Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

telescoop ziet dubbel.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

telescoop ziet dubbel.

Stel je voor je gaat verhuizen.
    Na de verhuizing vind je 1,5 jaar oude zoontje een schroevendraaier en de telescoop.
    Hij krijgt het voor elkaar om de stelschroeven van de primaire spiegel eruit te draaien.
    (het is een reflector)
    Mama ziet dit en schroeft de stelschroeven er fijntjes weer in.
    's Nachts pak je je telescoop, kijkt naar Mars en ik zie 7 Marsjes op rij.
    Dus....

Hoe sterker de lichtbron hoe meer copietjes ik zie.
    Dit heb ik met alle oculairen die ik heb, en ben gaan collimaten.
    (of hoe dat ook mag heten in het Hollands)
    Ik heb ondertussen we twintig collimation guides gelezen maar ik blijf dit probleem houden.
    Nou ben ik absoluut geen collimation expert en gebruik zo'n kappie met een gat op de oculair houder om af te stellen.
    Ik weet dat dit niet een nauwkeurig methode is en heb er veel te veel tijd in gestoken.
    Ik weet nu dat wat ik ook doe, ik blijf meerdere beeldjes houden.
    Ik kan spelen met die schroeven van de primaire en secundaire spiegel tot ik een ons weeg maar blijf copietjes houden.
    Op het internet vind ik ook niemand die dit beschrijft als probleem wat je met collimation op kan lossen.

Vraag van het jaar (voor mij dan).

Hoe kom ik af van die rare reflecties/copietjes en heeft dit wel wat te maken met het stellen van de schroeven?
    Hellup!
    Als het u belieft.
    Guan Sheng GS-500 150mm f/5

Re: telescoop ziet dubbel.

Origineel geplaatst door donkerisgoed
    Hoe kom ik af van die rare reflecties/copietjes en heeft dit wel wat te maken met het stellen van de schroeven?
    Hellup!
    Als het u belieft.

Zulke extreme aberraties komen meestal alleen voor met een geforceerde spiegel; meestal als men de collimatiebouten aandraait als de vergrendelingsbouten ook aangedraaid zijn; of als de spiegel niet meer in zijn cel rust, maar voor een deel op de rand van de cel.

Het werkwoord is collimeren, trouwens.

Leg ons eens uit wat je doet, en in welke volgorde - volgens mij is de kijker niet meer gecollimeerd (en ben je ten einde raad).

1. vangspiegel centreren onder de oculairhouder, en rotatie zo instellen dat die er zo cirkelvormig mogelijk uit ziet door de collimatiekap (oculairhouder uitdraaien, dan is de rand van de buis zo dicht mogelijk bij die van de vangspiegel). Opgelet, de rand van de vangspiegel is niet de rand van de reflectie van de hoofdspiegel die erin zit.

2. centrummmarkering van de hoofdspiegel centreren onder oculairhouder door middel van de hellingsregelbouten op de vangspiegel. Als je dat niet goed kunt evalueren, rand van de reflectie van de hoofspiegel centreren onder de oculairhouder (als 1. perfect is, dus ook concentrisch met de rand van de vangspiegel; oculairhouder indraaien om zeker de hele hoofdspiegelreflectie te zien). 1. herevalueren en misschien opnieuw beginnen (maar de regelstapjes worden steeds kleiner -- het convergeert wel degelijk).

3. centrummarkering van de hoofdspiegel concentrisch maken met de pupil van de collimatiekap door middel van de collimatiebouten op de hoofdspiegel. Belangrijk: vergrendelingsbouten volledig losmaken! Die moet je trouwens los laten tenzij je de scoop vervoert, en dan nog mogen ze maar aangevezen worden tot het punt waar er minieme weerstand te voelen is.

Ander punt dat ernstig astigmatisme kan veroorzaken: spiegelclips die op de hoofdspiegel rusten (of erger, erop duwen). Die mogen geen druk uitoefenen. Bij sommige telescopen kun je de vergrendelingsbouten zo indraaien dat je de spiegel uit de cel duwt en tegen de spiegelclips duwt, maar die vergrendelingsbouten moeten LOS staan.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Je antwoord verbijsterd me.

De vergrendelingsbouten los maken?

Waarom heten die dingen dan vergrendelingsbouten?
      Ik maar denken dat de primarie spiegel in zijn geheel eruit komt als ik die lostrek.
      Die dingen zitten bij mij dus loeivast geschroefd.

