Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

20x80 triplet bij Germa

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

20x80 triplet bij Germa

Dag iedereen,

op zoek naar een stuk materiaal dat snel buitenstaat en toch de moeite is om mee buiten te komen ben ik bij de 20x80 verrekijkers geraakt. Ik heb een verdeler gevonden die naamloze triplets (semi-apo's) verkoopt voor 145:
    http://www.germasinternetshop.nl/shop/shop/2

Is dit zaakje in orde? Het lijkt me nogal dubieus omdat er vanalles en tegelijk bijna niets verkocht wordt .

Deze bino lijkt me trouwens bijna identiek aan de TS versie:
    http://telescope-service.com/binocul...inos.html#2080

Enkel het gewicht is 300g verschillend en bij Germa is er geen draagzak bij.

Wat denken jullie? Te overwegen of niet?
    Groetjes uit de westhoek,
    Karel.

Dat is dezelfde, net als in Nederland de Westling. Die heb ik gehad, twee maanden geleden verkocht, gaf een prima beeld. Ze komen allemaal hier (http://www.binocularschina.com/index.html) vandaan.
    Gemma heeft er alleen geen verstand van: ze claimt dat de kijker een beelveld heeft van 67 graden heeft. Dat geldt natuurlijk hoogstens voor het gebruikte oculair.
    Ik zou haar ( ) niet vooruit betalen, maar ja, ... wie ben ik? Denk je erom dat het kreng echt niet in de hand te houden is? En zorg dat je of in een tuinstoel waarneemt of je nekspieren een paar maanden uitvoerig traint
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ahzo...
      Gemma heeft er alleen geen verstand van: ze claimt dat de kijker een beelveld heeft van 67 graden heeft. Dat geldt natuurlijk hoogstens voor het gebruikte oculair.
      Het zijn toch vaste oculairen, dus een vast beeldveld van 67?

Denk je erom dat het kreng echt niet in de hand te houden is? En zorg dat je of in een tuinstoel waarneemt of je nekspieren een paar maanden uitvoerig traint
      Ik begin er meteen aan
      Karel.

Commentaar

Klopt, de oculairen zijn vast. Evengoed geldt de 67 graden voor de oculairen en niet voor de kijker. Misschien voor jou vanzelfsprekend, maar je weet maar nooit.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

20x80

Mijn originele Telescope Service 20x80 weegt 2,65 kg (zojuist nagewogen) en heeft groene (van de MgF) coating. Hij is gasgevuld..... met gewone lucht dus. Zuivere stikstof of een edelgas zul je dus niet aantreffen in deze kijker. De advertentie van germa is dus enigzins misleidend. Niettemin geeft mijn kijker gewoon goed beeld. Het echte beeldveld is 67graden/20x, dus ca 3,3 graden.
          Hij is wel zwaar in de hand en 20x zwabbert te veel. Op vakantie heb ik op de grond gelegen met een halfrond gespannen (als een boog) elektriciteitsbuis als ondersteuning. Dat ging heel aardig. Ik heb zo urenlang de zomermelkweg in Zuid Frankrijk bewonderd.

De prisma's zijn collimeerbaar indien je het rubber iets optilt, zodat scheelheid door transportschade is bij te stellen.
          De tas die bij mijn kijker is geleverd is niet bruikbaar om mee te lopen. alleen voor thuis of in de auto.

Veel plezier met je aankoop, groet, Bert

N.B. als je twijfelt kun je beter de kijker bij Robtics kopen. Dan kun je hem ook eerst even uitproberen.
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

20x80

Mijn originele Telescope Service 20x80 weegt 2,65 kg (zojuist nagewogen) en heeft groene (van de MgF) coating. Hij is gasgevuld..... met gewone lucht dus. Zuivere stikstof of een edelgas zul je dus niet aantreffen in deze kijker. De advertentie van germa is dus enigzins misleidend. Niettemin geeft mijn kijker gewoon goed beeld. Het echte beeldveld is 67graden/20x, dus ca 3,3 graden.
            Hij is wel zwaar in de hand en 20x zwabbert te veel. Op vakantie heb ik op de grond gelegen met een halfrond gespannen (als een boog) elektriciteitsbuis als ondersteuning. Dat ging heel aardig. Ik heb zo urenlang de zomermelkweg in Zuid Frankrijk bewonderd.

