Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spiegels schoonmaken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spiegels schoonmaken

Dit gaat om een Meade 127/1020mm newton:

Vandaag besloot ik na de zonnevlekken te hebben gefotografeerd mijn focusser eens goed schoon te maken. Toen ik zonder focusserbuis eens op m'n vangspiegel keek bleek deze enorm smerig te zijn! duidelijk een melange van stof en opgedroogd condensvocht. Zelfs een bruinige vlek is goed te zien. Inspectie van de hoofdspiegel laat eenzelfde beeld zien ;(

Er moet een manier zijn om dit zelf schoon te maken. In mijn werkveld hebben we vaak te maken met zeer fijne spiegeltjes en monochromator-gratings waarbij aanraken net als bij telescoopspiegels uit den boze is. Ik maak ze schoon door isopropanol en milli-Q water (ultrapure water) over de spiegels te laten stromen (soms even laten weken) en daarna met perslucht de laatste druppels afblazen.

Zou dit principe ook toepasbaar zijn voor de beide spiegels in mijn telescoop? Ik weet bijna zeker dat het geen probleem moet zijn maar ik heb graag jullie professionele mening.

Na dit schoonmaken (en tegelijk flocken van de tube) moet de boel gecollimeerd worden. Ik ben bezig met m'n eigen lasercollimator maar ik begreep uit eerdere topics dat deze alleen geschikt is voor het collimeren van de vangspiegel. Is er een eenvoudige methode om de hoofdspiegel te collimeren zonder aanschaf van dure tools?
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Over het schoonmaken van de spiegels: ik weet niet wat isopropanol eventueel met de coatings op de spiegels doet (misschien helemaal niets, maar ik weet het niet), maar als je met 'milli-Q water' gedestilleerd water bedoelt is dat prima te gebruiken!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Zo doe ik het

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2314
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

20% isopropanol en een enkel druppeltje (!) Dreft in gedistilleerd water.

Met katoenen watten (van de apotheker) de spiegel schoonmaken - ofwel onder water, ofwel met een volledig gedrenkt stukje watten boven water.

Watten op de spiegel laten rusten - NIET duwen, alleen het eigen gewicht laten werken - en over de spiegel laten glijden. Een enkel stukje watten niet te lang gebruiken - als er ook maar een spoor stof op blijft kleven wegsmijten.

Spoelen met gedistilleerd water. Spiegels op 45 laten rusten en laten drogen, evt. met haardroger (op koude stand) druppeltjes naar de rand blazen.

Het belangrijkste is van geen krassen te maken, en van tijdens het drogen geen water lang te laten rusten in het midden van de spiegel, zeker op een nieuwe spiegel.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

milli-Q is gedestilleerd water wat nog eens over een aantal filters is gegaan, o.a. een 0.22um filter, een koolstoffilter en een aantal ionenfilters. Dit is bij benadering het zuiverste water wat te krijgen is. De weerstand van dit water is 18.2MOhm, zo zuiver dus dat je het zonder problemen over je electronica heen kunt gieten want het geleid nagenoeg niet. De droogrest (vaste of uitkristalliserende stoffen, datgene wat de witte kringetjes achterlaat bij kraanwater) is maximaal 0.0001%.

Isopropanol is een zuivere en onschadelijke alcohol. Wordt gebruikt om medische instrumenten mee schoon te maken en heeft geen nadelige uitwerking op glas. Verdampt snel en reageert niet met de meest bekende metalen zoals zilver en aluminium.

Lijkt me goed te komen dus..
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

kleine aanvulling op Sixela . voor dat je hem in een bak met water doet kan je m beter eerst goed spoelen met goed stromend water, dit op te zorgen dat er geen troep op ligt als je er met een watje overgaat. en perongeluk een kras op komt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
              kleine aanvulling op Sixela . voor dat je hem in een bak met water doet kan je m beter eerst goed spoelen met goed stromend water,
              Inderdaad - was ik even vergeten te vermelden.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Collimeren

Neem eens een kijkje op deze site: http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

Dit is een video cursus hoe een Newton te collimeren. De site barst overigens van de leuke filmpjes.

Succes, Bert
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Collimeren

Neem eens een kijkje op deze site: http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

Dit is een video cursus hoe een Newton te collimeren. De site barst overigens van de leuke filmpjes.

Succes, Bert
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

ok! dat is echt een geweldige tip voor het collimeren, duidelijker kan eigenlijk niet. Alleen nog wat plakvelours halen voor binnenin de buis en dan kunnen we aan de slag

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                      ok! dat is echt een geweldige tip voor het collimeren, duidelijker kan eigenlijk niet.
                      Alleen is in zijn figuurtje de dubbele reflectie van de vangspiegel en de spider concentrisch met de rest. Dat is-ie niet, zoals ik al in een ander onderwerp aangaf.

En verder zijn de kleuren wat misleidend: de rand van de vangspiegel zelf is in praktijk niet zo makkelijk te zien en wordt soms verward met de reflectie van de hoofdspiegel die erin zit.

Commentaar

OMFG!

dat was schrikken

gelukkig na de schoonmaakbeurt:

de vangspiegel echter heeft helaas meer schade ontvangen en ik weet niet of dit nog te herstellen is. Het gaat er in ieder gevan met alleen water niet af. Volgens mij is de spiegellaag gedeeltelijk geoxideerd...

het ziet er op de foto erger uit dan het in werkelijkheid is maar ik ben hier absoluut niet blij mee... Ik vraag me af of dit al was voor ik hem 2ehands kocht of dat het daarna door vocht o.i.d. is ontstaan.

weet iemand waar je die vangspiegels voor niet teveel kunt kopen?

Commentaar

Bij Aquarius optics

Vangspiegels voor een euro of 30 . . .
                          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

vangspiegel

De spiegellaag van deze vangspiegel moet als verloren worden beschouwd: oxidatie.

Bij de Stichting de Koepel te Utrecht kunnen ze hem opnieuw laten opdampen, maar een nieuwe vangspiegel van dit formaat kost je de kop ook niet.

Groet,

Bert

Commentaar

Re: vangspiegel

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
                              De spiegellaag van deze vangspiegel moet als verloren worden beschouwd: oxidatie.

Bij de Stichting de Koepel te Utrecht kunnen ze hem opnieuw laten opdampen, maar een nieuwe vangspiegel van dit formaat kost je de kop ook niet.

Groet,

Bert
                              daar was ik inderdaad al bang voor. Goed een nieuwe vangspiegel is zo gekocht... maar belangrijker: Wat kan de oorzaak zijn?

Commentaar

Werken...
                              X