Ik vond al dat de primaire spiegel zo afweinig stelbaar was..........

In kort mijn collimeer acties:
      1. Kartonnentje tussen de primaire en secundaire spiegel hangen.
      2. Kijken door het oculairgat en zorgen dat ik de spiegel als rondje zie die in het midden van het oculair gat zit.
      3. Kartonnetje eruit, 'spider' in het midden in combinatie met primaire spiegel in het midden. Dit krijg ik dus niet goed voor mekaar nu.
      Als ik dat doe dan zie ik doe houder van de secundaire als reflectie in de primaire een beetje schuin staan, net alsof je er net niet recht bovenhangt.
      En als ik de secundaire bijstel zodat ik zodat de reflectie van de secundaire wel 'van boven' zie, dan staat de spider niet in het midden.

...
      ...

en ik ga NU de vergrendelingsbouten van de primaire losschroeven.

Commentaar

Yo yo yo yo yo!
        Hij doet 'et!
        Nou snap ik 'et!

Gewoon op het oog, lekker onnauwkeurig, maar ik heb in ieder geval strakke sterren in de kijker op 30x.
        Uiteindelijk waren het drie problemen waardoor het veel te lang duurde voordat ik een beetje afstelling had.

1. Het afstellen van de secundaire spiegel, zodat de spiegel als een mooi rondje te zien is.
        Ik heb pas gisteren het truckje met het kartonnetje tussen de pri en suc geleerd. Met reflectie in de primaire word ik (je) helemaal leip.

2. Alle stel&borg schroeven/bouten voor de primaire zaten veel te strak.
        Dit is waarom ik geen beweging kreeg in de primaire spiegel.

3. Op mijn telescoop, zijn de stel schroeven kleiner dan de borgschroeven.
        Ik heb op het internet een plaatje gezien waarop het precies anders om is.
        Ik dacht nog, lekker handig die grote schroeven makkelijk te vinden in het donker. LOL.

Ik ben weer helemaal happy.

De afgelopen maanden was het beeld in mijn zoeker strakker dan ik in de grote buis.
        Ondanks dat ik vandaag dus vrij primitief gecollimeerd heb, heb ik nu wel een strak plaatje.
        Dus staat mijn scoop nu af te koelen buiten.
        Het is een strakke hemel & ga nu ff met Starry Night een mooi doelwit uitzoeken.

1.000 maal dank sixela
        Je antwoord heeft me op het juiste spoor gezet.
        Supertof van je!

Commentaar

Als jem net buiten zet: Saturnus op het zuid/oosten !

Veel plezier!

Groetjes,

Bandit (die de Dob net binnen zet)
          Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door donkerisgoed
            Je antwoord verbijsterd me.

De vergrendelingsbouten los maken?

Waarom heten die dingen dan vergrendelingsbouten?
            Omdat je kunt vergrendelen nadat ded colimatie gebeurd is. Maar dat hoeft zelfs niet - ik gebruik die op Skyquest XTs alleen om een ventilator aan te hangen .

3. Kartonnetje eruit, 'spider' in het midden
            Eigenlijk zit de spider net niet in het midden (en de dubbele reflectie van de vangspiegel ook niet) - door perspectiefeffecten is het schijnbare midden van de vangspeigel vanuit de oculairhouder *niet* het geometrische midden, maar het is het eerste dat belangrijk is (maar op een f/8 zie je dat amper -- op een f/5 word je gek als je die spider en dubbele reflectie van de vangpsiegel probeert te centreren *en* de rest ook juist wilt krijgen).

Wat in het midden moet zijn is de reflectie van de pupil van de collimatiekap en de reflectie van de centrummarkering op de hoofdspiegel.

Als ik dat doe dan zie ik doe houder van de secundaire als reflectie in de primaire een beetje schuin staan, net alsof je er net niet recht bovenhangt.
            Er moet eigenlijk een fijne sikkel staan weg van waar de oculairhouder in de reflectie van de hoofdspiegel te zien is als je'm indraait (weer door perspectiefeffecten).

Als die sikkel teveel gekanteld staat naar beneden of naar boven, dan is er waarschijnlijk een rotatiefout die gecompenseerd is door hellen, maar zolang de vangspiegel er rond uitziet vanuit de oculairhouder (en gecentreerd) hoef je je daar niet veel van aan te trekken - het heeft dan alleen een verwaarloosbare invloed op de vorm en grootte van het volledig ge´llumineerd veld, en geen enkele op de kwaliteit van het beeld.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
            X