Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telescoop voor astrofotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telescoop voor astrofotografie

Ik wil een telescoop speciaal voor astrofotografie aanschaffen. Ik kan alleen niet kiezen tussen een refractor of een reflector.

Als ik bv kijk naar wat een Synta ED80 + benodigde accessoires kost dan vraag ik me af waarom ik voor dat geld niet gewoon een goede 150mm newton zou kopen. Dan vang je meer licht, heb je snellere optiek en geen last van abberatie. Okee, dan heb ik een coma-corrector nodig maar een Baader MPCC kost niet zo heel veel (in ieder geval een stuk minder dan de focal reducer die ik voor de ED80 nodig zou hebben). Toch zie ik op veel plaatsen (CN etc) dat men een kleine apo refractor aanbeveelt. Ik vraag me af waarom. De focale lengte is kort (dus goed om mee te beginnen) maar een 150mm f/5 newton is niet erg veel langer.

Mijn vraag is dus: als jij pak 'em beet 700 euris te besteden had voor een astrofoto-telescoop, wat zou jij dan kopen en waarom?

M'n montering is overigens wel geschikt voor fotografisch werk want ik heb een EQ6 met SynScan. Daar zit nu een 250mm newton op maar dat is toch net iets teveel van het goede. De EQ6 draagt hem met gemak maar het is gewoon een extreem onhandige en lompe constructie.

Alle suggesties zijn welkom
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Op een Newt heb je soms moeite om de camera dicht genoeg bij het brandpunt te krijgen - gewoon mechanisch, en dat soms de vangspiegel te klein is om overal het beeld goed te belichten (vooral als je de spiegel verplaatst om het beeldvlak meer naar buiten te verplaatsen om het op de camerasensor te krijgen).

Het is makkelijker om een vlak beeldvlak te krijgen op een kleine refractor. Refractors hebben er soms ook last van, maar er bestaan meestal wel goede afvlakkers/reductoren voor.

Een Newt met de apertuurstop op de spiegel heeft een beeldvlakkrommingsstraal gelijk aan zijn brandpuntsafstand - kleine reflectoren hebben dus meer last van beeldvlakkromming.

Als je de apertuurstop verplaatst naar de voorkant wordt het beeldvlak minder krom, maar de apertuur vermindert (althans als je nog steeds illuminatie wenst die min of meer uniform is), en het f/getal vergroot; je moet dus langer gaan belichten.

Da's natuurlijk allemaal minder belangrijk als je kleinere sensoren gebruikt, maar ja, dan ben je niet meer echte (ultra)breedbeeldfotografie aan het doen.

En dan zijn er nog praktische zaken die pleiten voor een refractor, zoals de verminderde windgevoeligheid, het koppel dat veroorzaakt wordt door de optische trein in de oculairhouder dat anders werkt, het feit dat alles op een minder onhandige plaats zit, enz.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt voor je uitgebreide antwoord sixela!

Ik denk dat ik dan toch maar gewoon ga beginnen met een ED80 variant.

Een Newt met de apertuurstop op de spiegel heeft een beeldvlakkrommingsstraal gelijk aan zijn brandpuntsafstand - kleine reflectoren hebben dus meer last van beeldvlakkromming
      Ik ben niet zo heel erg thuis in de optica, wat bedoel je met beeldvlakkromming? Coma?
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Een ED80 is voor fotografie een heel goede keuze.
        -mooi groot beeldveld
        -geen coma
        -goed te transporteren
        -geen kleurfouten

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
          Bedankt voor je uitgebreide antwoord sixela!

Ik denk dat ik dan toch maar gewoon ga beginnen met een ED80 variant.

Een Newt met de apertuurstop op de spiegel heeft een beeldvlakkrommingsstraal gelijk aan zijn brandpuntsafstand - kleine reflectoren hebben dus meer last van beeldvlakkromming
          Ik ben niet zo heel erg thuis in de optica, wat bedoel je met beeldvlakkromming? Coma?
          Als het midden van het beeld perfect scherp staat, is de rand niet scherp en omgekeerd - het oppervlakte van beste focus is niet helemaal vlak maar lichtjes krom.

Visueel heb je er niet zoveel last van omdat je oog zelf op iets anders dan oneindig kan scherpstellen, en automatisch opnieuw scherpstelt als je je blik verlegt.

Let wel, ik probeerde niet te zeggen dat Newts fotografisch niet deugen, alleen dat bij ultrabreedbeeldfotografie op korte brandpuntsafstanden *en* met grote sensoren la Canon EOS er wel degelijk redenen zijn voor een refractor, ondanks de kost.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
          X