De prisma's zijn collimeerbaar indien je het rubber iets optilt, zodat scheelheid door transportschade is bij te stellen.
            De tas die bij mijn kijker is geleverd is niet bruikbaar om mee te lopen. alleen voor thuis of in de auto.

Veel plezier met je aankoop, groet, Bert

N.B. als je twijfelt kun je beter de kijker bij Robtics kopen. Dan kun je hem ook eerst even uitproberen.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Re: 20x80

Bedankt voor de info Bert, weer wat wijzer geworden.

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
              En Rob is al eens voor een leuke actie te vinden . Dan moet ik wel wachten tot augustus als hij hier in de buurt is met Starnights.

Ik zou eventueel een parallellogrammontering maken voor de kijker, op voorwaarde dat het niet te zwaar en te lomp wordt. Iets als hieronder. Enfin, ik laat nog weten wat het wordt! :lol:

Karel.

Commentaar

Op markplaats staat er ook eentje voor 135,= *klickie* maar of dat ook echt dezelfde is ? Deze knaap verkoopt overigens ook een 20x80 "semi APO" voor 165,= van Westling.

Zag net dat er ook een 20x80 als christmas-offer in de aanbieding is bij Telescope-Service voor 119,= *klickie*.

Met zulke verschillende prijzen vraag ik mij wel af of het steeds dezelfde kijkers zijn, iemand een idee ?

Commentaar

20x80

De 20x80 wordt verkocht met zowel dubbel als triplet objectieven.
                  De gewone dubbel achromaat geeft iets meer kleurrandjes maar het voornaamste voordeel van de triplet is dat de vervorming aan de rand van het beeldveld minder is dan de dubbele objectief lens.
                  De triplet is overigens geen APO, bij de (volle) maan is nog steeds iets van een blauw/purper kleurrandje zichtbaar.

Overigens is het beeldveld niet 67 graden maar 1/20 hiervan.
                  Duidelijk is dat de opsteller van de marktplaats advertentie geen deskundige is. De rest van het verhaal is dan ook aangedikte verkooppraat. Niettemin geeft de 20x80 triplet gewoon een goed beeld.
                  De dubbel achromaat ken ik niet.

Commentaar

20x80

De 20x80 wordt verkocht met zowel dubbel als triplet objectieven.
                    De gewone dubbel achromaat geeft iets meer kleurrandjes maar het voornaamste voordeel van de triplet is dat de vervorming aan de rand van het beeldveld minder is dan de dubbele objectief lens.
                    De triplet is overigens geen APO, bij de (volle) maan is nog steeds iets van een blauw/purper kleurrandje zichtbaar.

Overigens is het beeldveld niet 67 graden maar 1/20 hiervan.
                    Duidelijk is dat de opsteller van de marktplaats advertentie geen deskundige is. De rest van het verhaal is dan ook aangedikte verkooppraat. Niettemin geeft de 20x80 triplet gewoon een goed beeld.
                    De dubbel achromaat ken ik niet.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                      Op markplaats staat er ook eentje voor 135,= *klickie* maar of dat ook echt dezelfde is ? Deze knaap verkoopt overigens ook een 20x80 "semi APO" voor 165,= van Westling.

Zag net dat er ook een 20x80 als christmas-offer in de aanbieding is bij Telescope-Service voor 119,= *klickie*.

Met zulke verschillende prijzen vraag ik mij wel af of het steeds dezelfde kijkers zijn, iemand een idee ?
                      Die eerste is een triplet maar heeft geen centrale stang, m.a.w. de kans dat de refractors in de loop der tijd scheef tegenover elkaar gaan staan is groter. De gewichtsverdeling is ook beter en gemakkelijker met stang.

De christmas-offer bij TS is duidelijk het einde van de serie duplets. Er staat geen linkje met "Further information" en hun nieuwe 20x80 verrekijkers zijn triplets.
                      Karel.

Commentaar

Deze kijkers zijn met een veelheid aan coatings te verkrijgen. Let daarop bij aanschaf, dat je een fully broadband multicoated versie koopt. En koop liefst eentje met statiefbevestiging; met deze kijker op een solide fotostatief is een waar genoegen vergeleken met handheld observeren.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.
                        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                        X