Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies over aanschaf telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies over aanschaf telescoop

hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en op veel vragen kan ik een antwoord vinden.

Ik heb m'n hobby zo'n 20 jaar niet uitgeoefent en er is nogal wat veranderd. Ik wil dan ook weer eens een telescoop aanschaffen, maar dat valt niet mee. Ik heb m'n keuze momenteel beperkt tot deze modellen:

Maede LXD-75 Lenzentelescoop 6 Inch + Autostar UHTC
    Maede LXD-75 Schmidt-Newton 8 Inch + Autostar UHTC
    Meade ETX-125mm UHTC
    Meade LXD-75 10" Schmidt Newtonian
    Celestron Nextstar 8 I telescoop met Starbright coating
    Vixen R150SDG-GP2.
    TAL-200K op HEQ-5-montering

Nu om tot een definitieve keuze te komen wil ik graag ervaringen en/of advies waarom wel (of niet) een bepaalde telescoop wordt aangeraden. Uiteraard zijn andere opties rond dezelfde prijsklasse ook welkom.

Misschien wel handig om te weten dat de bedoeling is dat ik me (later) ook wil gaan verdiepen in het maken van foto's en m'n telescoop moet ook verplaatsbaar zijn, zodat ik elders ook kan kijken.

Verder zou ik ook willen weten wat UHTC betekent. Een hoop vragen, maar ik heb gemerkt dat de mensen hier geduldig zijn met noobs :P .

Groetjes,
    Richard
    Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker
    Celestron C9,25 (D=235mm F=2350mm) op EQ6 Montering
    Vixen 114 mm op EQ3 montering

Re: Advies over aanschaf telescoop

UHTC staat voor Ultra High Transparancy Coating.
    Het is een coating die er voor zorgt dat licht beter wordt doorgelaten.
    Deze coatings zijn niet voor lang gebruik. Ze degraderen vrij snel.
    Maar toch is het aan te raden om ze wel te nemen, mocht je de telescoop willen verkopen, dan is het beter voor de verkoop waarde.

Voor ons is het wel handig om je preciese budget te weten.
    De LXD75 met 10" schmidt-newton kan ik je afraden. Die montering is eigenlijk niet sterk genoeg voor die grote buis.
    Voor de ETX geldt je betaald een boel en krijgt een beetje maar dat is mijn mening, voordat een aantal mij aanvallen

Misschien is het ook handig als je de prijzen bij de telescopen zet die je hebt gevonden.
    Het is namelijk aan te raden om niet direct je volledige budget in de telescoop te steken, want je zal ook nog een aantal accessoiren willen hebben. Denk aan extra occulairs/filters/dauwkap etc.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

M'n budget (moet nog wel ff doorsparen), zal op zo'n 1800 euro liggen. totaal.

Ik weet dat er nog kosten bij komen en denk voor de telescoop 1400 uit te trekken en voor de accessoires zo'n 400. Is dat voldoende?
      Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker

Commentaar

Re: Advies over aanschaf telescoop

Origineel geplaatst door soulkeeper
        hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en op veel vragen kan ik een antwoord vinden.

Ik heb m'n hobby zo'n 20 jaar niet uitgeoefent en er is nogal wat veranderd. Ik wil dan ook weer eens een telescoop aanschaffen, maar dat valt niet mee. Ik heb m'n keuze momenteel beperkt tot deze modellen:

Maede LXD-75 Lenzentelescoop 6 Inch + Autostar UHTC
        Maede LXD-75 Schmidt-Newton 8 Inch + Autostar UHTC
        Meade ETX-125mm UHTC
        Meade LXD-75 10" Schmidt Newtonian
        Celestron Nextstar 8 I telescoop met Starbright coating
        Vixen R150SDG-GP2.
        TAL-200K op HEQ-5-montering

Nu om tot een definitieve keuze te komen wil ik graag ervaringen en/of advies waarom wel (of niet) een bepaalde telescoop wordt aangeraden. Uiteraard zijn andere opties rond dezelfde prijsklasse ook welkom.

