Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp gevraagd bij experimenten voor ProfielWerkstuk.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hallo, Ik ben Double B en woon in Almelo.

Ik ben momenteel bezig met mijn profielwerkstuk over Optica.
    Om precies te zijn, een profielwerkstuk over de werking en gebruik van een
    telescoop.

Daarvoor moet ik, samen met mijn groepje, een paar experimenten bedenken om zo achter enige eigenschappen te komen.
    Maar wat voor experimenten zijn we nog niet uit
    en daar om is mijn vraag aan jullie:
    Hebben jullie nog wat ideen om experimenten te doen met
    een telescoop?

De experimenten mogen makkelijk zijn om zo achter
    eigenschappen van de telescoop te komen.
    Orginele ideeen zijn ook welkom.

Ik dank u bij voorbaat alvast en hoop graag snel reacties te krijgen

Groeten Double B

hallo Double 8,

Je kunt in elk geval eens kijken op de site http://www.sterrenkijker.nl/
    om wat ideeen op te doen.

Zaken die je zelf kunt bepalen:
    brandpuntsafstand van de lens/spiegel. Dat kan rechtstreeks m.b.v. het projecteren van de Zon, maar dat is erg gevaarlijk als je niet gewend bent om te werken met een telescoop. Pas daarmee op! Beter is het om bij een spiegel het beeld van een lampje te bekijken wat je vlak naast je oog houdt. Zodra de in spiegel het beeld egaal verlicht wordt zit je op 2x de brandpuntsafstand.

Verder kan je vergroting bepalen als je f van oculair weet. En daaruit weer de beeldhoek van het oculair zelf. (kan je ook d.m.v. timen van de tijd die een ster nodig heeft om door het beeld te gaan bij een stilstaande kijker. Maar dan moet je wel de declinatie (=noorder- dan wel zuiderbreedte aan de hemel) van de ster weten, en de juiste formule. Is vast wel ergens te vinden op Internet.

Verder kan je nog het scheidend vermogen berekenen. Dit is afhankelijk van de doorsnee van het objectief, en daar is ook weer een formule voor. Je kunt vervolgens m.b.v. een testkaartje (dan wel dubbelster) kijken of dit klopt voor die bepaalde kijker. Maar dat vergt wel enige kennis van het gebruik van een telescoop aan de sterrenhemel.

Hopelijk heb je hier alvast wat aan!

Groeten,
    Guus

Commentaar

Hallo Double 8,

Je zou zelf eerst een Foucault tester kunnen bouwen en daarop aansluitend metingen uitvoeren bij een telescoopspiegel (die tester komt later toch altijd van pas als je je eigen spiegels gaat slijpen!8) ) Dan de meetwaarden invoeren in bijvoorbeeld FigureXP (er zijn genoeg van dit soort programma's die je helpen de kwaliteit van een spiegel te beoordelen). Je zult dan ook een Couder-masker moeten maken, misschien kun je er een Ronchi test mee doen etc. Veel meetstof in elk geval, en erg leuk , behalve als het je eigen spiegel is en je merkt dat er astigmatisme aanwezig is ..

Veel plezier in elk geval!
      mvg
      Chris
      Celestron C8 met XLT coating op EQ5
      Webcam SPC900NC

Commentaar

Hmm Chris, dat zou wel eens te moeilijk kunnen zijn wat jij daar voorstelt.
        De experimenten mogen makkelijk zijn om zo achter
        eigenschappen van de telescoop te komen.

Commentaar

Misschien ter geruststelling... ik heb 2 linkerhanden en optica is ook niet mijn vak. Toen ik ooit zelf aan de slag ging om m'n eigen telescoop te maken (met 244mm spiegel zelfslijp), toen dacht ik ook.. waar begin ik aan.
          Gelukkig is er op internet erg veel te vinden om iemand goed op weg te helpen. Een leuk documentje om even met de Foucaulttest kennis te maken ('t is wel in het Engels) is te vinden op:

http://www.atmsite.org/contrib/Harbour/Foucault.html

Om de tester te maken heb je eigenlijk ook niet veel nodig. Wat houten plankjes, een scherp mesje, een groen of wit ledje, een boormachientje en wat schroeven en bijhorende schroevendraaier, ... wat brandwondenzalf... Ik heb mijn eerste soldeerbrandwonde opgelopen met het solderen van een weerstand tussen het ledje en de 12V batterij. Jeetje wat zijn die dingen heet zeg! Je leert er wel van...!
          Je kunt zo'n eenvoudig ding in een halve middag in elkaar knutselen. Iets langer als je echt wilt gaan meten, want dan zul je er een nonius moeten aanhangen, zodat je de afstanden echt kunt meten (zelfs die kun je zelf maken, gelukkig had ik een kruistafeltje ter beschikking). Mocht er interesse zijn, dan wil ik graag wat meer adressen geven waar voorbeelden te zien zijn van dit soort zelf in elkaar geknutselde testertjes. En waarschijnlijk zijn in dit forum ook wel een aantal mensen die hun ervaringen willen delen.

