Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beeldhoek oculair vergroten door obstructie te verwijderen ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beeldhoek oculair vergroten door obstructie te verwijderen ?

Ik heb pas tweedehands een 40 mm super plossl oculair gekocht. Nu vind ik de beeldhoek niet erg groot. Zou ik die nog kunnen vergroten door het schotje te verwijderen dat achter in het oculair is gemonteerd (zie foto) ? Ik heb het idee dat dit schotje voor obstructie van de lichtgang zorgt. Het zit er waarschijnlijk niet voor niets, vermoedelijk om interne reflecties tegen te gaan, net zoals je in de buis van de meeste refractors aantreft. Het zit muurvast dus als ik hem er uit sloop krijg ik hem er vast niet meer heel in. De vraag is dus ook of dit verstandig is en of het zal helpen de beeldhoek te vergroten.

Zulke schotjes (field stops of baffles) zitten volgens mij ook in oculairs om ervoor te zorgen dat er geen vignettering optreedt: dus om ervoor te zorgen dat de beeldhelderheid gelijk is over het hele beeldveld. Als je zo'n schotje dus weghaalt kan het zijn dat je weliswaar een groter blikveld krijgt, maar wel een gevignetteerd blikveld. Een beetje zoals dit:

The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Wanneer je in focus bent bent, dan gaat als het goed is de lichtbundel er precies tussendoor!
      Het is denk ik gewoon een baffle die strooilicht tegen gaat.

Het zal je dus niet helpen om hem er uit te slopen!
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hmm, ik vermoedde al dat het schotje (baffle) er niet voor niets in zat, vandaar dat ik het eerst toch maar even gevraagd heb. Bedankt voor de vlotte reacties.

Commentaar

Ik heb een keer bij een zoeker zo'n fieldstop erui gehaald.
          Het enige wat groter werdt was de chromatische abberatie

Mijn advies luid ook.. laten zitten die hap.

Wat je wel kan doen is een bolle lens voor de opening van het oculair maken.
          Dat werkt als een soort focal reducer, waardor je vergroting lager wordt.
          Of je beeldveld ook groter wordt vraag ik me af....
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Re: Beeldhoek oculair vergroten door obstructie te verwijder

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
            Ik heb pas tweedehands een 40 mm super plossl oculair gekocht. Nu vind ik de beeldhoek niet erg groot. Zou ik die nog kunnen vergroten door het schotje te verwijderen dat achter in het oculair is gemonteerd (zie foto) ?
            Als je graag wilt weten wat radiaal symmetrisch tangentiaal/sagittaal astigmatisme is, en wat storende reflecties zijn, ga je gang. Oh, meestal houdt de veldstop de veldgroep met twee gecemeteerde elementen op zijn plaats, dus zonder die veldstop moet je een andere maken.

Trouwens, zoveel win je niet, want een 1.25" 40mm Plössl is zowiezo gevignetteerd door de barrel -- een 32mm TV Plössl toont al het maximale beeldveld dat je kunt bereiken met een veldstop met een diameter van 1.25".

't Is niet voor niets dat een 41mm Panoptic meer kost dan een 40mm Plössl en een 2" barrel heeft, he.

Dat je 40mm "super" Plössl een kleinere veldstop heeft betekent dat die een nog minder groot beeldveld toont dan een 40mm TeleVue Plössl; waarschijnlijk allemaal om:

-de interne lenzen kleiner te laten (m.a.w. alles in een cylinder te laten passen),
            -de effecten van goedkopere montage, gebrek aan zwarting van lensranden en lensranddefecten te maskeren,
            -en om een dure veldgroepmontering die niet vignetteert (zoals op de 32mm TV Plössl en 24mm Panoptic) te vermijden.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
              .... radiaal symmetrisch tangentiaal/sagittaal astigmatisme
              Je haalt de woorden uit mijn mond Alexis

Wat heb jij gestudeerd? :smartass
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Als je graag wilt weten wat radiaal symmetrisch tangentiaal/sagittaal astigmatisme is, en wat storende reflecties zijn, ga je gang.
                Hmm dat klinkt als een tamelijk ernstige aandoening, voor een oculair dan wel te verstaan.

Zou je een poging willen wagen om ons leken uit te leggen wat wij ons hierbij voor moeten stellen ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Zou je een poging willen wagen om ons leken uit te leggen wat wij ons hierbij voor moeten stellen ?
                  Sterren die er aan de ene kant van het brandpunt streepjes uitzien naar het midden, en aan de andere kant streepjes in cirkeltjes rond het midden, en ertussen wazige kruisjes of vinkjes in plaats van puntjes.

Lelijk, dus.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                    Origineel geplaatst door sixela
                    .... radiaal symmetrisch tangentiaal/sagittaal astigmatisme
                    Beloofd - volgende keer zeg ik gewoon "astigmatisme aan de rand".

Ik maak het verschil omdat astigmatisme van dat soort altijd van het oculair komt - andere soorten astigmatisme die alle sterren in dezelfde richting vervormen kunnen ook andere oorzaken hebben.

Commentaar

Werken...
                    X