Misschien wel handig om te weten dat de bedoeling is dat ik me (later) ook wil gaan verdiepen in het maken van foto's en m'n telescoop moet ook verplaatsbaar zijn, zodat ik elders ook kan kijken.

Verder zou ik ook willen weten wat UHTC betekent. Een hoop vragen, maar ik heb gemerkt dat de mensen hier geduldig zijn met noobs :P .

Groetjes,
        Richard
        Hi Richard

the combination MEADE LXD shall maximally stay with the one of 6" SN, because over this size the mount is pretty to undersized.

The Celestron Nextar 8i has the deavantage, it stays only on One-arm Mount, wich there is the same problems as you would work with a usual "two-arms" Fork. Further the motors are very loud.

The Vixen combination is allmost ok, when you have the budget

The combination TAL200K on a HEQ5 is in my eyes the best combination, here you shall know, that the mount is in the "normal" version not clearly usual for deep-sky images but for making planets is quiet good.
        Further the TAL200 is a long focus-range telescope, where much nice objects can not be observed, why they do not come as a complete object in its view-field. But it is a master for planets, moon, planetary nebulas. You could complete it with a small focus-range scope as the ED 80.
        Depending on your budget, this bombination I would see it as the best you can make.
        Robert

HoO Germany
        Heinsberg
        near Roermond

Commentaar

Ik heb iets leuks voor je in de aanbieding. Ben je in 1 keer klaar.
          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... highlight=
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi Nop,

Bedankt voor je reactie. Is die telescoop geschikt voor:

- ons zonnestelsel (planeten, zon, maan, satelieten)
            - deep sky
            - astrofotografie

Ik hoor het wel van je, want kan niet zo heel veel vinden over deze telescoop.

Groetjes,
            Richard
            Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker

Commentaar

Er is heel veel te vinden over de C8 hoor. Het is een allrounder. Er wordt ook veel mee gefotografeerd/gewebcamd. Voor alle objecten is de kijker geschikt. Voor een groot beeldveld zul je een focal reducer moeten aanschaffen. Of je koopt een kleine apo erbij, dan ben je helemaal compleet.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

focal reducer? apo? ja ja... nu even in duidelijke taal :P

sorry, maar met die termen ben ik niet erg thuis.
                Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker

Commentaar

Oeps, ik begin teveel jargon te produceren.

Een focal reducer verkort de brandpuntsafstand. Dat zorgt ervoor dat je een groter beeldveld hebt (=meer kan zien) in je telescoop en is bijvoorbeeld voor fotografie erg handig omdat je belichtingstijd drastisch afneemt. Het is een soort 'tussenlensje'

APO=apochromaat. Een lenzenkijkertje zonder kleurfouten (goedkope kijkertjes laten veel kleurfouten zien, zo zie je dan ineens blauwe randen om een planeet die in werkelijk rodig hoort te zijn )

Commentaar

Tja, op de originele lijst is er een beetje van alles, en elk van die telescopen heeft directe concurrenten die er niet op staan.

Ten eerste, als je fotografie wilt doen, moet je geen Nexstar gecomputeriseerde Alt-Az montering nemen, want je hebt last van beeldrotatie (die monteringen volgen een voorwerp wel, maar de oriŽntatie vna de voorwerpen in het beeld gaat wel draaien omdat je monteringsassen niet polair zijn).

De montering van Nop vind ik wat te licht voor een achtduimer: nog net te doen visueel met een C8 erop, maar om fotografie te gaan doen,...tenzij je het natuurlijk ziet als een montering om je eerste (redelijk frustrerende) astrofotografische vingeroefeningen op te doen.

Die montering is nog lichter dan een LXD-75, en er werd al correct aangegeven dat je zelfs op die montering je best tot een 6"er limiteert.

Die LXD-75 SN telescopen worden in astrofotografie gebruikt door heel wat mensen, want die illumineren het beeldveld uitstekend, zelfs met een hele grote sensor (bv. 35mm film!).