Misschien klinkt het moeilijker dan het is. Maar het zou zeker in een opticavak wel op zijn plaats zijn. Als je met de tester naar de spiegel kijkt, dan zie je gelijk hoe de oppervlakte van de spiegel eruitziet. Je kunt gemakkelijk de luchtstromingen zien, en je kunt gelijk zien of een spiegel sferisch/parabolisch/.. is, je kunt exact de brandpuntsafstand bepalen, etc.

Voor mij was het ook zo dat ik 'al doende leer'. Als je door zo'n tester kijkt, en je hebt echt 'beeld', dan geeft dat ook wel een goed gevoel.

Er zijn natuurlijk vele andere testjes die kunnen verricht worden, vb verschil waarnemen vanop het gras of vanop een betonnen ondergrond, invloed lichaamswarmte op het beeld, de beste test die Double 8 misschien onder de knie zou kunnen proberen te krijgen is waarschijnlijk door de echte stertest doen (eventueel met een kunstmatige lichtbron als het weer zo blijft zoals het nu is ), maar ook dat zijn dingen die moeten geleerd worden (het boek van H.R.Suiter's "Star Testing Astronomical Telescopes" is hier een prima referentie). Of het te moeilijk is... als ik het goed heb zal Double 8 een werkstuk maken met een groep. Vele zielen maken het werk licht...

Ben wel benieuwd wat Double 8 gaat doen..? Hou ons in elk geval op de hoogte! En misschien heeft Sterrenkijker wel gelijk en schiet ik hier te ver, maar met het groepje moet wel snel duidelijk zijn of dit soort tests de bedoeling van het werkstuk overschrijden, niet?

mvg
          Chris
          Webcam SPC900NC

Commentaar

Ey lui

Alvast bedankt voor je posts en ideeen tot nu toe

We zijn druk bezig met het overleggen nog enzovoort.
            Ik zal wel nog een post sturen als we
            het eindelijk plan op hebben gezet.

Spreken jullie later
            Greetz DoubleB

Commentaar

Nou Chris je hebt mij overtuigd dat het nog niet eens zo moeilijk is, je weet het ook goed te brengen vind ik, ik krijg bijna zin om er zelf eentje te maken (ik heb alleen (nog) geen spiegeltelescoop). Ik weet niet wat je vak is op dit moment, maar je zou het wellicht ook goed doen als docent lijkt mij.

Commentaar

Mooi, je bent nu wel verplicht ons te melden hoe je het gaat aanpakken he !
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb alleen een refractor en een maksutov die lijken bij daar niet zo geschikt voor en ik zei ook
                  ik krijg bijna zin om ...

Commentaar

Hallo Sterrenkijker,

Het leuke ligt hem oa. in het langzaamaan kennis vergaren (vb hoe bouw je in ..naam zo'n Foucaulttester, hoe werkt het, hoe leer ik solderen , hoe maak ik een spiegelcel, hoe maak ik een stabiele houtverbinding, etc.) en dan merken dat je met die kennis een ongelooflijk gevoelig instrument kunt maken. Ik wil binnenkort een freesmachientje leren hanteren, want ik moet oa. de cirkels maken waarmee ik de hoed van een nieuwe telescoop moet bouwen (ik ben nu nog bezig met het uitpolijsten van de glasschijf).

Oja bezint eer gij begint. Je verzamelt wel een hoop werktuigen hoor. Wat werktuigen betreft fietste ik ver achter het peleton aan. Ik was meer centen kwijt aan het kopen van enkele geschikte werktuigen (vb decoupeerzaag) dan dat de telescoop mij nieuw zou hebben gekost. Maar het plezier dat ik eraan gehad heb en de voldoening als het af is en je firstlight ziet door je eigen fabrikaat, dat is eigenlijk niet te betalen. En die werktuigen zetten je vanzelf aan tot nieuwe dingen.

Ik denk dat je diep in de buidel zou moeten tasten om de kwaliteit van een met geduld zelfgeslepen spiegel te overtreffen. Tegelijkertijd zijn er nu zoveel hulpmiddelen (vnml. op internet) die je steeds verder op weg helpen. Ook in dit forum zitten denk ik genoeg ATM'mers die met veel plezier zouden meehelpen met het bedenken van oplossingen bij eventuele problemen, die kunnen vertellen waar je welk materiaal voordelig kunt inkopen etc. Je zou ook ook eens kunnen gaan kijken bij een vereniging waar ze een ATM-afdeling hebben. In Almere zit er bijvoorbeeld eentje waar ze nu bezig zijn met 400mm spiegels. Zelf denk ik dat een goeie 10" in deze streken prachtig is.

Ik ben ervan overtuigd dat als Double B en z'n groepje zo'n tester zou maken en leren hoe je dat ding moet gebruiken, ze binnen de kortste keren ook aan hun eigen spiegels beginnen .

mvg,
                    Chris
                    Webcam SPC900NC

Commentaar

Werken...
                    X