde)
    BelgiŽ

Ik heb er nog niet eerder iemand over gehoord. Althans niet binnen het tijdsbestek van een waarneemsessie tot het ochtendlicht. Waarnemers die tot zo lang doorgaan is er alles aan gelegen om de Schmidtplaat dusdanig boven het dauwpunt te houden dat die in ieder geval niet beslaat. ( bijvoorbeeld verwarming) Als de Schmidtplaat aan de buitenkant niet beslaat door voorzorgen, zal de vangspiegel aan de binnenkant al helemaal niet bedauwen.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Vreemd.. Het kan wel, maar dan moet het dus erg vochtig zijn daarbinnen. Vergeet niet dat ook een 'dichte' telescoop (door temperatuurs-schommelingen) 'ademt', dus
      als je hem vaak stalt op een vochtige plek, dan gaat de vochtigheid in de telescoop langzaam ook oplopen. En dan kan er dauw ontstaan in de telescoop als die
      afkoelt..

Mogelijke oplossing: In een zo stofvrij en droog mogelijke ruimte met een stofzuiger voorzichtig (niet met de volle zuigkracht, maar bv met de hand eromheen doseren)
      in de oculair-vatting (dus zenit-prisma eraf halen) lucht uit de telescoop zuigen. (werkt niet bij een EDGE-HD van Celestron, omdat die achter ook met optiek is afgesloten)

Indien je GEEN! EDGE-HD telescoop hebt (Celestron..):

Je kan ook een dunner buisje aan de stofzuigerslang vastmaken (doekje eromheen wikkelen) en dat voorzichtig in de oculair-opening van de telescoop steken, het liefst zo ver,
      dat je het buisje aan de voorkant van de telescoop duidelijk in de telescoop ziet steken. Maar pas wel op, niet te ver, want dan zou je de vangspiegel kunnen raken!
      Op die manier weet je echt dat je lucht ververst in de telescoop. Doe dat een aantal keren met tussenpauzes van een uurtje, zodat de versere binnenlucht weer wat
      vocht kan opnemen vanuit de minder goed bereikbare plekken.

PAS OP!!!: Begin niet aan het in de telescoop steken van zaken als je twijfels hebt !! Je kan de telescoop ook gewoon op een drogere plek opbergen, de tijd (maanden..) doet de rest.

Als het wel een EDGE-HD telescoop betreft: Die heeft een ventilator die buitenlucht naar binnen trekt om te koelen. En dan is het heel makkelijk: Telescoop in een droge
      ruimte zetten, en de ventilator een paar uur laten draaien, klaar..

Heel verhaal, ik hoop dat je er wat van kan gebruiken.

Gr, FL.
      Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

dauw

Van harte bedankt.
        mvg

Emmanuel Fabel
        Sterrenwacht Alpha Centaurus
        Wulpen (Koksijde)
        BelgiŽ

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
          Ik heb er nog niet eerder iemand over gehoord. Althans niet binnen het tijdsbestek van een waarneemsessie tot het ochtendlicht. Waarnemers die tot zo lang doorgaan is er alles aan gelegen om de Schmidtplaat dusdanig boven het dauwpunt te houden dat die in ieder geval niet beslaat. ( bijvoorbeeld verwarming) Als de Schmidtplaat aan de buitenkant niet beslaat door voorzorgen, zal de vangspiegel aan de binnenkant al helemaal niet bedauwen.
          Vorige winter was de spiegel van mijn SCT zelfs bevroren dus het komt helaas voor.
          Gear: 50D, TS 9x50 zoeker, Celestron CGEM SCT 8", lid Publiekssterrenwacht Midden Nederland

Commentaar

Dat is dus een behoorlijk nadeel van een gesloten systeem: Als er eenmaal vocht in zit, krijg je het er moeilijk uit..

Ik ben ook van plan om de grote SCT's waar ik mee bezig ben uit te rusten met een silicagel-kamertje, waar ik gemakkelijk aan de buitenkant
            van de telescoop nieuwe (of weer uit-gestookte) zakjes silicagel in kan leggen om de binnenlucht te drogen..

Gr, FL.
            Last bewerkt door FirstLight; 11-10-12, 14:10.
            Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Origineel geplaatst door arjan66 Bekijk bericht
              Vorige winter was de spiegel van mijn SCT zelfs bevroren dus het komt helaas voor.
              Met verwarming aan?
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Gewoon goed isoleren, dan heb je er geen last meer van zeker niet als je een goede en lange dauwkap gebruikt.

Hans Dekker

Commentaar

Een warmte kabel bij een dierenwinkel gekocht en werkt uitstekend bij mijn C11.
                  Mvg Peter

Commentaar

Ik vraag mij eigenlijk af of er ook vocht in de buis van een SCT kan komen door van oculair te wisselen? Dat wel voorkomen worden door met een zenitprisma te werken maar die zijn wel stukken duurder.
                    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

PINGI dehumidifier

Nu bij bouwmarkten gewoon te koop: grote hoeveelheid silicagel met indicator voor zeer redelijke prijs: www.pingi.com Ik heb een paar zakken gekocht in het kader van een actie, was echt goedkoop. Zit nu in de transportkisten van mijn telescoop.
                      Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Commentaar

Werken...
                      X