Maar de oculairhouder is ongelooflijke rommel (zeker voor fotografie) en moet vervangen worden, en de montering vinden de meeste mensen op het randje met zelfs een SN-8, laat staan een SN-10.

Als je astrofotografie wilt doen is de montering erg belangrijk - ik denk aan een Celestron CG5-GoTo of beter nog een Orion Sirius EQ-G of Atlas EQ-G zonder GoTo (of de equivalente Synta/Skywatcher HEQ5 of EQ6, maar dan wel met de overbrenging van de Synscan GoTo).

Wat je daar op zet hangt af van hoeveel je visueel nog wilt waarnemen, en wat je zoal wilt trekken: heldere voorwerpen op grote vergroting, of nevels met lange belichtingstijden; en voor dat laatste moet je ook gaan beslissen of je breedbeeldfoto's gaat maken (makkelijker, want de kijker moet minder precies volgen om nog een deftig beeld te krijgen) of foto's van kleinere voorwerpen (da's het moeilijkste).

Een C8 is zoal het zwitsers zakmes: is tot bijna alles in staat, maar voor alles is er wel een andere telescoop die het beter kan (maar de rest wat een C8 aankan veel minder goed). Hij is ook compact en klein genoeg om de monteringen niet teveel op proef te stellen, is door de tamelijk lange brandpuntsafstand geschikt voor webcamfotografie van planeten e.d., en tenzij je met een grote sensor gaat werken (bv. een Canon EOS of een reflexcamera) kun je met f/6.3 en f/3.3 reductors nog aardige prentjes trekken met een beeld dat nog tamelijk breed is.

Een kleine APO (of semi-APO) is ideaal voor breedbeeldfotografie van deep-sky-objecten, en met zaken zoals ene Powermate kun je de beeldschaal ook wat vergroten, maar voor planeten is de basisresolutie meestal erg klein. Visueel ga er er wel een pak minder mee zien.

En daartussen (qua brandpuntsafstand) is er de Newton - die gaat het goedkoopste zijn, en jou dus toelaten om meer te investeren in de montering. Minder handig om hele zware fotografische treinen te monteren dan een C8, maar kleine CCD camera's gaan probleemloos en zelfs zwaardere camera's gaan ook, maar minder handig.

Bij van Grootven kost de 8" of Sirius EQ-G met drives (zonder GoTo) Ä1230 en dezelfde op een Atlas EQ-G (drives, zonder GoTo) Ä1765. Die Tal 200K op HEQ5 moet je met de eerste vergelijken, en die heeft dezelfde basiskarakteristieken.

die Vixen op de lijst is ook een goede keuze: iets minder apertuur, een montering die minder gewicht aankan (dus ook geen zwaardere telescopen), maar uitstekende kwaliteit (zowel voor de 'scoop als de montering) - die EQ5-monteringen zijn eigenlijk allemaal goedkopere klonen van die Vixen GP, de referentie voor die gewichtsklasse. Ik weet niet waar je die gaat kopen; kijk eens bij Telescope Service naar hun Vixen-aanbiedingen op een GP-E (en dan wat motortjes erbij, en,...).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door soulkeeper
                      Ik hoor het wel van je, want kan niet zo heel veel vinden over deze telescoop.
                      Hoezo? De Celestron C8 is het Brabantse trekpaard van de telescoopwereld, en bijna legendarisch. Hier staat-ie op een EQ5 met de zwaardere driepoot van de EQ6 (op de zogenaamde Celestron CG5):

http://www.celestron.com/c2/product.php ... &ProdID=59
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Tja... moeilijk allemaal. Ik denk dat ik me nog maar wat langer ga verdiepen in de materie. Die Tal lijkt me weer erg zwaar en ik zie weinig winkels die vixen verkopen. Ik kom er nog op terug...

In ieder geval iedereen bedankt voor de reactie.

Wil de telescopen van dichtbij zien, dus ga aan het eind van deze maand eens langs een winkel, zodat ik wat meer een indruk krijg.
                        Heghlu'meH QaQ jajvam !

