Stel je voor je gaat verhuizen.
Na de verhuizing vind je 1,5 jaar oude zoontje een schroevendraaier en de telescoop.
Hij krijgt het voor elkaar om de stelschroeven van de primaire spiegel eruit te draaien.
(het is een reflector)
Mama ziet dit en schroeft de stelschroeven er fijntjes weer in.
's Nachts pak je je telescoop, kijkt naar Mars en ik zie 7 Marsjes op rij.
Dus....
Hoe sterker de lichtbron hoe meer copietjes ik zie.
Dit heb ik met alle oculairen die ik heb, en ben gaan collimaten.
(of hoe dat ook mag heten in het Hollands)
Ik heb ondertussen we twintig collimation guides gelezen maar ik blijf dit probleem houden.
Nou ben ik absoluut geen collimation expert en gebruik zo'n kappie met een gat op de oculair houder om af te stellen.
Ik weet dat dit niet een nauwkeurig methode is en heb er veel te veel tijd in gestoken.
Ik weet nu dat wat ik ook doe, ik blijf meerdere beeldjes houden.
Ik kan spelen met die schroeven van de primaire en secundaire spiegel tot ik een ons weeg maar blijf copietjes houden.
Op het internet vind ik ook niemand die dit beschrijft als probleem wat je met collimation op kan lossen.
Vraag van het jaar (voor mij dan).
Hoe kom ik af van die rare reflecties/copietjes en heeft dit wel wat te maken met het stellen van de schroeven?
Hellup!
Als het u belieft.
Na de verhuizing vind je 1,5 jaar oude zoontje een schroevendraaier en de telescoop.
Hij krijgt het voor elkaar om de stelschroeven van de primaire spiegel eruit te draaien.
(het is een reflector)
Mama ziet dit en schroeft de stelschroeven er fijntjes weer in.
's Nachts pak je je telescoop, kijkt naar Mars en ik zie 7 Marsjes op rij.
Dus....
Hoe sterker de lichtbron hoe meer copietjes ik zie.
Dit heb ik met alle oculairen die ik heb, en ben gaan collimaten.
(of hoe dat ook mag heten in het Hollands)
Ik heb ondertussen we twintig collimation guides gelezen maar ik blijf dit probleem houden.
Nou ben ik absoluut geen collimation expert en gebruik zo'n kappie met een gat op de oculair houder om af te stellen.
Ik weet dat dit niet een nauwkeurig methode is en heb er veel te veel tijd in gestoken.
Ik weet nu dat wat ik ook doe, ik blijf meerdere beeldjes houden.
Ik kan spelen met die schroeven van de primaire en secundaire spiegel tot ik een ons weeg maar blijf copietjes houden.
Op het internet vind ik ook niemand die dit beschrijft als probleem wat je met collimation op kan lossen.
Vraag van het jaar (voor mij dan).
Hoe kom ik af van die rare reflecties/copietjes en heeft dit wel wat te maken met het stellen van de schroeven?
Hellup!
Als het u belieft.
Commentaar