10 X 50 Verrekijker

Commentaar

Keuze telescoop

Indien je voor de Tal 200k gaat krijg je veel waar voor je geld
                          Een optisch hele goede telescoop. (Beter dan een C8 of een Meade LX)
                          Een mechanisch erg goede en solide telescoop die je niet hoeft te collimeren (optisch perfect afstellen), dit in tegenstelling tot de frisdrankblikjes van een C8 of Meade LX Schmidt Cassegrain, daar blijf je aan draaien en bijstellen.
                          De Tal wordt geleverd met 2 goede oculairen, een zenitprisma, een goede barlow (dan heb je dus eigenlijk 4 oculairen) en kleurenfilters + maanfilter. Heel compleet dus.
                          De Tal heeft een fraaie opbergkist ( = kleine uitvoering, itt de kist waarin ook de zuilmontering past van de Tal Gem-3 montering)
                          De H-EQ5 is een bijzonder stevige montering die nauwkeuriger volgt dan een EQ6. De HEQ5 heeft 2 motoren en is een stuk steviger dan een EQ5 van een C8 of die zwabber vork van een Meade of een Meade goto SN
                          De Tal heeft een van de beste zoekers in z'n klasse, een 8x50 met een groot blikveld.

Nadelen heeft een Tal 200k ook:
                          - de focusser is niet helemaal je van het, maar is beter dan die van de Meade Schmidt Newtons. Als je een beetje pech hebt krijg je een C8 met een spiegel die zwabbert tijdens het scherpstellen, de zogeheten image shift.
                          - De Tal 200k is met een HEQ-5 een vrij zware combinatie
                          - Er passen geen 2 inch oculairen op.
                          - Er is geen eenvoudige focalreducer beschikbaar. Een 7x50 objectieflens van een verrekijker past echter onder de Tal focusser, die makkelijk er op en af te schroeven is en past maar op een manier.
                          - Net als een Schmidt Cassegrain heeft de Tal een vrij grote secundaire spiegel, dit is iets minder goed voor planeten
                          De Tal is open, gelijk een Newton en daarmee is de spiegel kwetsbaarder. Hij koelt wel sneller af maar is ook weer wat gevoeliger voor een mindere seeing.
                          Een H-EQ5 is geen goto, z'n broertje in de sky-scan uitvoering wel, maar die is gelijk duurder, maar ook een stuk stiller dan de Meade goto's. Je schaamt je dood voor de herrie die deze maken!!!

Succes met je keuze,

Bert Bogchelman, een tevreden Tal 200k eigenaar
                          en ja, misschien beledig ik sommige C8 eigenaren (...)
                          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Re: Keuze telescoop

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
                            De H-EQ5 is een bijzonder stevige montering die nauwkeuriger volgt dan een EQ6.
                            Da's op zijn minst een merkwaardige bewering, aangezien de sturing, motoren en overbrenging dezelfde zijn en de HEQ5 gewoon een lichtere uitvoering van de EQ6 is.

Wat nauwkeuriger volgt dan de originele EQ6, dat zijn de HEQ5 en EQ6 de SynScan/SkyScan versies (en de Orion EQ-Gs, zelfs met gewone niet-GoTo controller), want de motoren en de reductie zijn merkelijk beter op die nieuwere SynScan-versies.

een Tal 200K moet je trouwens ook collimeren, al geef ik toe dat de collimatie stabieler is dan op een Celestron of een Meade eens ze gezet is, dus je hebt meer kans om goed af te zijn met de fabriekscollimatie.

Uit de CN review van een TAL die al wat had meegemaakt:

The first trials with the TAL2K under real sky revealed an in-focus comatic image with some astigmatism thrown in for good, clearly due to misalignment. I therefore set forth to collimate the TAL2K which resulted in a daunting task.

En uit de handleiding:

The mirror is adjustable on ball hinge by means of the six screws 4.
                            ...
                            The corrector is adjustable on the ball hinge 5,6 by means of adjusting screws 7.

Commentaar

Geen 2" occulairs?? Daar gaan je mooie spacewalks!!
                              Ik zou geen telescoop meer willen die geen 2" occulairs slikt!
                              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                              X